A opinión dos docentes...non conta?

3 sept 2021

O campo semántico dos desacordos en educación segue vivo


O discurso de “a calidade educativa” volveu; sen vacacións e coa COVID-19 de fondo, está onde estivo desde os anos noventa.


Co pretexto dos borradores de ensinanzas mínimas de Educación Primaria, a oposición gobernamental decidiu que, ao derrogarse as propostas que fixeran no R.D. 126/2014, tiña un pretexto para invalidar a LOMLOE. Ao urxir que desde todas as áreas de coñecemento (art. 6.3) -incluídas as matemáticas-, se aproveitase a actividade educadora para o desenvolvemento dos valores cívicos (art. 8.2), cren atopar un argumento demostrativo dun presunto afán adoutrinante, estraño ao que debe ser a educación de todos. Nin a pensar se pararon no que foron sempre as súas propostas, nin menos tampouco que signifique levar a Constitución ao quefacer diario do aula; non reparan na “Lei Wert" nin nas súas contribucións precedentes, visibles nos libros de lecturas ou de Historia que nos impuxeron e, ata, nos exercicios de Aritmética con que inundaban as mentes infantís con mesturas de líquidos e áridos en que sempre saía ben parado o tendeiro, a fin de que o seu rudimentario “emprendemento” se deitase cara á cobiza no balance de caixa.

Coincidentes desacordos

Coincide este falso debate con outros de maior enxundia significativa como o prezo da enerxía eléctrica en máximos descoñecidos desde antes das sucesivas privatizacións do principal sistema enerxético das familias, outro asunto en que as colisións entre “o social” e a liberdade absoluta do mercado andan tan á greña que, en declaracións do 10 de agosto, á portavoz do PP, a Ana Pastor, véuselle pronto á boca a recriminación a estes gobernantes da Moncloa por deixar atrás aos máis necesitados; proseguía o tirar a pedra e esconder a man con que tantas leccións continuadas deron como responsables da normativa en que se basean estes prezos, e culpables dos continuados recortes ás prestaciones dos máis débiles onde queira que gobernan. Sabido é, por exemplo, que en Galicia -repetindo actuacións en Madrid e noutras Comunidades-, Feijóo pechou 138 centros educativos públicos (aproximadamente un de cada dez), mentres incrementou a presenza do ensino concertado e privado, aumentándose este ano 16 respecto de anos anteriores, en prexuízo, sobre todo, das zonas do rural, como foi o caso de Begonte (en Lugo).


Non é menos relevante que, neste fin de verán, o novo curso se inicie baixo dúas situacións coxunturais altamente inquedantes. Por unha banda, que a quinta onda non acabe resolvéndose de xeito acorde coas expectativas depositadas na súa evolución: nin está claro que pase coa cobertura real das vacinas, nin menos o que poida suceder coas mutacións da Covid-19; termina o verán e, aínda que o sector do turismo parece haberse recuperado bastante non alcanza plena satisfacción nin augura que, ao renovarse a presenza de alumnos nos centros educativos, desaparezan os riscos, especialmente onde se activaron recortes de docentes. Doutra banda, os acontecementos últimos de Afganistán, por moi loubados que sexan os servizos humanitarios dos nosos militares, deixan aberto o clamor por vinte anos de presenza non desexada nun área tan diferente á das nosas burbullas occidentais; no aire quedou a sensación de que hai intereses superiores aos que levaron aos socios implicados en tan prolongada operación xeopolítica, que aconsellaron a súa retirada sen que a zona sexa agora máis segura, nin Occidente estea exento de percances como o que serviu de pretexto.

O BOE reformador

Nese contexto, a nova ministra Pilar Alegría parece querer rebaixar algo máis as medidas da LOMLOE. Os partidarios de pactos que non son tales estaranlle agradecidos, pero gañaría credibilidade se repasase erros e incongruencias do pasado para que, polo menos, non se degradara máis este servizo público fundamental. Desde que os reformismos educativos proliferaron tanto que uns e outros gobernos da restaurada democracia os adoptaron como símbolo de cambios señeros, non cesamos de entonar himnos alternativos sen que mellorase o sistema en asuntos relevantes, que seguen aí. É moi recomendable, por iso, reler as irónicas, rigorosas e sistemáticas análises que respecto diso foi facendo José Gimeno-Sacristán desde os anos oitenta, que agora se reeditan baixo o título Ideas que perviven. Aqueles artigos seus en Cadernos de Pedagogía seguen actuais e imos camiño de repetir por oitava vez logo da CE78 a vella crenza de que coa publicación dos currícula da LOMLOE no BOE cambiará en firme a realidade educativa nas aulas. As disposicións derrogatorias de normas anteriores que adoitan incluír estas leis orgánicas ignoran que existen “culturas escolares” moi asentadas de tempo atrás, contrarias a ir máis aló de novas formalidades, pero inconsistentes para superar os desaxustes continuados que nas aulas viven docentes e alumnado.

En aras da verdade -como se ve tamén coa Covid-19-, segue sendo excesiva a confianza que tales disposicións mostran en que as neolinguaxes que propoñen para referirse á docencia nas aulas sexan suficientes. E máis que sospeitoso é que os seus grandes criterios orientadores se cifren nas “competencias” que, desde fai anos, deban perseguir os traballadores do ensino, mentres non se ve similar persistencia das Administracións en ocuparse das condicións reais das aulas e os centros, as ratios de alumnado ou a cualificación profesional dun profesorado, cansado de que gran parte da eficiencia do seu quefacer dependa da estrita voluntariedade do seu empeño persoal. A miúdo, con todo, o de moitos expertos e responsables das políticas educativas, unha vez feitos estes documentos para os seus boletíns oficiais, parece ser o descanso: non lles preocupa o que pase a continuación, nin as desigualdades de trato que -como repite esta nova lei- sosteña o sistema entre uns e outros alumnos.


A estas alturas da secuencia pandémica, incerta en tantos aspectos, o que se aveciña para o comezo de curso inmediato é que, pese a tanta lei educativa como subimos ao BOE, unha parte destemplada da cidadanía seguirá cos seus liberais chíos pro domo sua, mentres outra máis ampla volverá a demandar a básica calidade democrática para un sistema educativo de todos; para empezar, este día catro de setembro reclamará en Madrid “unha volta segura ás aulas” e un “Plan de rescate para a Educación Pública”.

TEMAS: Covid-19.- Comezo de Curso 2021-22.- Currícula LOMLOE.- Pactos educativos.- Neoli nguaxes reformadoras.



Manuel Menor Currás

Taboadela (Ourense), 27.08.2021

No hay comentarios:

Publicar un comentario