A opinión dos docentes...non conta?

21 sept 2015

A España de espellismos e prexuízos -moi vivos na disputa social e educativa- que viviran os refuxiados que aquí cheguen


Agora que nos chegarán refuxiados -inmigrantes en definitiva-, urxe revisar qué fixemos ata agora e qué debemos facer para desprexuizar aos nosos adolescentes.
Ser alumnos aplicados ten vantaxes e inconvenientes. Entre aquelas, que non che dean a vara acotío. E entre estes, non é o menor ter que estar rectificando e modulando as respostas máis adecuadas ao constante cambio de preguntas e cuestións que che impoñen. Pódese caer na ficción máis atolada. Valla como exemplo o cambio de reaccións que rimaron as secuencias de refuxiados desde este verán. Da roñicas capacidade receptora dos primeiros momentos, ao cambio de onda que requiriu Alemaña, hai un treito. E máis que haberá, a teor do que está dando de si a crecente complexidade do asunto, o que seguirá dando pé á máis estrita ambigüidade e reticencia reaccionaria, entre outras moitas modalidades de resposta dos seres humanos, afortunadamente máis responsables.
O cálculo oportunista
Por si mesmo, este devaneo inconstante e inconsistente xa é moi educativo. Achéganos ás actitudes máis apropiadas para que aprendamos a ser calculadores en todas as direccións da nosa vida, incluídas as que podamos cultivar cara á pasividade ou a indiferenza en naderías tales como para que e para quen temos aos nosos representantes políticos, en nome de que ou de quen deciden unhas ou outras cousas, a que razóns ou intereses serven de verdade, que sentido dan a iso do ben común e, ao final, por que hai tanto contraste entre o que parlotean e o que de verdade fan?. En fin, educación moral, política, ética, estética e económica como sen xeito, en doses ben controladas. Antes de que nos decidamos a elixir a uns ou a outros?ou a ninguén, segundo se nos atragante tanto adoctrinamiento.
Aí está outro exemplo que, desde hai uns días saltou á prensa e que se vía vir de tempo atrás por onde ía: a asignatura de Relixión en Bacharelato. Do ano pasado a este, segundo pescudaron distintas organizacións, na Comunidade de Madrid medrou nun 150% a súa demanda. E, segundo explican, non porque a mocidade de 18 anos teña de súpeto máis fe relixiosa ou se estea facendo máis practicante, senón porque, deste xeito, pode garantir mellor cualificación media para a nota que lles dea acceso á Universidade. Pura LOMCE e sentido oportunista: con desprestixio das demais áreas e profesores e, sobre todo, do rigor metodolóxico e cognitivo que debe ter o sistema educativo. Dá igual: non hai ben xeral. Todo ben é cambiante segundo o lobby preponderante, como tantas outras veces nunha moi longa historia do dominio e os seus trucos..
Á propóstio dos refuxiados
Moi inquedante está sendo, en todo caso, a superficialidade con que “os refuxiados” están sendo tratados nos nosos medios. Só hai agora “uns refuxiados”, os da peregrinación que non cesa entre Turquía e Alemaña, con sucesivos paróns en Turquía primeiro e, sucesivamente, en Grecia e a través do antigo espazo austrohúngaro ata Alemaña. Bo momento para aprender Xeografía do espazo Shemgen, pero malo para aprender Humanidade. E en España, estupendo para a desmemoria. A das nosas propias emigracións e exilios e, aínda peor, a do noso estraño xeito de pasar dunhas escenas a outras nunha película fantasmagórica, cando houbo un tempo, e non afastado, en que querían que estivésemos felices porque non eramos xenófobos como outros. Eramos moito máis emigrantes que receptores de inmigración, e pronto pasamos a ser un país relativamente acolledor. Pero cun reparto da inclusión educativa, por exemplo, moi apropiado para que a guetización fose aceptable para a xente ben. Os centros públicos serviron -sobre todo desde os anos 90- para concentrar a máis do 70% dos fillos da inmigración. Iso como media xeral, pois aulas había -nas áreas de máis intensa chegada de estranxeiros- en que se superaba o 90%, con pluralísimas diversidades de procedencia e sen máis apoio que a boa disposición que tivese o profesor de quenda. E, case sen transición, nos últimos tempos a mobilidade fíxose moito máis complexa. Sen deixar de ver xente que intenta chegar en caiuco ou saltar o valado de Ceuta e moitos dos que viñeran regresaron, moitos dos nosos propios mozos tratan de abrirse camiño onde sexa e con empregos que nada teñen que ver co que estudaran. Contrastes moi rápidos dun mundo cambiante, nada semellante a aquela época en que nos dicían que non eramos xenófobos. Probablemente para que non nos decatásemos de nosa propia historia.
E da xenofobia, que?
