En
outubro de 2025, está a punto outra vez de reducirse e case desaparecer o que foi
Palestina.
En
1945, case terminando a IIGM, descubrírase o gran Holocausto nos campos
de exterminio nazis. E en 1947 a Resolución 180 da ONU aprobou a
partición do territorio que estaba baixo mandato británico en dous estados:
Israel e o Estado Palestino. Cantos docentes explicaban “a cuestión do
Oriente Medio”, cada curso tiveron que cambiar os mapas políticos daquela
zona estratéxica e, “en presenza da ausencia crecente”, de que falaba o
poeta Mahmud Darwish, foron contando as sucesivas diminucións do territorio
para os palestinos e a expansión do que sucesivas guerras foron entregando aos
colonos israelís. Con máis ou menos acerto, durante todos estes anos e, sobre
todo entre os que van despois da “Guerra dos seis días”, en xuño de
1967, as xeracións de estudantes españois, desde que se estableceu o COU da Lei
Xeral de Educación en 1970, tiveron unha explicación máis ou menos acertada
do que se cociñaba nesa parte do mundo. Que non era algo exclusivo do debate
territorial, vírono pronto en 1973 coa crise do petróleo, e se repasan
os seus libros, apuntamentos e recordos é posible que poidan asociarlle
historias nada colaterais, como a crise da Canal de Suez en 1956, e, do
tempo posterior, unha ladaíña de conflitos que alcanzaron tamén a Irán, Iraq e
outros territorios desa clave de comunicacións comerciais entre Asia e Europa.
En
todas as confrontacións, un Israel vitorioso e cada vez mellor fornecido,
afianzaba unha posición non só territorial, senón tamén no plano favorable
a cantos teñen poder económico suficiente para xustificar tanta conflitividade
desde o plano xurídico das relacións internacionais. O que estes días se ventilará
no Cairo, non só é practicamente a extinción da Palestina anterior a estes 78
últimos anos, senón tamén unha mentalidade arruinada no plano xeoestratégico.
Unha vez máis na Historia da humanidade, estamos a piques de ver confirmada
unha lei primitiva e, en aspectos fundamentais, contraria a canto avance no
dereito de Xentes primeiro, e no da Declaración Universal de Dereitos
Humanos puido establecer tamén a ONU, en París, un despois do de Palestina,
o 10 de decembro de 1948.
Esta regresión é allea a todo apoio aos masacrados en Gaza e Cisxordania. As múltiples manifestacións que se sucederon estes días en toda Europa -por moito que medrasen en cantidade de persoas protestando por tanta morte inútil e tanto odio acumulado- non lles importan aos avariciosos acaparadores do que non é seu. E o peor é que xestos simbólicos como o dos voluntarios da frotiña da Liberdade, coa súa chamada de atención sobre o que en Gaza estaba a acontecer, non só foron repelidos polos militares israelís coa forza e os insultos contra o dereito internacional, senón que foi motivo de gran repulsa parlamentaria. Na Asemblea de Madrid, a presidenta da Comunidade e os seus segundos de a bordo sacaron a pasear o seu propio desprezo pretendendo educar aos madrileños hai catro días no que convén ou non á orde política e social que protexen.
Fotografía da Exposición "Gaza a través dos seus ollos" da UNRWA e o ECHO. Museo Thyssen-BornemiszaÉ
este un deses momentos fortes en que merece a pena repensalo case todo. Por
exemplo, se avanzamos tanto como suxire que esteamos en 2025 e non en plena etapa
feudal, cando o señor era o dono, ata do dereito á vida e os servos debían
servizos e prestacións ás súas conveniencias e antollos. Tanto “progreso”
desenvolveu o ser humano, para que todos os días se reconforte á hora en que o
telexornal lle mostra o prácido que é non estar entre as 67.000 persoas que
en dous anos viu morrer? Por que non pensar que, por idénticos
despropósitos, pódelle tocar a el ou aos seus fillos unha lotería semellante,
sen que ninguén se conmova nin proteste? A cuestión non é se se repite a
Historia ou non, nin se hai unhas forzas superiores que determinan o
destino do mundo. A cuestión é que, dalgún modo, nos países democráticos
todos somos responsables porque votamos a uns ou outros gobernantes,
conscientes de que cremos que defenden mellor os nosos intereses que os seus
adversarios e, ante situacións deste tipo, están aí pero non defenden os dereitos
que son de todos e garantía para todos. Ás veces , fan o que poden, pero oíndo
a outros e outras, é penoso. Ese é o destino: o que marca unha repetida
inclinación a decisións mal tomadas, por mala información ou por desidia.
Quen
leva anos traballando no mundo educativo, poden engadir outra gran
dúbida. Ten que ver coas queixas sobre o pouco alcance que adoitan ter nas súas
aulas as reformas educativas. Algúns lembran aínda a Lei de Ensino Medio de
1938, outros encomian moito a de 1953, de Ruiz Jiménez; son máis os que non se
apean de que a LXE de 1970 era fenomenal, outros din o mesmo da LOXSE, vinte
anos posterior, e, en fin, a LXE de 2006, a LOMCE de 2013 e a LOMLOE de 2020. É
raro que coincidan nas súas valoracións, pero seguen en moitísimas
conversacións nos claustros dos centros educativos. Aos múltiples cambios
normativos vividos no transcurso do seu tempo docente, sucédelles algo
parecido ao que aconteceu en Palestina no mesmo período. O Libro branco da LXE dicía en 1969 que
“a desigualdade inevitable dos dons, determina sempre un horizonte de
posibilidades”, e cantas normas educativas viñeron despois -igual que todas as
que houbo desde o Regulamento Xeral de 1821 – en boa medida reiterado en 1857
pola “Lei Moyano”-, non cesaron de deixar fóra da súa atención altas
proporcións de analfabetismo e semianalfabetismo, que non cesan de
aparecer nos sucesivos Informes da OCDE desde 1962.
Non
parece que, incluso cinguíndonos á etapa de restauración democrática, freásese
a desatención a unha educación común digna e equitativa. Cando o gran risco da democracia actual
é liquidar os dereitos sociais, os “nados para perder” -como os chamaba
o sociólogo Rafael Feito en 1990- seguen perdendo o da educación. Non cesa, con
todo, unha historia interminable de disensos, en que non chega o día dun “pacto
escolar” que reaxuste o que non axustou o artigo 27 da Constitución en
1978. Levamos desde entón nove leis orgánicas, sen logralo.
TEMAS: Palestina.- Novo mapa estratéxico do
Oriente Medio.- Dereito internacional.- ONU.- Educación Común.
MMC
(06.10. 2025).
No hay comentarios:
Publicar un comentario