Xa non é mera prevención ou presaxio de futuro. Temos datos precisos por idades e referencias ao acceso, uso habitual, e uso relevante de Internet.
Igual que coa lectura e os seus graos, os niveis
destes dous aspectos son moi significativos; non abonda a posibilidade de
acceso, senón que estamos nunha etapa de desenvolvemento tecnolóxico que, trala
contribución indirecta da Covid-19 ao acelerón de cambios sociais, o uso que
impoñen as TIC dependerá da comprensión que teña cada usuario deste
instrumental tecnolóxico.
Xa están visibles, cada vez máis, as diferenzasque marcan, por idades, por xénero e por rexións ou áreas territoriais, os
grupos e cohortes de cidadáns e cidadás que, no momento actual, teñen maiores
problemas nestas formas de comunicación. Por exemplo, ser muller, ter máis de
75 anos e vivir nunha zona en que o uso dalgunhas delas -máis aló do móbil como
teléfono tradicional- teña dificultade de conexión, é indicio case seguro de
exclusión de moitas das expectativas actuais.
Nos trámites administrativos e xestións ante as
entidades bancarias o seu vigor xa é condicionante de moitas transaccións
cotiás e medra o número de persoas que se senten como especies en vía de
extinción ou, cando menos, desprotexidas ante a avalancha de situacións para as
que non teñen a alfabetización imprescindible. Repítese, noutro plano, un
problema endémico na cultura española, ligado á tardanza en resolver o outro
analfabetismo do saber ler e escribir, sen que se resolvese satisfactoriamente
aínda o semianalfabetismo que, tantas veces traslocen múltiples manifestacións.
No apartado dos Pactos da Moncloa de 1977 sobre urxencias educativas, ben
patente quedou a necesidade de prazas escolares que desdiciu toda a
parafernalia retórica que, desde o golpe de Estado do 36, torpedeou os plans
escolares da II República; e no Informe PIAAC de 2013 (da OCDE), aínda se poden
ver mostras significativas de como o duro analfabetismo está presente nas
cohortes dos que eran nenos nos anos cincuenta, a quen “a liberdade de elección”
no exercicio deste dereito fundamental foilles negada radicalmente. Ademais,
mentres preme a fenda dixital, entre os problemas e carencias que segue tendo o
noso sistema educativo, ben está claro igualmente a dificultade que, para
titular na etapa obrigatoria- ten case un terzo dos adolescentes aos seus 16
anos.
Suma e segue
Como outras moitas historias da nosa vida concreta
-tan distinta da que os medios adoitan manexar para seducirnos-, a fenda
educativa extensa -que inclúe a dixital- xa está incrustada nos nosos hábitos
como “algo natural” pese a tantas reformas e contrarreformas. Está aí como o
estivo o mal pasar crónico dunha cultura de andar a medias en case todo e
crendo, ademais, que o noso era especialmente magnífico, extraordinario e ata -segundo
moitas leccións que nos fixeron recitar- contaba con protección do ceo. Non
cabían nese relato tan infantilizado os máis mínimas físgoas de crítica nin de
glosa marxinal razoable; todo era perfecto. Tanto, que algúns prohomes da
palestra política, non se sabe se por defecto cognitivo ou por brincadeira co
twiter partidista, seguen dicindo cousas en público como a de que o problema da
República foi a disxuntiva entre “democracia sen lei ou lei sen democracia”,
tese tan doutrinaria que supera todos os revisionismos e, dun golpe, elimina a
responsabilidade dos sectores reaccionarios no que lle fixeron a un Estado
democrático e ás expectativas de convivencia de cantos o votaran; nesta
sentenza de ínfulas aparentes, quedou xustificada, ademais, a insana violencia
autoritaria que seguiu, segundo uns ata 1978 e, segundo moitos outros, polo
menos ata 1981; parece que fose pouco e que os españois merecesen máis trato
deste estilo simplista e desvergoñado.
