A opinión dos docentes...non conta?

8 sept 2021

Iníciase un terceiro curso condicionado pola pandemia

A inestabilidade preside moitas revisións que se están facendo á baixa nas diversas Comunidades autonómicas para o novo curso.


Desde hai uns mil movémonos por un túnel que, mentres parece dar sinais do seu final, non deixa de indicar que vaia vostede a saber o que queda por diante no medio de pretensións tranquilizadoras. Nas nosas neuronas debátense sensacións contrarias, de prevención e certo medo aínda, mentres queren predominar os xeitos normalizadores da situación vital.

"Normalidade"

A cuestión está volvendo situarse no que cada cal entende, unha vez máis, por “normalidade”, hábito que, oscilante e ata demente, poida que vaia a ser o cerne do gran debate do curso que inicia agora a súa andaina. É evidente, por exemplo, que, coa Covid-19 presente, non é o mesmo unha distancia que outra entre os alumnos dunha aula, a variable proporción de cantos poidan convivir razonablemente nelas e nos recreos, e, xa que logo, o número de profesores de apoio e os recursos que se incrementan ou diminúen, segundo alguén con poder de decidir xulgue pertinente. Cunhas ou outras decisións -case sempre adoptadas de modo escuro-, establece unha ou outra “normalidade escolar”, que se engade, ademais, a outras supostas normalidades que arrastraban os centros educativos sobre todo nos últimos dez anos de recortes, preferencias por redes educativas particulares e aparentando sempre dar cumprimento ao precepto constitucional da universalidade educativa. Do conxunto resultante da normativa que incumbe a este comezo de curso, xa se pode advertir, de entrada, que a “normalidade” a que parece aspirarse en tres ou catro Comunidades autonómicas de acendrada tradición erosionadora do público, é a de antes de marzo de 2020.

Dun tempo para acó, e especialmente desde final do curso pasado, púidose advertir a ansia dalgúns conselleiros de educación por ir revertendo supostos excesos que puidesen traer consigo as variacións de dotacións e recursos que, sobre todo no curso 2020-21, se estableceron. Neste momento, parece que se estea querendo volver a aquela “normalidade” anterior, a que desde 2007 construír a costa de desidias, diminución de medios e persoal. Coma se de algo físico se tratase, e que o principio de Arquímedes dos fluxos que conleva a práctica do dereito de todos á educación se encargase de reequilibrar o sistema á súa posición óptima, a súa lei está sendo invocada estes días para encauzar ese afán de regreso melancólico ao pasado; cantos seguen os avatares da educación coñecen momentos históricos en que o que ben orientado parecía foi considerado excesivo e reconduciuse á rancia posición tradicional. Non importa que os que paguen o pato con esta regresión de agora sexan os que sempre sufriron a desigualdade escolar desde antes de ter nado: tamén esta é tradición “normal”.

Vai ser difícil, con todo, convencer ao persoal docente de que siga arriscando a súa voluntariedade unha vez máis a prol dun suposto ben común como o da educación pública, do que os seus verdadeiros beneficiarios son os que non necesitan que o Estado protexa e defenda este o seu dereito principal de cidadáns. De feito, dálles igual que se arruíne e privatice cada vez un pouco máis o sistema da educación pública, dentro da gloriosa “liberdade de mercado” con que está sendo concibida e desenvolvida por instancias privilexiadas da nosa vida social, cultural e política; xa teñen o que anceian para os seus fillos ou fieis seguidores, e a sostelo vai esta animosidade por recobrar “a normalidad” de antes restablecendo ao máximo “a competencia”, a “calidade educativa”, “a excelencia” e canto encerra de mercantilismo económico a súa bandeira da “libre elección de centro”.

Desaboridamento

Algúns sindicatos emitiron comunicados de protesta: CCOO acábao de facer estes días, e os socios da Marea verde na Plataforma pola Educación Pública reivindicárono este pasado sábado na rúa. Puido comprobarse, de todos os xeitos, que estes signos de disconformidade, un pouco desanxelados, deixaron a sensación de que os asuntos de educación seguen sendo, ata nun contexto de cambio profundo como o actual, unha cuestión menor, moi afastada da mobilización que suscitan as precariedades laborais, as voltas e revoltas que estea dando o paro, a curva da evolución económica, urxencias de sectores económicos como o Turismo e outras mil historias capaces de conmovernos e motivar críticas iradas? A educación parece que, como sempre, ha seguir sendo algo ao que a algúns lles vén dado por clase social, mentres que a outros lles sobrase con atender un pouco á súa escolarización para que non estorben demasiado na rúa e nas casas.


Cos recortes que moitos responsables das Comunidades autonómicas están preferindo de novo -e, indirectamente, tamén a LOMLOE polo que non modifica-, é fácil deducir que a educación como clave do Estado social de benestar e da xustiza distributiva, tratando de conciliar liberdade e universalidade educadoras, seguirá nas pavías que estivo nos anos das crises anteriores. Ninguén parece crer en serio en que o que se predica sobre a súa importancia para modernizar o país de modo acorde coas urxencias do presente, fortalecer a convivencia democrática e erradicar os vicios e problemas que subxacen nas nosas relacións sociopolíticas, poida emendarse con algo decididamente mellor.


Prefírese o castizo que “inventen eles”. Coherente parece, pois, que, ata agora que hai recursos e créditos europeos para apoiar consistentes medidas de cambio, haxa tantos responsables nestas materias aplicados, primeiro de nada, a que a súa función primordial consista en recortar de novo o que debe ser investimento de futuro. Tales xestos evidencian, unha vez máis, que o soño de toda servilleta por ser mantel non se cumprirá impunemente; e que o modelo a seguir tampouco pode ser como o que operou, tamén nos últimos máis de mil días, respecto da renovación do Consello Xeral do Poder Xudicial; o desapego demostrado permite aventurar que o curso que acaba de iniciarse non pode senón ver estancada a necesaria renovación estrutural da Xustiza en España. Atentos.

TEMAS: Recortes educativos.- Inicio de curso.- Valor da educación pública. Segregación.- Normalidad educativa.


Manuel Menor Currás

Madrid, 06.09.2021.

No hay comentarios:

Publicar un comentario