A opinión dos docentes...non conta?

28 sept 2015

A densidade de información que proporcionan as malas noticias tamén educa



Empezar o outono con acougo é tedioso estes días: Volkswagen, Cataluña e os libros de texto para pícaros bilingües de Primaria aleccionan, fartan e intranquilizan.

O da marca alemá é para botarse a tremer sobre a fiabilidade dos máis fiables e, de paso, para aumentar a desconfianza cara aos menos vampiros dos nosos gloriosos emprendedores. Das auto estafoume -así parecen recoñecelo- igual que a outros máis de 700.000 pardillos españois. Non é “o” coche, senón tan só “un” coche máis da morea, trufado de tampas para levarse unha pasta adicional. En fin, unha demostración obxectiva -desprexuizada- de que a iniciativa privada é máis eficiente para alguén con nome e apelidos concretos. É posible que esteamos ante unha desas razóns que acabarán servindo para sacar adiante de tapadillo e relativamente rápido, o TTIPS, ese tratado de libre comercio con EEUU que tantas rémoras atopa para saír adiante sen ter en conta a cantos lle ven pegas sobradas, como denunciou Susan George. Ao tempo. En todo caso, un mal síntoma do que nos toca vivir.

O de Cataluña e a súa posible declaración de independencia o 27 pola noite ou o 28 a primerísima hora de Greenvich non é menos educativo para quen queira deixarse educar. Das moitas leccións que encerra -e das que aínda nos quedan por aprender-, interésame especialmente a da arte de marear a perdiz como fórmula de entretemento. A estas alturas da historia desta península -non direi de España, por non complicar-, cando os problemas son de coidado e a crise cebouse abundantemente con recortes de todo tipo -tamén en Cataluña-, a rendibilidade do sentimento ben manipulado pode dar, a uns, froitos tan interesantes como os do esquecemento da mala xestión e, a outros, no fructífero que é saber dicir constantemente que non a canto se mova: a esclerose tamén é rendible. Esperemos que ninguén se manque tras tanta lección acumulada, especialmente intensa nesta pasada semana.

O do libro de texto que tanto lea causou, especialmente en Madrid, tampouco debería sorprendernos demasiado. Como as outras dúas noticias da semana, con que nos taparon moitas outras, víase vir. Os que coñecen a historia das editoriais e especialmente as dos libros de texto, saben como se montou este nicho de negocio nos tempos primeiros do franquismo, os que foron os seus beneficiarios principais e como, dalgunhas destas empresas nadas baixo unha determinada protección moi ideoloxizada e á beira do poder, naceron algúns dos grupos de comunicación que tanto renome teñen nos últimos tempos. A todo isto pode seguírselle a pista con relativa facilidade en dous libros xa comentados nesta columna: o último de Gregorio Morán en Akal -que a moitos incomoda tanto-, e o publicado por Marcial Pons recentemente sobre a historia da edición en España, cun capítulo particular de Antonio Viñao Frago moi recomendable.

Isto dos libros de texto ten un segundo capítulo de enorme interese porque nada en Educación é aséptico nin sucede por azar. Como nos demais asuntos da vida colectiva, sempre arrastra consigo intereses e conflitos, que non sempre son do interese xeral aínda que se revistan de tal. Foi ao compás da lexislación educativa moi cambiante desde 1970 -coa Lei xeral de Educación e as que seguiron ata agora mesmo-, cando se foron constituíndo estes grupos editoriais e mediáticos. O cambio constante de programas e formas de organizalos arruinou os libros enciclopédicos anteriores e xerou un movedizo mercado que cambiaba cada pouco tempo, coma se as materias de estudo dependesen dun incontinente gusto cambiante... Por aquí chegamos á razón de que estas editoriais sexan un gran grupo de presión ante o Ministerio de Educación. Se recordan algúns das noticias que empezaron a proliferar desde un pouco antes do verán, xusto cando Wert marchaba a París, poderán observar as réplicas de ANELE -a asociación gremial dos editores de libros de texto- fronte a cantos falaban de parar a LOMCE: o investimento para o recambio de textos que levaba a nova lei orgánica xa estaba en marcha. Nunca se lle oirá a esta xente unha queixa fronte a un panorama lexislativo tan cambiante como o que ha ter o sistema educativo español nestes 45 anos últimos.