Deste cariz, veñen sendo con intensa rumoroloxía
moitas mensaxes que circulan polas redes desde que o conservadurismo perdeu o
control do Goberno central, sen máis obxectivo didáctico que propagar o
despiste. Independentemente de que sexa unha estratexia elaborada para
desgastar á coalición gobernante, parece que desexen que canta máis xente
ignore a nosa “Historia actual”, mellor, e que canta máis comparta a idea de
que é opinable -como calquera cor de moda-, mellor. Canta máis ignorancia haxa
da Historia baseada na documentación acumulada nos arquivos, e non ter unha
explicación veraz do acontecido, máis manipulable será o presente. Do mesmo
xeito, xa que logo, canto máis profesor de Ciencias Sociais Historia da Arte,
Filosofía ou Literatura, teña medo a explicar canto conecta directamente co
noso presente, máis fácil resultará a aposta por un conservadurismo que
incapacite para mover nada. Mark Twain dicía dos señoritos sureños de Misuri
que se empeñaban en que os escravos lles limpasen as botas e que, despois,
desprezábanos porque deduciran que só valían para iso.
Séguese levando, como “algo natural”, a ignorancia
como método de felicidade -ese anhelo de perfís imprecisos-, que así queda máis
vaga como obxectivo publicitario das vidas persoais e convivenciais. Alegan os
que o propugnan que o afán de saber obedece a ganas de molestar a tranquila
vida cotiá; din que os que avogan por un coñecemento consistente e razoado de
canto suceda antes, queren “reescribir” a Historia. Deste xeito, torpedean non
só a Historia, senón a nova Lei de Memoria Democrática; saben que nunca se
repiten os feitos -pois non estamos ante unha moviola do tempo-, e queren
controlar o relato como algo exclusivamente seu. Baixo o pretexto reiterado de “non
desenterrar vellas feridas, nin descoser o perdón que selaron os nosos pais e
avós”, non recoñecen o dereito á verdade da variada gama de sufrimentos que as
vítimas do pasado fascista tiveron que sufrir e da que aínda moitos son
testemuñas.
Cultura relevante
A Covid-19 coa súa maraña de cansazo e problemas
inducidos non é bo momento para parar esta propensión á ignorancia que moitos
desenvolven conscientemente. Igual que na rúa triunfan as terrazas dos bares
sobre o silencio tranquilo dos veciños, en moitos centros ten prevalencia
dispoñer dunha boa cafetería no canto dunha boa biblioteca e que sexa moi
usada. Todo se volverá cada vez máis fráxil se as nosas escolas, colexios e
institutos non medren na súa capacidade de propagar coñecemento, saber e boa
comunicación respecto do que nos pasa; se os que a elas acoden non perciben o
beneficio que poidan traerlles a súa obrigatoriedad, a superación da fenda dixital
seguirá confirmando a obsolescencia que, en moitos aspectos, detentan. O
dixital por se só é un instrumento cada vez máis urxente e imprescindible, que
se non vehicula nada valioso -e non o manexan docentes ben formados profesionalmente-
será unha prótese inútil e, ata, atafegante, no mesmo ronsel de moitos xeitos
tecnocráticos do pasado, que intentaron innovar sen cambiar nada substancial no
sistema educativo.
É máis, historias como a da sentenza recente do TC
(Tribunal Constitucional) á propósito do Estado de alarma, ou a do líder do PP
a prol do silencio sobre o pasado histórico recente, fortalecen rutinas e
valores establecidos como tradicional “cultura interna” de moitos centros educativos.
Facendo máis “natural” o seu inmobilismo, a súa contribución á comprensión da
realidade social será cada vez menor; pouco valiosa pola cerrazón a formulacións
humanistas, consolidará as neolinguaxes dominantes e o que as modalidades do
conservadurismo demandan para que a educación sexa rendible.
TEMAS:
Políticas educativas. Fenda dixital. Semianalfabetismo. Culturas escolares.
Alfabetizacións segregadoras.
Manuel Menor Currás
(Madrid, 29.07.2021)
No hay comentarios:
Publicar un comentario