Non parece importar . Estase facendo habitual,
sobre todo entre os que esgrimen a súa “liberdade” para facerse co espazo
público custe o que custe
Nos últimos tempos volve estar de moda empuxar.
Regresa aos modales cotiáns a arte de desprazar de calquera modo ao outro, non
necesariamente ao competidor, que tamén, senón a quen poida amagar con selo. En
xogos regulados como o fútbol ou o baloncesto, o bo árbitro intervén para facer
que todos os xogadores teñan iguais oportunidades de alzarse co triunfo; se é
malo ou venal, degrada e contamina a competición.
Neste tempo incerto, abunda amplamente este ventaxismo,
e con el cantos aproveitan para crear ocasións inusitadas de vencer ao adversario.
Aínda que a argucia só convenza os xa van convencidos, a vida política na súa
versión televisada, gravada e retransmitida ofrece amplo material deste xénero
nos últimos tempos. A ansiedade por noquear ao contrario parece medrar; a “nova
realidade” que traía debaixo do brazo a Covid-19, máis a engadida pola
guerra en Ucrania, animaron moito este espectáculo.
Empuxa que algo queda
Os máis nerviosos xa non calculan os seus xestos
nin as súas palabras; válelles case todo. Repasen, se non, canto oeran ou leran
de dous acontecementos recentes. Por exemplo, un en Valladolid de que
foi suxeito pasivo unha xornalista da Sexta, Andrea Ropero, increpada e
empuxada por un suxeito, masculino e con longo currículum político nos cumios
do poder executivo, e que agora, rumorea de continuo ao oído da presidenta da
Comunidade de Madrid. A liberdade de preguntar que ten a xornalista como é a
súa obrigación deontolóxica, viuse desprazada contra a súa vontade por este gardián
das esencias do poder ata o insulto. De paso, aquel esperpento de
comunicación, merecedora do “así non” da xornalista, erixiuse en
protector do dereito cívico a estar, polo menos, medianamente informado do que
ocorre no espazo público; reclama o dereito a organizar de modo absoluto a
opinión dos demais e, se cadra, o do voto que, de tempo en tempo deben poder exercitar
sen coaccións.
Máis recente, e máis exemplar por terse desenvolvido
nunha ágora, foi o acontecido en Ourense. No espazo publico máis
emblemático desta cidade, a súa Praza Maior, xusto diante da porta do
Concello, o señor que di exercer como alcalde da cidade das Burgas, actuou de
peor modo aínda contra unha sindicalista que trataba de contar aos seus
seguidores e a cantos pasasen pola praza as razóns dunha reclamación dos
traballadores do transporte municipal. O suposto representante dos cidadáns non
os debeu atender e, con este procedemento, en que interviñeron dous gardas
municipais, pretendía que tampouco houbese unha folga anunciada; de ningún xeito,
a realidade marcábaa el, e se se mostraba rebelde ás súas ideas, a realidade
íase enteirar. O inicio da agresión sufriuno a sindicalista quen, ademais,
tivo que que oír a mendaz explicación dun señor descomposto porque o altofalante
manual que manexaba a traballadora podía producirlle unha grave lesión
auricular.
A arte do empurrón, se non se fai coa debida
zorrería dos emprendedores máis desvergonzados, mostra enseguida a torpeza do
que o executa na súa desmesurada ambición por sacar ao outro do terreo
de xogo. As torpezas de MAR -acrónimo do suxeito vallisoletano- superan as que
a súa intelixencia publicitaria pon ao servizo dos xogos dos seus xefes; desde
1988, hai constancia delas nas hemerotecas e, desde abril de 2020 volveron a
ser visibles en Madrid. Nalgunha das análises sobre a época de Zapatero atopou
tantos “egoísmos” que develar na esquerda política daquel “vertedoiro”
como o chamou nun dos seus libros- que lle serven de inspiración para ocultar,
remediar ou soslaiar os que transpire a contorna da súa xefa actual. En canto
ao Sr. Pérez Jácome, é suficiente caer na tentación de ver algún dos programas
da súa canle televisiva, con que debe imaxinar que entretén aos ourensáns; a
quen o elevaron ao posto que actualmente ten, e cantos o sosteñen, fállalles o
oído; o ruído que fai este comercial de instrumentos os enxordece.
Sentido de Estado
Idéntica liberdade avasalladora -dos demais- pode
dicirse que exercitan bastantes dos que invocan, cazurramente, o pouco sentido
de Estado que teñan ou deixen de ter a maioría das opcións que se barallan con
motivo das escoitas indiscretas do programa espía Pegasus; a escusa é
moi vella, pero a ocasión é excepcional para empuxar fóra do campo de xogo a
non poucos. Todos parecen xogar nisto coma se dun combate xaponés de Sumo se
tratase, a ver se logran expulsar do tatami a uns poucos e, se cadra, a todos
os adversarios. Todo vale e, aínda que poidan perder todos, dá igual;
divírtense crendo que divirte aos que observan o espectáculo.
Menos divertido, por máis escuro, é outra arte de
empuxar, o que trata de coar o que non debería coarse; para sinalar que se está
no combate, vai situando pequenos golpes de efecto acompañados de twits que incomoden ao adversario e que
saiba que se está na pelexa. Deste cariz, o mundo educativo ten continuas
demostracións, tantas que é a continuación dunha arte literaria. A vella
arte sentimental da queixa xa tivo abundante presenza na Biblia e, moito
antes, nas taboíñas cuneiformes; non cesou nin cesará. É un malestar con moitos
niveis e moi opostos agraviados e, xa que logo, ten entre os alternantes
políticos, unha ampla nómina de candidatos ás lamentacións.
Neste capítulo son especialmente notables as
grandes achegas que está facendo Isabel Días Ayuso ao currículum educativo
xunto a listas de agraviados prohomes da cultura e dalgúns saberes
educacionales. Xunto a decisións que a converten no mellor comercial dos
negocios privados do sector -quitando do medio á escola publica para que non
estropee a súa “liberdade de mercado”-, hai un crecente fondo documental que
case supera xa o extenso arsenal de precedentes que deixou no cargo Esperanza
Aguirre. O malo é que repetir e emular converte en plaxio a suposta
originalidade de preocupacións polo público. Pásalle nisto o que ao “pandilleo
na rúa”, que anceia teña o seu partido; nas cartas que Carmen Laforet e
Ramón J. Sender se intercambiaron entre os anos corenta e 1975, cando ela
mostraba interese por que volvese a España, o escritor aragonés facíalle notar
que aos “gamberros” causantes do seu exilio non lles gustaba a súa
liberdade de ler, escribir e publicar “o que un cre que está ben”, o único modo
de que un país se coñeza a si mesmo e poña en “orde os seus recursos”.
TEMAS:
Boa e mala educación.- Liberdade de expresión.- Liberdades cidadás.- Liberdade
de educar.- O currículum educativo.
MMC (Madrid, 04.05.2022).
No hay comentarios:
Publicar un comentario