A contrafío do que agora se empeñan en ensinarnos con “o crecemento”, son moitos os que contradin perspectiva tan halagüeña, e tan cultivada xusto cando os telediarios nos amosan, á nosa feliz hora para comer, o desastre humanitario. Todas as organizacións humanitarias independentes están dicindo -de tempo atrás- que está crecendo a desigualdade en España ás alancadas. As diferenzas entre os que teñen e os que non xa son tales que, o último cartel de Save the Children di en valadoss publicitarios que un de cada tres pícaros está en risco de pobreza e de exclusión. E xa se sabe que, onde hai desestructuración social, hai máis risco de odio e xenofobia. Por moito que nos pregoen as marabillas do progreso feliz, as limitadoras oposicións socioeconómicas xeran todo tipo de violencias, incluídas as violencias de xénero, as violencias nos centros docentes... as microviolencias cotiás.
Existen, por outra banda, moi boas análises dos prexuízos, por exemplo, dan mostra os nosos alumnos de Secundaria -un claro expoñente dos que existen noutros moitos estratos da nosa sociedade. As prospectivas estatísticas do CIS e do Consello de Europa ao longo dos últimos anos confírmano. Por conseguinte, agora en que nos chegarán máis refuxiados -inmigrantes en definitiva-, urxe revisar que facemos ou non na nosa contorna educativa e, de paso, non cexar en deseducar aos nosos adolescentes de multitude de prexuízos que teñen moi ben aprendidos dos maiores e da contorna. Ensinámoslles como forma de reacción fronte ao diferente -o outro- e fronte a calquera que ansíe -por calquera necesidade ou por mera humanidade- compartir algo do noso espazo nunha terra que, teoricamente, dicimos que é de todos.
O “espazo vital” de quen?
Falamos de xeopolítica cotiá de andar por casa e polas beirarrúas das nosas cidades e aldeas, pero o “espazo vital” foi pretexto da Segunda Guerra mundial, e dos seus máis de 50 millóns de mortos. O “espazo vital” foi terreo aboado para os litixios interminables nos minifundios galegos? E o “espazo vital”da curta distancia, como relatou John Berger en King, unha historia da rúa (Alfaguara, 2000), é a orixe de graves desavenencias entre humanos. E tamén diso se trata cando de des-educar falamos. De desocupar as neuronas e as súas sinapeis -invadidas por egocentrismos viscerais, identidades irredentas e adxecivos posesivos-, e que as colonice a empatía e a solidariedade xenerosa cara aos nosos próximos.
Como non nos deamos présa, volverá estar ben visto -e non só en privado-, que renda se multiplique, ao compás da distribución por Europa dos refuxiados que teña a ben facer Bruxelas, o ensimesmado entusiasmo por que “nos están invadindo2, “ocupan os nosos traballos”, “lévanse as nosas axudas sociais”, “viven a costa nosa”, “tráennos problemas”, “son delincuentes”, “corremos riscos yihadistas E ata volveremos oír aquilo de que nos “baixan o nivel educativo”.
Os nosos adolescentes e mozos son máis fráxiles que nós. E aos adultos, nunha sociedade sempre competitiva, nunca nos foi fácil asumir con dignidade a nosa condición de seres limitados e medorentos. De aí os constantes complexos de superioridade e diferenza fronte a cantos nos rodean, especialmente se os notamos débiles. Gústannos os espellismos, capaces de ilusionarnos en balde de que todo vai ben e que somos os reis do mambo. Sen dúbida hai xente marabillosa, pero tamén demasiado pantasma aproveitada. Se o de “a recuperación” vai tan ben ¡que felicidade!. Que teñamos o índice de desigualdade máis alto de Europa e que, ademais, siga ensanchándose a asimetría social, será unha engañifa de oportunistas desaprensivos. Pois aí está igualmente -en consonancia, por suposto- esoutro espellismo da implantación da LOMCE e a súa “mellora da calidade educativa2, crecente a medida que se vaia implantando. ¡Que ben! De que mellora educativa falan cando ao que xa reduciron o orzamento han de engadírselle outros 5.666 millóns neste 2016 que se aveciña? E por que lle tocou o gordo á educación pública neste pronunciado recorte que, do 5,1% que supoñía no PIB fai catro anos, aínda non tocamos fondo e seguirá baixando ata o 3,7%?
A verdade é que ir de alumnos avantaxados é unha lea: prefiren estar calados e decretar á súa bóla, sen explicacións porque din que non os entendemos. Están baixando os recursos educativos ata o orzamento (PXE) anterior a 1990 -cando nin había LOXSE aínda, nin ciclos formativos, nin outras moitas prestacións que se foron engadindo ás topadas- e, sen máis, queren que aceptemos que así se mellora a educación?. Como nos espellismos de conto, o final tería que ser feliz e quedaríanse contentos. Ensimesmados están e non se decatan de que forzan moito a narración, obrigándonos a sobrentender que todo mellora se lle vai mellor a uns poucos chiringuitos. Se somos bos lectores, tocaranos cualificar este embeleco como puro e duro prexuízo. Interesado noutra cousa e non, desde logo, en que o ben xeral sexa prevalente no que a investimento social se refire.


Manuel Menor Currás
Madrid, 18/09/2015

No hay comentarios:

Publicar un comentario