En canto á Historia nos libros de texto, a tradición establecida é que aínda a adoitan escribir os vencedores. Ten poucas posibilidades de ser historia oficial a que axude a entender con algunha fiabilidade que pase. Únaselle o afán de todo preboste poderoso por deixar pegada imperecedeira e temos o cocktail apropiado para entender mellor os percances destes libros, ás veces tan burdos. Se queren ler documentación que dá fe respecto diso relean aquela Enciclopedia Álvarez que probablemente tiveron que estudar cando eran pícaros ou que talvez compren nalgunha reedición última nun arrebato melancólico. A inspiración -obrigatoria- do que contaba no capítulo de Historia de España, sobre todo ao final, era un librito que escribira José María Pemán en 1938, que, se entran no BOE primeirizo deses anos -é moi fácil desde Internet-, poderán ver que é a base do que como o canon único impuxo o Instituto de España ese mesmo ano. Aos antigos foilles difícil atopar versións de -os feitos importantes- en que non se enxalzase ao poderoso. A xente común só logo da Revolución Francesa empezou a ser considerada suxeito da Historia. En España este territorio da Historia sempre foi complicado. Como ciencia -ou intento de explicación seria e con metodoloxía científica, contrastable e nunca dogmática- é especialidade académica relativamente recente e cos seus propios avatares sobrevidos de ventaxistas, pseudohistoriadores, revisionistas, noveladores e cuentistas de diversa especie disputándolle a coherencia da veracidad -e o espazo das librerías- aos bos e moi honestos, que os hai.

Un exemplo non moi antigo, pero relevante no que suxire a textualidade deste libro de texto -e as súas connotacións- é o do DicionarioBiográfico Español cuxos 50 tomos veu editando A Real Academia da Historia -teoricamente o non vai máis nestes asuntos-, incrible en moitos aspectos. Busquen nesta monumental obra pagada con diñeiro de todos e verán o sesgo que teñen moitas das entradas, empezando polas de Mariano Rajoy e a propia Esperanza Aguirre, obxecto de polo menos tres presencias privilexiadas no libriño que deberán estudar algúns infantes madrileños. Aí está un exemplo gozoso para os amantes de “a verdade histórica”. Engádase que a homenaxeada polo devandito libro para Primaria foi avantaxada defensora de “As Humanidades”, cruzada que publicitou amplamente a súa imaxe, por máis huera que fose. Froito daquel afán desmedido foi un demediado programa de Historia de España en 2º de Bacharelato. Pola infinidade de asuntos que, para selectividade e en tan curto tempo pretendeu abarcar -desde antes de Atapuerca ata a última noticia de hoxe-, quedou moi ben como mercadotecnia política, pero foi moi pouco eficiente educativamente.

E outro capítulo ineludible -desta historia que dá para unha serie- é o que toma en conta que pinta un profesor en clase cun libro destas características. Non digo un pai, que polo menos algún reaccionou con responsable dignidade ante o que debería saltar antes. A dignidade profesional do docente, a súa liberdade de cátedra, a súa preparación cognitiva e a súa capacidade crítica, onde estaban? De que lado debe poñerse agora, cal ten que ser a súa actitude? Antes de contar nada aos seus alumnos -a quen se obrigou a comprar ese determinado libro, cunha interpretación tan sesgada de “a modernidade”-, ha de pedir permiso á dirección do seu centro para aproveitar ese material documental e debatelo en clase? Debería complementar esa información con outras que a contrastasen e corrixisen? Ha de dalo por bo sen máis e facerllo memorizar aos seus alumnos, por pequenos que sexan? E se entendese que o libro manipulaba e adoutrinaba indecentemente, debería terse oposto antes de comezo de curso a que se puxese ese libro de texto como obrigatorio? Se tivese estas dúbidas, probablemente entenderá pronto que canto estude de Historia Contemporánea -e da moi fragmentaria historia actual- probablemente non lle sirva de nada. Se, ademais, é timorato porque poidan deixarlle sen traballo ou que os seus propios compañeiros se mofen de que teña tales escrúpulos, non se estrañe se enseguida chega á amargura de darlle voltas a por que o seu oficio - “paidagogos”- orixinariamente era cousa de servos. Evidentemente, esta non é a boa lección que lle ensinaron sobre o bonita que é “a vocación” de ensinar. Síntoo: entre o outono, Volkswagen e Cataluña..., a saga dos libros de texto de historia xa é un aburrimiento.

TEMAS: Historia de España, Libros de texto, Profesionalidade docente, Dicionario Biográfico Español, CEAPA, ANELE, Cataluña, Volkswagen, Aguirre.


Manuel Menor Currás
Madrid, 25/09/2015


No hay comentarios:

Publicar un comentario