A opinión dos docentes...non conta?

Manifesto por outra política educativa

Un grupo de profesionais da educación, a maioría profesores e profesoras de universidade, reunidos en Sevilla os días 26 e 27 de outubro de 2012, preocupados pola situación do sistema educativo e alarmados pola evolución da política educativa, con obxecto de animar o debate e de xerar un compromiso con mellorala, declaramos:

1. EDUCACIÓN. En contra do sesgo economicista do anteproxecto de LOMCE, o obxectivo da educación comprende o desenvolvemento humano e a cohesión social. Mulleres e homes deben poder formarse como persoas completas, cidadáns responsables e traballadores cualificados. A sociedade precisa da escola para asegurar niveis adecuados de benestar, liberdade, xustiza e equidade.

2. DEBATE. Necesitamos un auténtico debate nacional que permita a reconstrución, no seu caso a refundación, do sistema educativo sobre a base dun amplo acordo social e non, trala negativa a un pacto de Estado, unha lei revanchista e ideolóxica, sen diálogo coa oposición nin co mundo da educación, apenas maquillada cun nada fiable foro virtual.

3. ESCOLA PÚBLICA. A escola é a columna vertebral da cidadanía. A nosa peculiar historia legounos un sistema dual, e o goberno emite alarmantes sinais de desdén pola escola pública e apoio ao ensino privado e confesional. O deber das administracións é articular un sistema público de educación igualitario e efectivo cunha xestión eficaz e eficiente do subsistema estatal e unhas regras claras e cohesivas para o privado.

4. CALIDADE. Non existe un consenso sobre a noción de calidade educativa. Estase impoñendo unha visión restrinxida ás cualificacións obtidas en exames e probas, internas e externas, de papel e lápiz, baseadas nunha concepción factual e declarativa do coñecemento que empobrece o sentido da aprendizaxe e a educación. Os resultados escolares entendidos así non son un indicador sostenible da calidade educativa.

5. FRACASO. O fracaso non é anónimo; ten nome, historia e cultura. Non se produce súbitamente. É o resultado dun proceso que se pode identificar e prever. Ten que ver co tipo de contido, descontextualizado e sen sentido, que se ensina e avalía e cun proceso de ensino e aprendizaxe que non facilita nin promove que o alumnado estableza conexións e elabore os seus propios significados e coñecementos.

6. SOLIDARIEDADE. A resposta ao elevado fracaso escolar, e o subseguinte abandono, non debe ser naturalizarlo senón, pola contra, concentrar medios diferenciais e adicionais sobre grupos e individuos en risco, é dicir, perseguir os obxectivos comúns con medios cuantitativamente superiores e cualitativamente máis adecuados. Por contra, a lei acepta ese fracaso como inevitable e o goberno elimina os programas de educación compensatoria e atención á diversidade, abandonando á súa sorte aos alumnos máis vulnerables.

7. REPETICIÓN. Lonxe de abordar o problema da repetición de curso, que España encabeza en Europa de forma esaxerada, mostrouse indiscutiblemente ineficaz, resulta económicamente custosa e ineficiente e constitúe unha das principais causas endóxenas do fracaso escolar, o goberno parece querer ampliala, sistematizala e convertela no determinante da segregación temperá.

8. ITINERARIOS. Adiántase a idade na que se crean itinerarios de feito irreversibles. Preténdese segregar ao alumnado desde 3º de ESO, aos catorce anos, reducindo en dous o tronco común, e converter a primeira orientación cara á formación profesional nunha vía morta, repetindo así o erro da LOXSE, e engádense mecanismos que ameazan con adiantar a segregación ao segundo curso. A maioría de países cuxa comprensividade chega aos dezaseis obteñen mellores resultados que os que segregan a idades máis temperás. A segregación do alumnado con peores resultados tradúcese nun ensino de calidade inferior por efecto dunha profecía autocumprida.

