A ética colectiva, o sentido social da propiedade ou a
protección dos menores non poden ser cuestionados sen escurecer a convivencia.
Os ruídos do ano que acaba de empezar parecen ir na liña de
que non se perda a tradición ben asentada de repetir o mesmo de sempre,
con máis intención de que se conserve, que con ansia de enmendar algo nas
desgrazas deste presente. No que incumbe ao que en público ocupa aos medios, o
que traslocen moitos asuntos que nos incumben a todos, e que afectan ao sentido
da convivencia, é unha vontade reiterada.
O fin e os medios
Púidose ver á propósito do protagonismo do tenis nos días
previos ao torneo de Australia. puidemos facernos unha idea do desaxuste
que pode haber entre ter gran popularidade, fama e diñeiro, cos comportamentos
que corresponde observar ao común dos mortais. En xeral, salvo os moi
forofos do raro patriotismo deste mozo servio de nacemento, e monegasco
para o que lle convén, á xente do montón gustoulle a reacción do Goberno
australiano dispoñendo que estaba obrigado, como calquera que quixese moverse
libremente polo país, a cumprir as normas protectoras fronte ao
coronavirus. O curioso, rechamante e provocador veu a continuación a conta do
alcalde de Madrid quen, aproveitando o boom
suscitado na prensa polo servio-monegasco, intentou levar a auga ao seu muiño
sen obxección moral ningunha; a fin de facer crecer a “liberdade á madrileña”,
viríalle ben a presenza deste tenista nun evento abrileño para atraer a
atención mundial. Desde a Idade Media, era vox
populi, a partir do comportamento dalgúns frades cos seus campesiños á hora
de cobrar as rendas do feudo, que “todo era bo para o convento”. Esta consigna
é a que, igualmente, parecen adoptar algúns irresponsables ao cuestionar,
partidistamente, como se está xestionando a protección de menores á
marxe de se se fai ben ou mal.
Noutro lance non menos glorioso, xa non con motivo das granxas
e os seus tamaños, producións e problemas ambientais -que aínda nos fará ver
máis fotografías de prometedores representantes públicos ante unha vaca-, senón
tras outra cuestión de importancia como a vivenda, volveuse a ver, despois do
informe supostamente “neutral” do Consello Xeral do Poder Xudicial, como algúns
destes políticos volveron mencionar que se atentaba contra a propiedade
privada. Invocar o “sesgo ideolóxico” para referirse como un absoluto
sacralizado á privacidad dos bens, é regresar directamente ao século XIX, a
antes da primeira lei de expropiación, primeiro gran atentado dos tempos
contemporáneos contra a intanxibilidade que entón revestía este construto,
como preceptuaba a Economía clásica. Dá a impresión, ao oílo ou lelo -sen
meterse nos intríngulis da semántica que nestes asuntos adoitan esgrimir algúns
ilustres representantes do ámbito xudicial-, que lles gustaría retrotraer cara
á primeira metade dese século a evolución democrática; non lles importaría
deixar atrás as primeiras leis e institucións sociais -as que deron forza ao
Estado Social-, como garantía e motor destas políticas cívicas; tampouco as
de máis tarde, logo de 1945, que configuraron en Europa o Estado de
Benestar, que tanta protección proporcionou ás clases asalariadas en xeral.
É dicir, cando sentencian e tratan de sentar doutrina, pastorean a un amplo
sector de votantes para que presione aos seus representantes no Congreso de
Deputados e traten de impoñer un criterio contrario ao que foi o avance
social dos europeos, e dos españois en particular. Parece que lles encante
ter un Estado diminuído como non sexa para zugar del vizosas ganancias.
Función social da propiedade
Nin sequera na Idade Media, en pleno século XIII, terían
cabida algúns destes eminentes instigadores da vida política. Nin Santo Tomás
de Aquino llelo torela; na súa tese sobre o “uso das cousas” (Summa Theologiae. IIª. IIae,. Q. 32,
a.6) dicía que a ninguén se lle manda socorrer aos demais co necesario para os
seus usos persoais ou dos seus; nin sequera a dar a outro o que el mesmo
necesita , “pero cando se atendeu suficientemente a necesidade e o decoro, é un
deber socorrer aos indixentes co que sobra”, son estes deberes de xustiza?.
Para enmendar o seu afán, deberían relembrar que, cando o
káiser Guillermo I anunciou o 17 de novembro de 1881 o pionero programa
alemán “de seguridade social” -que enseguida tivo eco nos demais países
europeos- tratábase de grantir non soamente “o ben positivo dos obreiros”,
senón, ante todo, a orde social colectivo-; non era unha cuestión estritamente
de clase, senón proveitosa para todos, que o Estado se implicase -en detrimento
da absolutización das ganancias privadas- na asistencia sanitaria, accidentes
laborais, innvalidez e pensións: a paz e “seguridade social” ía niso. Este proteccionismo
fronte aos perigos do mercado autorregulador, ata tivo eco Cánovas del Castillo ideoloxicamente máis
avanzado que moitos dos que, proclamándose herdeiros seus, falan alto en
institucións actuais. Algunha vez máis apareceu neste artigo isto que dixo na
inauguración do curso 1890-91, do Ateneo madrileño: “O sentimento da caridade e
os seus similares non son xa suficientes por si sos para atender as esixencias
do día. Necesitan, polo menos, unha organización supletoria da iniciativa
individual que emane dos grandes poderes sociais”. Cánovas viña consensuar a
necesidade de que a Política económica estivese atenta ao que hai máis aló da
propiedade individual axudando a xerala.
Quen lea o Informe FOESSA-22, recentemente publicado,
ten a man unha acreditada enquisa realizada entre sete mil familias con
necesidades, moi ben coñecidas polo trato que con elas teñen os asistentes
sociais de Cáritas. Unha lectura coidadosa fará ver ver ata que punto estas
voces ruidosas que exaltan o egoísmo individual teñen algo meritorio que dicir
para que coidemos o imprescindible egoísmo colectivo. De como sexamos
capaces de atender aos que máis o necesitan, máis dependerá que mereza a pena o
suposto pacto común que representa a CE78, a cal ten, por certo, entre os seus
dereitos cidadáns os propios dun Estado Social, e no art. 33.2 deixou
establecido que atendésemos “a función social” do dereito de propiedade.
TEMAS: Xustiza
distrbutiva.- Estado Social.- Estado de Benestar.- Función social da
propiedade.- Ética colectiva.
Madrid, 19.01.2022
Manolo Menor.
No hay comentarios:
Publicar un comentario