A opinión dos docentes...non conta?

18 nov 2015

O LIBRO BRANCO de José Antonio Marina sobre a PROFESION DOCENTE (Escolar) trae páxinas marcadas



En vésperas electorais chama a atención que este profesor e ensaísta se metera nunha tarefa que non representa ao profesorado e só o distrae dos seus problemas

As vésperas electorais son pródigas en trampantoxos. Para facernos esquecer as malas faenas do seu antecesor, Méndez de Vigo decidiu que lle acompañe no ruedo un monosabio que fixe ben que falta para culminar o gran toureo do ensino público nesta lexislatura. José Antonio Marina, currante de aula como centos de miles de profesores -e ensaísta con percorrido-, aceptou o encargo e está a facer uso sobrado do candeleiro ao que o subiron. A base de intermitencias nos medios e aparente contraste cos dicires do Ministerio, prepáralle ao desconcertado substituto de Wert as pezas adecuadas -como llas poñían a tantos protagonistas da escopeta nacional-. É o que lle faltaba ao proxecto de “Mellora da calidade educativa”: un taumaturgo que por fin poña orde autoprofetizado nas malas “herdanzas”. Ata hai pouco, isto facíase ás agachadas. Con Méndez de Vigo, cóntase coa servidume mediática, con que este intermediario pontificase pouco e que todo o mundo estaría encantado. Todos lle enviarían achegas sen fin e, con moita elegancia e desenvoltura, faríaas chegar ao Sr. Méndez de Vigo, toureiro principal do reino.

A representación

Non está a ser así. Persoas cualificadas ás que lles solicitou expresamente o seu criterio desmarcáronse. Co cal, xa se está preguntando: Quen representa aos docentes? Moi boa pregunta, oportunista para tempos como estes. Pero moi rara en quen leva tantos anos na docencia e, presuntamente, en tarefas “culturais”. Aos seus 76 anos, debeu vivir aqueles gloriosos en que estas cousas non se preguntaban, e como foi para que os que traballan no ensino teñan dereitos laborais e sociais, con convenios que os regulen. Os colexios profesionais a que agora apela máis ben nos retrotraen ao sindicalismo vertical e os seus arredores. Só cando aquilo xa se desmoronaba do todo, foi posible que moitos profesores se organizasen e que o de Doutores e Licenciados de Madrid publicase no seu Boletín, o 2 de febreiro de 1976, que a súa Xunta Xeral aprobaba “a alternativa para o ensino” cunha plataforma reivindicativa que, entre outras condicións inexistentes, pedía 30.000 pesetas. É imposible que ignore como se chegou a esa proeza, cando aquilo fora espazo privilexiado do falanxismo. Ou como evolucionou a xestión daquelas demandas de entón: houbo moitas folgas polos incumprimentos do pactado. Non participou en ningunha? As melloras que houbo chegáronlle gratuitamente do ceo? Nunca as necesitou por ter algún xene especial?

Ao Sr. Marina pareceulle ben entreterse en servir, ao Sr, Méndez de Vigo e ao PP, guapos pretextos para que os asistentes a esta corrida axiten o pano a pesar de tanta faena aparente de aderezo. Vai haber un módulo profesional en tauromaquia, pero que non nos faga proclamar que a corrida é estupenda. Distraída si é, porque leste “libro branco” que está a piques de engadir á súa prolífica colección ten moita graza. Antes, os dous libros brancos educativos famosos facíaos a Oficina Técnica do Ministerio e tiveron moita importancia. Como documento de época séguena tendo. En 1969 -en vésperas da LXE de Villar Palasí-, Bases para una política educativa. E en 1989 -en vésperas da LOXSE-, o Libro blanco para la Reforma del Sistema Educativo. Estiveron un tempo relativamente amplo no debate público -obviamente, coas distancias que, coa Lei Fraga por medio, van dunha a outra data. Ofrecían unha consistente mirada sobre o momento do sistema educativo escolar como un todo. Agora -a pesar das redes sociais- imos a menos. Foi encargado a un suposto connaisseur, como maneira de externalización á baixa da que ninguén sabe as contrapartidas. E, ademais, ás présas e correndo, queren abducirnos ao final da lexislatura con que a pedra de toque do sistema educativo son os profesores. Sen petición de perdón nin rectificación previa, estes actos de amor... quen llos cre?

Que se representa?

Ninguén vai discutir que as cuestións relativas ao profesorado non sexan relevantes. Todo o contrario. Cada vez hai máis expertos para quen ningunha política educativa será boa se non empeza por ocuparse en serio de que os que se ha de encargar de aplicala nas aulas teñan os medios adecuados ou de que saiban e poidan facer ben o traballo que lles corresponde. Dalgún modo todos os políticos caeron na conta diso, cando menos como declaración ritual. Ningunha lei con pretensión relevante deixou que o BOE non o expresase.