9. AVALIACIÓN. Na educación obligatoria a avaliación debe ter un claro propósito formativo, de coñecemento e apoio aos procesos de aprendizaxe e desenvolvemento persoal. Unha avaliación excluínte, sancionadora e de control -como suscita o anteproyecto-, baseada en probas frecuentes e estandarizadas, é contraria ao seu sentido educativo e á diversidad humana, xerando abandono e exclusión. A avaliación do sistema require unha revisión a fondo para garantir que a sociedade e a comunidade escolar dispoñan de información relevante, a través de procesos transparentes e democráticos.

10. RECURSOS. Sen entrar nas súas causas, sabemos que os efectos individuais e colectivos da crise concéntranse nas persoas e países con menor nivel de formación. Sabemos que a economía que rexurda dela e os novos empregos non serán os mesmos, senón que requirirán unha forza de traballo máis cualificada. Por iso é esencial, precisamente en tempos de crises, un esforzo cuantitativo e cualitativo en educación.

11. AXUSTES. Conscientes de que é máis necesario que nunca mellorar a eficacia e a eficiencia no emprego dos recursos, entendemos que hai marxe para mellorar o traballo dos educadores. Hoxe é máis importante o esforzo de todos, incluída a colaboración entre as administracións e o profesorado, con máis e mellor achega presupostaria e profesional, así como unha reorganización flexible dos centros. Pero non se pode confundir unha política de racionalización e modernización cunha de recortes indiscriminados.

12. SERVIZOS. Os gobernos central e autonómicos están recortando partidas que consideran non esenciais: comedores, rutas, libros de texto, actividades extraescolares ou a xornada escolar mesma. Con todo, no medio desta crise e sabendo como afectan ao desempeño escolar as condicións de vida, a opción debe ser a oposta: asegurar a gratuidade de transporte, comedor e material escolar, así como evitar a intensificación da xornada escolar e propiciar un horario de apertura máis amplo.

13. CIDADANÍA. A cidadanía require acceder a coñecementos e desenvolver actitudes acordes co carácter liberal, democrático e social do noso Estado de dereito. É dicir, que propicien o respecto á lei e as normas de convivencia, a aceptación doutras opcións e formas de vida admitidas pola Constitución e as leis, un compromiso participativo coa democracia, e a cohesión e a solidariedade sociais. Isto esixe un consenso sobre ideas e valores compartidos e tolerancia activa cara a outros non compartidos.

14. SEGREGACIÓN. A LOMCE avala a segregación por sexos en centros concertados, hoxe fundamentalmente centros promovidos por organizacións ultraconservadoras. A escolarización conxunta proporciona unha socialización positiva e irrenunciable nunha sociedade aínda marcada pola desigualdade de xénero.

15. CCAA. Leis e políticas deben respectar o ámbito competencial das comunidades autónomas, no canto de utilizarse como instrumentos de centralización, uniformización e control burocrático. Isto non é óbice para reclamar transparencia, mobilidad, coordinación e coherencia en todo o ámbito do Estado.

16. AUTONOMÍA. É necesario responder ás necesidades da comunidade con autonomía curricular, organizativa e de recursos. A autonomía non debe dirixirse á rivalidade entre centros, senón ao aprovetamento diferencial dos recursos. Require un proceso de responsabilización social, o oposto a merma da participación que suporía a conversión dos consellos escolares en meros órganos consultivos.

17. TRANSPARENCIA. O sistema resulta en moitos aspectos opaco para os profesionais, a comunidade escolar e a sociedade. Precísase potenciar ao máximo a transparencia, permitindo o acceso á información sen outra restrición que o respecto á propia imaxe e á intimidade. Hai que desenvolver indicadores fiables do desempeño docente, o funcionamento dos centros, a implementación de proxectos, os resultados de programas e políticas e o estado xeral do sistema, pero sen distorsionar con eles os procesos de ensino e aprendizaxe.

18. PARTICIPACIÓN. A participación é un dereito das persoas e un principio constitucional. Debe reforzarse como forma de pertenencia, motivación, concienciación, formación e corresponsabilidade social. Resulta imprescindible potenciar a liberdade de pensamento e de expresión do alumnado, así como a súa autoorganización e participación na vida do centro. A participación esixe poder de decisión. o oposto ao control autoritario. Preocúpannos signos evidentes de empobrecela e recortala presentes no texto da LOMCE.

