En tempos incertos, as palabras nunca adoitan
expresar ben o que está pasando: a metonimia non é a sinonimia, pero úsase
moito máis.
Nas explicacións da ministra de Defensa sobre o
acontecido coa responsable do CNI, “substitución” serviu de burladeiro
verbal para evadirse doutra acción seguramente máis propia: “destitución”.
En todos os postos laborais, foren os que foren, case todo o mundo viu de cerca
algunha vez o valor de uso que teñen ambos términos: non é o mesmo que a un o
destitúan ou que o substitúan, como tampouco é igual dimitir que destituír, a ximnasia
e a magnesia, que adoitaba dicirse. É dicir, que non sempre o que se di é o que
sucedeu; é conveniente ler entre liñas para decatarse algo daquilo que mereza a
pena saberse un pouco.
Razóns de Estado
A suposta transparencia indispensable
nunha democracia ten moitos burladeiros, e o marco conceptual en que se moven e
combinan sintacticamente as palabras, segue sendo dos máis frecuentados. Cando
o que está en xogo é o “Estado de Dereito” ou as “razóns de Estado”,
o uso cambiado das palabras adoita acentuarse moito e, case sempre, en honor do
segundo máis que do primeiro. A radicalidade do “Estado de Dereito” -e máis se se
lle engaden os adxectivos de “Estado Social” ou “Estado de Benestar”-,
case sempre ten máis baleiros e incumprimientos do que en boa semántica cabe
entender; as esixencias xurídicas dos dereitos cidadáns que están en xogo son
maiores, e os posibles agravios á estrita igualdade que supón incumplilos tamén
crece.
É evidente, con todo, que as “razóns de Estado”
son sempre moi elásticas e que dependen en gran parte de coxunturas flutuantes.
A da nosa Historia particular é moi peculiar; a tradición de liberdade de expresión -implicada de
cheo en todo isto- é curta, e a súa implantación xurídica última relativamente
recente. Por algo a humorada revista, La
Codorniz, reclamaba desde a súa fundación en 1951, ser a “revista máis
audaz para o lector máis intelixente”. Logo da “Cruzada”, houbo moita
xente ocupada en que ninguén se descarriara, oficializaron a machada as “boas
lecturas” nas bibliotecas, e para que revistas e xornais non fosen unha golosa
tentación os fiscalizaba, un traballo de censores especializados que pasaría a
ser función do Ministerio de Información e Turismo. Cando en 1956
comezou a emitir TVE, Rafael Arias Salgado, ministro dese Ministerio da Verdade
naquel momento, logo de proclamar aquel 28 de outubro inaugurados os estudos e
emisións situando en primeiro plano as “razóns daquel Estado Novo”, aínda
alargou ata 1962 o seu modo de entender a liberdade de expresión, “sempre
para a verdade”, o que, segundo escribe José Enrique Monterde, estendía o
seu labor protector -isto é, censora- “nada menos que a lograr a salvación espiritual
dos súbditos españois”, e “preservar aqueles valores morais, ideolóxicos e
relixiosos que se supoñían inherentes ao seu ser”.
A lei de Prensa e Imprenta, con Manuel
Fraga á fronte, derrogaría en 1966 -teoricamente- a de abril de 1938 e os dispositivos
que tiña contra as “faltas de desobediencia, resistencia pasiva e, en xeral, as
de desvío das normas ditadas”. Tan aleatoria foi, con todo, que sempre dependeu
de factores tan variados como axustes de contas entre familias do réxime,
negocios editoriais e a dureza represiva de estados de excepción como o de
1969, pois o art. 3 facultaba unha moi elástica aplicación da inspección
censora. Aínda en 1974, os seus censores clasificaban ás editoriais segundo os “antecedentes”
dos seus responsables: “conflitivos”, “algo conflictivos”, forte “desafecto”, “antecedentes
favorables” ou que “non tivesen antecedentes”.
Vimos desa tradición recente, continuada por
distintos artiluxios e estrataxemas, que engadiron a unha longa tradición
inquisitorial cuxo rastro chega, polo menos, ata a invención da imprenta en
1450, á que enseguida seguiu a do previo Imprimatur.
