O trasfondo que encerran adoita conectar con situacións e intereses de sectores que queren impoñer a súa distinción.
O Tribunal Constitucional ditaminou o día 13 de xullo que o Goberno actuara ilegalmente ao impoñer o estado de alarma na
primavera de 2020. As circunstancias coxunturais en que se emitiu esta
sentenza, entre as que non é menor a relación que cabe establecer coas que
atravesa o Consello do Sistema Xudicial e o Tribunal de Contas, a máis diso
deteriorar gravemente unha das institucións principais do sistema democrático,
pon en cuestión a xestión do Goberno, coma se fose función do TC exercer de
oposición. O don da oportunidade non parece que rexa cando, en plena quinta onda,
pídese responsabilidade aos máis novos e cada Comunidade vai ao seu aire.
Neoplatonismo
Tratar de dirimir nunha sentenza unha cuestión
teórica de índole xurídica é indicio que parece inapropiado para terciar nunha
cuestión que, de xeito evidente viña sendo obxecto de litixio, pese a que os
agora satisfeitos con esta sentenza facilitaran a opción seguida polo Goberno
ao demandar o estado de alarma e non o estado de sitio ou excepción, unha figura
xurídica que sería máis complicado e máis lento xestionar cando tanta urxencia
había e que, ademais, non engadiría nada ás posibilidades executivas. Os estudosos
da influencia neoplatónica nas decisións dogmáticas que adoptou a Igrexa entre
os séculos IV e VI d. de. C. saben ben da importancia, nada espiritual, que
tiña inclinarse por uns ou outros conceptos que naqueles anos pasaron a ser de
rigorosa crenza.
Cando os xuíces exercen o seu oficio, non só
mostran a “técnica xurídica” como garantía de imparcialidade. Se fose así, non
teriamos tantos sesgos en moitísimas sentenzas en que a calidade do avogado
defensor xoga un papel principal para deitalas dun lado ou doutro; a súa
preparación e capacidade son vitais para manobrar coas variacións semánticas
dun término. Independentemente do custo dun bo bufete, no campo xurídico sempre
aparece por medio un fondo de subxectividade interpretativa trala presunta
imparcialidade obxectiva da xustiza existente; pódese constatar entón a súa
similitude co que adoita ser frecuente en Historia, Ciencias sociais, e non
digamos Xornalismo, en que á inevitable subxectividade, engádese con máis
frecuencia do desexable unha deliberada inclinación para mirar de modo nada
veraz e imparcial.
En casos como o que estes días é obxecto de
asombro, á parcialidade estanlle sobrevindo xa problemas inducidos, o que
engade unha serie de despropósitos que incidirán directa e indirectamente no
creto institucional e na diminución do valor da democracia, cando pola súa fraxilidad
é algo que debériamos coidar ao máximo. O primeiro que aparece é que, detrás
destas actitudes traslócense moitas outras cuestións ligadas a prevalencias ou,
se se quere , diferenzas e desigualdades duns e outros cidadáns. É coma se
algúns aproveitasen a súa nada indiferente presenza nesa sensible carreira
administrativa para impoñer ao resto as súas particulares crenzas, opinións ou
xeitos de mirar o mundo. O cal concorda con que o acceso ás altas maxistraturas
e a continuidade de sagas familiares nalgúns deses postos, con demasiada frecuencia
sexan percibidas sociolóxicamente aparelladas. Non adoita ser raro, por demais,
que a parafernalia profesional deste colectivo sexa invocada a miúdo baixo o
hipotético paraugas da “vocación”, un construto baixo o que se encobren
interpretacións gremiais do seu activismo, que non se desexa ao alcance dos
outros mortais para exame ou xuízo crítico.
O desacordo como sistema
Tralo acontecido no TC, a COVID-19 evidenciou
outras cuestións. A principal, que, pese á difícil coxuntura pandémica e as
crises que lle carrexou aos cidadáns, hai persoas e grupos que non aproveitan a
excepcionalidade para facilitarlles a vida aos demais, senón para aumentar o
enfado e o desacordo. Pedagóxicamente, é unha actitude mortal para calquera
ansia de convivencia que se poida albergar; fai perigar os pactos principais e
propicia o mal exemplo a cantos, na súa vida cotiá, o teñen complicado para saír
adiante. Os bizantinismos -por moi puros que poidan parecer- tamén sementan o
odio: Steiner menciona o "odium
philologicum" que algúns intelectuais despregan contra cantos discrepan das
súas disquisicións; os filólogos adoitan ser moi escrupulosos -e de aí o
apelativo- , pero a pouco que se revisen notas ao pé de páxina de moitos
libros, revistas académicas e críticas literarias, non é difícil advertir que é
unha actitude demasiado frecuente.
Non é exactamente unha novidade desta pandemia,
pero parece estarse impoñendo nestes tempos como fórmula de acción política e,
en moitas ocasións pode seguirse perfectamente nos medios, coma se o relevante
fose soster no ambiente unha tensión sen a cal os seus promotores non serían
ninguén. Administran a liorta permanente, certa violencia ambiental e unha moda
máis ou menos retadora ante os demais; é peléxana ao estilo das películas do
Oeste ou dalgunhas en que un futuro distópico se impuxo e habería que tratar de
sobrevivir a conta do que sexa, coma se en pleno individualismo cada cal tivese
cancha para impoñer as súas regras e cambialas ao seu libre albedrío.
Subsidiarios
É vergonzoso que a Covid-19 estea sendo ocasión
para enfrontar os intereses particulares de cada Comunidade ou contra o Goberno
central; e é mágoa que polos posibles custos políticos, esteamos creando unha
selva inexcrutable de decisións, como o é que normas supostamente pensadas para
tratar de unir en igualdade a uns e outros, sexan retocadas para que a desunión
se fortaleza. De toda esa bagaxe amarela crecente, propicia para o desencontro,
pode servir como estrela luminosa a blindaxe que a Comunidade de Madrid acaba
de adoptar para preservar a suposta “liberdade de elección de centro” para dar
cancha libre aos colexios privados. É que o ensino e a sanidade pública han de
seguir sendo subsidiarias? Resulta, con todo, que non era este o sentido dunha
sociedade agrupada en torno a uns valores a compartir. Velaquí, ademais, que o
sistema educativo nacera como dereito universal para expandir aqueles
principios valiosos para todos.
TEMAS:
Covid-19.- Tribunal Constitucional.- Poderes do Estado.- Liberdade.- Igualdade
democrática.
No hay comentarios:
Publicar un comentario