19. DIRECCIÓN. Hase de acentuar o carácter pedagóxico da dirección (coordinación, innovación...) fronte á visión xerencial do anteproxecto. A dirección ha de garantir o exercicio de deberes e dereitos da comunidade e a elaboración, desenvolvemento e avaliación do proxecto educativo de centro, e non debe ser un mero representante da Administración ou do claustro docente. Un liderado compartido é máis coherente co carácter da escola.

20. PROFESORADO. O sistema educativo fúndase na confianza no docente e a súa capacidade profesional. Por iso merece apoio e recoñecemento no exercicio da súa función, máis en momentos de cambio social e incerteza. Debe ter un compromiso claro cos seus alumnos, o seu centro e a educación mesma, e unha actitude cooperativa coas familias e a comunidade. As actuais condicións e propostas lexislativas derivan competencias a outros axentes, expropiando aspectos centrais do seu labor. É fundamental mellorar formación, selección, desenvolvemento profesional e avaliación.

Esperamos que esta declaración contribúa a impulsar a reflexión e o diálogo así como un compromiso xerador de esperanza e de optimismo. Nada pode ser peor que lanzarse coa maior eficacia na dirección equivocada.

Sevilla, 27 de outubro de 2012

1 comentario:

  1. O fundamento de esta opinión persoal só ten unha base de máis de 40 anos adicados ao ensino público e privado. Istes anos todos aprendin todas estas ideas e reflexións:

    1º A verba educación procede do latín : educo, educas, educare...e oseu significado ven a ser Conducir....Pero resulta que o conductor ven a ser a persoa alumna e non a persoa profesora. Si queremos ser verdadeiros profesionales debemos respetar a intelixencia persoal d@s alumn@s e aportarlle os medios necesarios e personáis para que esa persoa se desenrole física e mentalmente como un VERDADEIRO SER HUMANO.

    2º Os medios necesarios para o desenrolo físico da persoa no sistema educativo actual non existe. O meu fundamento ven a ser os máis de 40 anos que tiven a sorte de traballar como profesional da Educación Física. Si alguén é capaz de demostrarme o contrario agradezcolle que me chame e me poda decir en que me equivoquéi todos os meus anos de profesor de E. Física.

    3º Mentras sigamos valorando as persoas polos contidos que teñen no seu cerebro e non polo seu desenrolo mental persoal....seguiremos construindo grandes robots e ordenadores, pero nunca conseguiremos que as persoas podan ter e disfrutar dun desenrolo humano persoal. ...O meu fundamento son os máis de 30 anos que estiven colaborando na formación mental das persoas como licenciado en Psicología. Ou se lles ensina as persoas a percibir con todos os seus sentidos, para que podan ter sentimentos personáis e de este xeito podan tomar decisións propias e comunicarse como seres humanos...ou seguiremos construindo grandísimos : hospitales, carceles, xulgados e grandísimos exercitos e policías para a población humana.

    4º Si as universidades Españolas non aportan un 60 % de formación mental e un 40 % de vivencia práctica nas súas carreiras universitarias, en primeiro lugar non estarán respetando o desenrolo mental das persoas. O meu argumento é que si a persoa non sabe o que estudia para que lle sirve, seguiremos considerando as persoas como discos duros e non como persoas con direito a súa formación persoal.

    SÓ LLE PEDIRÍA AS PERSOAS QUE SEAN CASPACES DE DESENROLAR UNHA NOVA LEI DE EDUCACIÓN EN ESPAÑA QUE VALOREN QUE PARA COLABORAR NO DESENROLO DUNHA PERSOA, É NECESARIO E IMPRESCINDIBLE APORTAR OS MEDIOS NECESARIOS E IMPRESCINDIBLES PARA QUE ESA PERSOA PODA DESENROLARSE FISICA E MENTALMENTE COMO UN SER HUMANO QUE QUERE SER.
    Antonio Piñeiro
    659025044

    ResponderEliminar