Traducido en hábitos culturais, este estivo sempre presente e nunca foi fácil
explicar a verdade a quen disinta da “verdade oficial”; trala liberdade
de expresión democrática segue habendo xente ofendida por que alguén conte algo
non coincidente coa súa verdade, por moi argumentado, documentado e contrastado
que estea. Sempre hai tantos intereses en xogo, que, ás veces, a confusión que
se xera é tal que non se sabe que verdade ten que prevalecer. No actual
mercadeo das ideas que circulan polos medios, hai, ata, múltiples invencións
da verdade, dispoñibles para ser dixeridas. Ocultan as cofradías e
concepcións de vida que as emiten, e tratan de colonizar as mentalidades e
instaurar uns códigos, unhas normas e unha pedagoxía en que os seus puntos de
vista sexan os nosos á hora de tratar de explicar como se debe pensar e ver
o mundo; adoitan ser omnicomprensivas para que, infantilizados, entendamos
mellor canto sucede en España, unha das palabras que máis se oen nos últimos
tempos.
Estado da razón política
Algúns dos políticos máis falangueiros son seguidores desta
doutrina; non admiten a pluralidade e pretenden que lles sigamos docilmente.
Non importa que sexa un erro o que digan; xa case ninguén sabe que é iso -e
moitos fans incondicionais non o aclaran-; tratan de guiar aos seus seguidores
por sentimentos cambiantes e imaxes que parezan cadrar á realidade e, segundo a
última enquisa do CIS, non teñen reparo en deixar de paso sementes de
odio cara aos seus adversarios. Esta tendencia das narrativas
ficcionarias que marcan a política actual vai en aumento e, entre os seus
métodos, está o facer volátil o valor das palabras substituíndoas por outras
que fagan prevalecer a falsidade das medias verdades. É o xogo en que está
metida de cheo, por exemplo, unha influencer
política madrileña, moi valorada logo das eleccións do 4M de 2021,
que imita a Trump, quen á súa vez imitou as técnicas de Reagan ou Thatcher e
que, se se segue o tracto xenealógico, ten precedentes nas mañas que conduciron
a Sócrates a ter que beber a cicuta. Segundo esta dirixente, “España ten
2.000 anos de Historia”, tese á que calquera docente cualificaría cun
suspenso; e parece agora, ademais, que en Madrid, acontece algo exclusivo: “non
hai clases sociais”. Esta novidade interpretativa da vida nesta cidade e
canto a sustenta -incluída a propia administración autonómica-, debeu
parecerlle brillante para recordar aos seus seguidores que, na “liberdade á
madrileña”, só caben eles; os demais nin existen, o insulto clásico no “pandilleo”
de todos os barrios, un modo de convivir a que parece aspirar.
O contrafactum político -ademais de
literario- créao ela mesma. No seu afán demostrativo, entre os últimos grandes
fitos está o de montar, por exemplo, un sistema de becas para os colexios
privados que expresa magnificamente a súa teoría: favorecendo aos de arriba, xa
non hai discriminación e reina a grande igualdade melancólica do Paraíso perdido. Calquera mozo ou moza
ten “liberdade” de acceder e pagar estes centros e, por iso mesmo, ata Thomas
Piketty entendería que nesta versión práctica de Capital e Ideoloxía, os tramos do ensino público, Educación
Infantil e Formación Profesional incluídos, deben ter menos recursos e medios.
A interacción entre o que se di e o que se fai adoita
ser indicio de cordura ou de esquizofrenia, segundo a concordancia. Agora ben, invisibilizar
coas palabras, é un xeito de facer fraude; non cambia a bondade ou a maldade do
que vemos e sufrimos. Non queda outra, xa que logo, que estar atento ás
tomaduras de pelo que o lingüista George Lakoff analizou con coidado en 2004: Non penses nun elefante.
TEMAS:
Razón de Estado.- Estado de Dereito.- Liberdade.- Verdade política.- Narrativas
ficcionarias.
MMC (Madrid, 11.05.2022)
No hay comentarios:
Publicar un comentario