Agora ben, as secuencias lexislativas non proceden por saltos no baleiro. Ninguén dá creto a que, xusto agora, cando culmina unha lexislatura atroz co sistema educativo -e co profesorado-, un carameliño sexa indicativo de que van ocuparse de que sexan profesionais autónomos, pinten algo nos centros máis aló de ser vixiantes dos adolescentes ou que memoricen catro cosas xenéricas para unha proba externa. Vaise a coidar que saiban e poidan facer un traballo que teña sentido e mereza a pena? Se alguén desconfía do vello criterio de que polas obras os coñeceredes ou cre aínda que os nenos veñen de París ? sería o colmo e máis agora, despois do masacre do día 13-, poida que se crea este asunto distractivo.

A pregunta máis urxente é: A quen representa o Sr, Marina? Só sabemos quen o elixiu e non sabemos nada sobre do percorrido que vaian ter as propostas que lle cheguen: con que criterios está a seleccionalas, por que rexeitará moitas ou escollerá as prefixadas? Todo ese campo e os seus axustes a pautas analizables con rigor representativo escápansenos. Un misterio que non se fai máis transparente a conta de exercer como profesor, ter unha bonita web e escribir unha ecléctica tipoloxía de libros divulgativos. Sería lamentable que, por mor de tan pouca transparencia, moitos dos seus antigos lectores revisasen a fondo a fiabilidade do que leran asinado por el.


Ocorrencias representativas

Este libriño branco vén coas follas marcadas e é de mal agoiro saír cada día con algunha ocorrencia que, en plan illado podería ter graza se non estivese xa pasada de data. Por exemplo, a de que se pague aos profesores segundo o rendemento dos seus alumnos, é dicir, as súas notas ao final do curso ou ao final do Bacharelato. As medias estatísticas poden ser moi interesantes como proceso de análise, pero a docencia non é unha cadea de montaxe. Ademais, desde os anos 80, sabemos polos expertos americanos que non funciona para o que se supón que debería funcionar, senón para efectos perversos que deterioran máis o sistema baixo aparencia de eficiencia. De similar cariz son outras moitas ocorrencias que estes días foron saíndo á prensa. Tantas, que nin é relevante se as dixo ou non o Sr. Marina, porque do que se trata é que renda a idea de que este señor -en nome de Méndez de Vigo- se preocupa en serio de poñer rigor onde -segundo deixa entrever esa prensa adicta- só hai barullo. Ninguén cae na conta de que é contraditorio? Se levan gobernando a tira de anos e, ademais, fixeron da vida dos traballadores da Educación -dos de Sanidade e outros servizos- unha servidume con medios con todo tipo de trabas, mentres llo poñían en bandexa aos patróns do ensino privado.

O neoliberalismo está moi ben para os amiguetes, pero non para os currantes nin para quen depende destes servizos. Que non se estrañe o Sr. Marina de que haxa quen lle dixera que non ás súas peticións de colaboración. O seu colaboracionismo, aínda que non o crea, é unha especie de traizón. Deixa a moita xente polos chans, coma se fosen uns mexericas. Talvez non caia na conta que concorda cos que non puideron tolerar que se puxesen en evidencia mentiras soadas. Sobre todo, aqueles dous famosos decretos de 2012 en que presumiron de eficiencia gobernamental a conta de descontar salarios e recursos, aumentar horas de traballo, cocientes de alumnos ou derivar profesores cara ao paro nun ERE que sacou de no medio a 30.000. Os miles de millóns recortados en ensino e que non cesaron. Pois baixarnos ata o 3,7% do PIB en 2016, o que representa uns 4.000 millóns máis- é todo un signo de aprecio polos docentes e o ensino.

É probable que o Sr, Marina non se decatase, porque estivese noutra cousa: soster vivos neste momento ao redor de 50 libros nas librerías é un milagre, outro milagre. É posible que sexamos lerdos e non entendamos tantos repetidos xestos de amor durante esta lexislatura, mentres os aumentos de taxas e baixada de contías de bolsas fixeron que unha infinidade de familias alimentaba o gozo de que o seu fillos non puidesen ir á universidade. Igual debe suceder coa ausencia de políticas de infancia, cando segundo Save the Children -e confirmación de Cáritas- un de cada tres nenos españois estea en risco de pobreza e exclusión no noso país. Será que a maioría de sufridores ten afección á demagoxia, empezando por algunhas asociacións de pais empeñadas en que os comedores escolares estean abertos. É probable que só os que controlaron os recursos de Educación estes anos ignoren que eses nenos e adolescentes son os candidatos perfectos para o tan manoseado iticos del PP esgrimen tanto: ndidatos perfectos para esa cosa que nuestros queridos polsores interinos hacia el paro con una es "fracaso escolar", e que, ineludiblemente, moitos repetirán a desgraciada vida dos seus pais. Ben. Pois agora, resulta que segundo as felices iniciativas que se supón vai iluminar este libro nada branco de Marina, nada de todo isto debe suceder. A clave está no profesorado e, por tanto, todo irá ben se se lle amarga a vida un pouco máis. Xa temos o chibo expiatorio no ruedo.

