Con case
400.000 Has. calcinadas en apenas 15 días de agosto, probablemente pouco aprendésemos do que pasa na España
baleirada.
Cando en 1971 O Perich publicou Autoestrada, corrixiu o lema oficial do verán: “Cando o monte
se queima, algo seu quéimase” engadíndolle levemente: “señor conde”. Daba a
entender que gran parte do que se queimaba non era de todos e en parte era
verdade, pero non toda a verdade. Desde 1956, repoboacións impostas en áreas
comunais dalgunhas ladeas provocaran incendios de protesta veciñais. Eran
limitados, pero como agora se pode ver palmariamente que, o que desde entón
estívose queimando é o futuro de todos. Naquel tempo de silencios, xa se viñan
queimando outras cousas, consonte as ideas de quen decidía. Segundo o Instituto
Español de Emigración (IEE), un millón
de españois emigraran cara a Europa desde 1959 a 1973. Outros
investigadores, como José Babiano e Ana Fernández, falan de máis de dous millóns, se se inclúen clandestinos
e ilegais. A “crise do petróleo” xerou o retorno da maioría asistida e
reduciu a entrada dos seus aforros como divisas. En Alemaña, por exemplo, a
entrada en vigor da Lei de Incentivación
de Retorno de Estranxeiros, do 01.12.1983, regresaron pronto uns 300.000 e
diminuíron as migracións ocasionais. Complementario deste fenómeno era o
das migracións internas da poboación
española, que empezaran antes. Protagonizadas sobre todo por familias do sector
agrícola xeraron un gran “ÉXODO RURAL”.
Sustentabilidade
e paisaxe
Estoutro gran acontecemento, latente desde que
empezara a Iª Revolución Industrial tras a máquina de vapor de James Watt en
1769, expresivo do capitalismo extractivo que aconsellaba a Economía política clásica foi crecendo
ata ser cada vez máis incontrolable, a pesar das conferencias internacionais
sobre o clima que seguiron á de Xenebra en 1979, organizada pola Organización
Meteorolóxica Mundial (OMM). Aquel sistema de xestión do medio subsiste,
mentres aumenta a crise climática e desaparecen, por morte ou desmemoria
interesada, as testemuñas daquela paisaxe. Antes do “éxodo rural”, o cultivo do
medio –sobre todo en espazos de economías
de subsistencia- facía que animais, vexetais e humanos se complementasen
tan harmoniosmente, que o monte estaba tan limpo na maioría de pobos e aldeas
queimadas estes días, que nin follas nin achas de madeira había no chan dos
prados, labradíos e arboredos.
Do abandono en que as paisaxes de infancia de moitísimos españois foron quedando non
faltaron testemuñas. Julio Llamazares, sempre coa memoria no Vegamián asolagado
en 1968 polo encoro do río Porma, poetizou na lentitude dos bois, como “se espesan o silencio e a xesta”, “os
celeiros da pobreza eran inmensos”, a lentitude estaba “na raíz do corazón”, e
o acougo das súas xentes “acumulou moedas de esperanza para nós”. Tercerizouse
a economía, mellorou a rede viaria e, mentres crecía unha escolarización
deficitaria, aumentou a desvantaxe do rural. A extracción dos seus mozos e
mozas máis capaces cara ás cidades acabou facendo aparecer historias como a que
Miguel Delibes contou en O disputado
voto do Señor Cayo (probablemente Cortiguera, ao norte de Burgos) en 1978,
ou a de Andrés, o último habitante de Ainielle (Alto Aragón), que tamén contou
Llamazares dez anos máis tarde en A choiva
amarela. Tampouco faltaron minuciosas introspeccións do recordo do xa ido e
–entre outras moitas- valla de exemplo a do poético estudo de Avelino Hernández
en : Onde a vella Castela acábase: Soria (1981).
Entre os anos corenta e setenta, “estudar” non estivo nunca ao
alcance de todos os nados nas áreas rurais. Moitos nin escola tiveron. Mentres os mozos deslocalizados,
“progresaron” fóra, a paisaxe
orixinaria de todos/as apresurábase cara á insostenibilidade. O cambio
climático facíase notar máis en espazos como o das zonas incendiadas neste mes
de agosto, as áreas limítrofes de Ourense, León e Zamora, e unha gran parte de
Estremadura, polo seu clima, máis mediterráneo que atlántico, cuxa combinación de humidade e seca recrecen
moito unha vexetación que se acumula seca durante máis tempo que noutras áreas.
Outras hai na península en que segue crecendo esta propensión, como mostra o
ocorrido tamén en Portugal. De todos os xeitos, a grande dificultade para
cambiar o futuro destas paisaxes incendiadas, e que sexan un recurso obxectivo
– e non un mero pretexto para palabras baleiras de contido democratizador-, é o
cambio de mentalidade política. A propiedade
privada de miles de parcelas
minifundistas que non se atenden, porque os seus donos han migrado, non pode
seguir sendo un impedimento; e tampouco a xestión
mancomunada destas terras con persoal ben preparado, e o aproveitamento
útil de tanta biomasa desperdiciada, cunha labra ou pastoreo continuado durante
todo o ano. A boa dotación de recursos preventivos, con profesionais orientados
por enxeñeiros forestais, non debería ser imposible para ningún concello, fose
do signo político que fose. Só a incuria e a ignorancia negacionista –e ás veces a imbecilidade- explican a inoperancia real de cantos invocan “o
ideario ecoloxista” como causante deste desastre ou pretexto para pugnas sobre
competencias mal administradas e distribuídas. De volta á conversación posveraniega, este nominalismo baleiro só contribúe a
aumentar as dificultades de convivencia xa existentes.
TEMAS: Xeografía española.- Xestión política do
territorio.- Éxodo rural e crecemento urbano.- Sistema de propiedade do
minifundio.- Negacionismo climático.
MMC
(23.08.2025)
No hay comentarios:
Publicar un comentario