“Ou nos salvamos xuntos ou perecemos” debera ser o mantra a non perder de vista; sen unha cultura educativa equitativa, os conflitos irán a máis.
A aceleración do tempo, é dicir, a percepción subxectiva que temos
estes días do que pasa ao noso ao redor, ou de como nós pasamos por situacións
cambiantes, é tan forte que corremos o risco de equivocarnos na apreciación da
coxuntura en que andamos. A cantos se atopen en idade adulta ou nesa que, para
ocultar a vellez, adoita publicitarse como “terceira idade”, pareceralles que
nos atopamos nun remuíño de final impredicible e difícil recondución. En tal
consideración entrarán, xunto a decepcións persoais da “experiencia”, asuntos
últimos en que falar de “nova normalidade”, durante a pandemia da Covid-19,
aliviaba a tensión que parecía traslucía a rúa, ás veces deserta de vida.
Incluirase, así mesmo, o crecente peso de canto está traendo consigo a
guerra rusa en Ucrania nos case últimos 100 días, con efectos inducidos no
noso consumo diario de enerxía, recursos e alimentación, máis as súas
derivacións en emprego e alteracións do que entendiamos estándares básicos no
“progreso” e “calidade de vida”.
Natureza e Cultura
Os modos de mirar tanta regresión dependen en gran parte de xuízos e recordos
previos que levamos encima. Na conxunción actual de ingredientes, moitas
persoas só verán que non os controlamos; é posible, ata, que os vexan como algo
dado, dependente de forzas que estiveron sempre aí, como os penedos da
orografía galega, que entre que nacemos e morremos parecen inalterados e
estáticos, sen que se deba á nosa vontade a súa presenza na paisaxe. Con todo,
separar, distinguir, comparar, clasificar e considerar que é o imponderable e
que depende de accións ou omisións en que estamos dalgún modo involucrados, é o
que diferencia a racionalidade da irracionalidade. Lograr facelo con
máis acerto ou menos é algo que debemos basicamente ás pautas socioculturais
que transpira o pensar, proceder e actuar de cada quen, e en gran medida son
responsabilidade propia.
Non debera ser o momento para que cada cal insista en mirar o seu embigo como o
centro do mundo e, a continuación, radicalizar o sálvese quen poida. O que
mostra a evolución das especies -e a dos humanos desde antes de Lucy, no val do Rift- é que hai
momentos cruciais en que salvarse e saír airosos non é competencia dos máis
fortes da manada, senón da capacidade de solidariedade e traballo conxunto de
todos. Quen teñen na súa man un control grande de poder, de comunicación cos
demais ou de monopolio do coñecemento e a súa difusión, tratan de darlle a
volta a este principio facendo valer a diferenza que lles dá o ser eles quen se
aproveitan das sinerxias dos demais. Pero esa actitude monopolística non
significa que teñan “a razón”, senón só capacidade para seguir impoñendo modos
de aproveitar ao máximo, en proveito propio, a extracción do valor do traballo
da colmea. Anceian que os recipiendarios
dos seus adoutrinas se deiten, namentres, polo puro escepticismo de que o que
sucede sucedeu sempre, o homo homini
lupus e demais monsergas que nos inclinen a ver “o que hai” como o único
horizonte posible. Por ese camiño, o momento actual de “val de bágoas” volverá
conducir a donde outras veces, en que o medo á liberdade de pensar e ver
foi substituído polo medo ao outro, ao diferente, e a mirar o futuro por un
buraco ben coñecido: os fascismos. John Dewey advertía en 1940, en Liberdade e Cultura, que o risco para a
democracia non estaba nos totalitarismos doutros, senón na “existencia nas
nosas actitudes persoais e nas nosas propias institucións, daqueles mesmos
factores que neses países outorgaron a vitoria á autoridade exterior e
estructuraron a disciplina, a uniformidade e a confianza no líder”. Non lles
estrañe, xa que logo, que, nos anos que nos tocaron dese cariz, entre os
expurgos de bibliotecas -e en bibliocaustos como os que se fixeron
públicamente en moitas das nosas cidades-, este autor americano fose un dos
preferidos para queimar; tamén debera ser máis coñecido o pouco interese
demostrado, logo da CE78, por ter unha educación realmente pública, acorde cos
intereses de todos.
Volver empezar
En momentos de dúbida e escepticismo como o actual, en que o fácil é renunciar
a toda posibilidade de arranxo satisfactorio do que parece un desastre absoluto
e sensentido, é moi pertinente volver os ollos a unha educación de calidade, en
que sen distincións de clase, priorizar o que afecta aos cidadáns por igual.
Para “virar a frecha do tempo”, que di George Latour, hase de partir
doutras narrativas capaces de crear pensamento positivo, favorable á
vida de todos. Non todo relato vale e menos o que ampara unha anfiboloxía
rendible aos dictados do “Deus mercado”. Na educación que temos en
España, advírtense hoxe presenzas deste tipo, que distorsionan o
desenvolvemento dun sistema escolar xusto. Disfrazar de “interese xeral” o uso
de recursos públicos contrarios ao ensino equitativo pretendendo un estatus
privilexiado no sistema, alimenta unha bipolaridade anacrónica ante un
mundo cada vez máis plural; e situar alegremente o consumo educativo entre as
cousas a comprar para distinguirse, non mellora o seu valor democrático, por
máis que do conflito de intereses saquen proveito rendible uns poucos.
O relato dominante do que sucede entre Ucrania, Rusia, Europa, EEUU, e
por suposto España, é unha ocasión perfecta para ver de que vai, nun asunto de
tan graves consecuencias para todos, disfrazar as palabras. Os relatos que
oímos non desmerecen dos de calquera outra época en que os prexuizados
intereses distorsionaban toda veracidade. Repítense nas narrativas dos hostaleiros,
pese a que os ruídos e molestias que xeran as extensións dos seus dominios
sobre as beirarrúas das cidades, produzan un manifesto deterioro da convivencia
veciñal. E igual sucede co falso debate en torno ao currículo a estudar
polos adolescentes actuais cando transitan polo Bacharelato; a moitos dos que
falan ou escriben en torno a unha Historia de España de todos, o que
menos lles importa é que sexa científicamente veraz e pedagoxicamente útil para
que política e educación -a POLITEIA e
PAIDEIA aristotélicas- non desentonen.
Todo indica que, no camiño democrático a percorrer para resolver os problemas
comúns, falta moito por andar. Para xerar na educación de todos unha cultura
de facer ben as cousas, sen desprezar a ninguén, o máis arduo -logo dos 44
anos últimos- é admitir que incesantemente hase de volver empezar, como xa
dicía Celso Emilio Ferreiro en Longa
noite de pedra (en 1962)
TEMAS: Aceleración do tempo.- Narrativas dominantes.- Cultura democrática.- Cultura escolar.- Deus Mercado.
MMC (Madrid, 01.06.2022)
No hay comentarios:
Publicar un comentario