Fóra da disputa política

Recentemente, o Sr. Marina aludiu ao seu desacordo coa LOMCE e a que está encantado de “colaborar” a sacar a educación da política, porque “estou” di- “fóra da disputa política”. Iso non lle dá maior creto neste traballo que asumiu voluntariamente. Karl Manheim xa deixou dito que non hai discurso máis ideolóxico que o que se presenta como non ideolóxico. E falar de “bos mestres” coma se da industria automobilística se tratase, soa a rancio discurso nada “natural”. Para ser consecuente, antes de publicar este Libro branco sobre a profesión docente, debería estudar cal é o papel que esa lei orgánica atribúe a profesores e mestres, e como os proletariza moito máis do que xa están. Ese regreso explícito cara ao taylorismo puro e duro -tan do pragmatismo pecuniario do Ibex-35 e da OCDE-, debe subxugar a este profesor polo amor especial aos da súa especialidade. No currículo que esta lei -aséptica?- leva aparellado, a Filosofía foi diminuída un 66%, -incluída Educación para a cidadanía- que, normalmente, ensinaban os seus colegas. É moi estraño que se metera nesta película, cando o mapa cognitivo de que debera ocuparse como docente quedara tan tocado. Para maior abondamento, a cosmogonía que rezuma esa lei -desinteresada?- é fantástica polo antiilustrada que resulta en 2015. Pero talvez o papel que se lles asigna aos novos profesores aos que Marina contribuirá a mellorar co seu deseño de carreira docente, achegue novidades insospeitadas desde o terreo da autoaxuda.

Compañeiro de quen

De ilusión tamén se vive. Algo máis que compañeiro de viaxe, Marina pronto poderá enriquecer o seu currículo persoal con esta contribución ao ben do ensino español. Probablemente lle mereza algún saldo honorífico engadido. Pero se decide continuar neste aguerrido servizo, sería de agradecer que, na introdución do seu “libro branco” non se esquecese dos antecedentes desta procura da pedra filosofal do ensino. Hai antecedentes memorables, en idéntica liña de complementariedade á que o seu traballo vai proporcionar á LOMCE. Por exemplo, un libro que editou Educación en 1938 en que se contaba o ideal de mestre vocacional e con que debía armarse aquel infausto soño: Curso de orientaciones nacionales de Enseñanza Primaria (Burgos, Hijos de Santiago Rodríguez, 2 tomos). Un amplo grupo de mestres foi aleccionado en Pamplona aquel ano para que se fosen decatando do que debían facer. Aquel curso dun mes, dirixido por un militar, tan gravado tívoo Marta Mata que escribiu sobre el en Cuadernos de Pedagogía, en setembro de 1976. Se lle parecese unha bobada ir tan atrás, o Sr. Marina non debe esquecer o que deixou prefixado Wert nunha proposición non de lei. Despois de ningunear aos lexítimos representantes dos profesores, non alcanzou a ser debatida. Pero está rexistrada co nº 162/000613, desde o 26 de abril de 2013, no Boletín Oficial de Las Cortes Generales del  do Congreso de los Diputados.

Como home de lectura que parece ser, os seus queridos lectores agradeceríanlle profundamente que recapacitase. Entre as moitas directrices que compoñen a aristocrática República de Platón, hai algunhas especialmente convenientes a este caso: a 2.20 e 21 entre as mellores. E se se prefire a ironía, talvez debamos quedarnos con que é preciso falar primeiro da música que da ximnástica (II.17). Sen confundirse, para o que a visión do refraneiro popular é aínda máis utilitarista do que o que vai ser este marcado libro branco. Dos máis de 500 refráns transcritos por Martínez Kleiser aquí aplicables, quedo co máis positivo: “Coidando onde vas, esquéceste de onde vés”.

TEMAS: reforma educativa, Contrarreforma, Utilitarismo, Economicismo, Formación do profesorado, Fracaso escolar, Calidade educativa, Carreira docente, Libro branco, J. A. Marina.

Manuel Menor Currás
Madrid, 18/11/2015

No hay comentarios:

Publicar un comentario