Como nos contos, todos os días trata o lobo de engatusar a Caperucita. Haberá
que estar atentos á roupaxe do contista. Ollo coa inocencia!
Xa hai 18 anos que George Lakoff meteu nun pequeno libro a
síntese dunha longa serie de investigacións sobre a importancia da linguaxe;
acababan de ter lugar os triunfos do republicanismo conservador fronte a uns
demócratas teoricamente máis progresistas. Non parece que sirvan de moito as
súas leccións; os modos de comunicación e
linguaxe esgrimidos nas recentes eleccións de metade de lexislatura en EEUU
volveron ser decisivos para o futuro
democrático daquel país.
A loita polos
titulares
En Europa e máis concretamente en
España, a análise levada a cabo naquel país polas instancias conservadoras e
retrógradas, para darlle a volta á imaxe dos seus opoñentes e ser capaces de
definir, con voz propia, as grandes cuestión propiciando unha opinión pública
favorable, suma cada día adeptos. Aprenderon dos seus colegas americanos, con
quen gardan estreita colaboración. Ao mediatizar a vida política e reducila a
unha loita de frases máis que a unha
loita de clases -que é o que é na súa crúa realidade- , tamén aquí procuran
ampliar as súas cotas de pantalla e de micro, e a atención de posibles
votantes.
O salto que hai entre as crenzas
e valores morais básicos de calquera grupo político, e o modo de facer que a
complexidade da realidade política vire ao redor deles, traducilo a linguaxe
fácil e asequible, coherente e emocional, e que chegue a todos, incluídos os
que menos posibilidades haxan tido para non pasar do semianalfabetismo, implica unha enorme cantidade de traballo
sistémico ata atopar os modos mellores dun marco lingüístico propicio á súa
difusión. Non é fácil de facer, require grandes recursos detrás e unha paciente
constancia; non se improvisa caseiramente. As grandes marcas non improvisan a
súa publcidade É un erro por tanto, pensar que quen utilizan esas estratexias
son ignorantes, pouco preparados ou niñatos máis ou menos consentidos: craso
erro chegar ao insulto con eles, porque se dá máis vantaxe ás súas tácticas;
non é cuestión de “mala educación” -aínda que tamén poida selo-, senón de
estratexia coa que hai que contar, en que está en xogo conectar co público
nunha sociedade de consumo.
Segundo a formulación de Lakoff -unha
autoridade en estudos lingüísticos-, é primordial detectar a conexión
sentimental e afectiva que hai entre o marco conceptual e moral de quen están
nos debates políticos. Viña dicir que tras o marco significativo da linguaxe
está un cambio social, que varía o modo de ver a realidade e de dicila para que
pareza proveitosa a quen oe ou le a mensaxe. Convén estar atentos a ese
transfondo, tan ben coñecido na teoría de xogos, se se quere facer entender e
presentar unha alternativa coherente que mereza a pena. Deixarse guiar pola
provocación nestes casos, induce a perda de control sobre o que importa. A
proposta de Lakoff non ía propiamente de elefantes senón de como facer ver aos
demais de maneira clara e firme que pensamos e sentimos acerca do que ocorre e
interpélanos; diso vai a política na tradición máis aristotélica, non de
politiquerías máis ou menos graciosas e provocadoras, capaces de voar polas
Redes sociais.
A crúa realidade
Non fai falta moita listeza para
detectar todos os días candidatos que xogan coa nosa confusión. Son tantos que
se pode crer que temos non un elefante senón un rabaño de elefantes pisando o
territorio, sen escapatoria, nun debate cruento no que se xogan as supostas
bondades que teña a convivencia democrática:
a crúa realidade socioeconómica é inquietante, os medios e recursos escasos
para soster unha calidade de vida decente e os partidarios dunhas ou outras
opcións fan ver que as súas ideas e valores morais merecen preferencia nas
eleccións que se aveciñan.
Os verdadeiros elefantes adoitan estar detrás dos que poñen como trampa
visual. Os que por idade tiveron un pasado en que as feiras de gando eran un
foco social relevante, poden volver ao recordo as múltiples manganchas que os
tratantes aproveitados usaban para facer pasar por bo un animal enfermo ou moi
vello ante un incauto comprador que acudise á roda da venda: aqueles “listos”
sabían moi ben que vendían. O escenario cambiou , pero os sofismas que persoas
como Ayuso soltaron estes días en Madrid mentres o persoal da sanidade pública se
lle declara en folga é similar. Unha xestión e planificación da saúde dos madrileños,
da que se senten frustrados mentres os beneficios da seguridade e medicamento
privado non cesan de medrarr, non se arranxa
culpando a “a esquerda“. Nun asunto que levan os do seu partido trinta anos,
e que cada vez está máis negado no destino dos recursos dispoñibles, é como
culpar ao mensaxeiro da mala noticia de que é portador. A este influencer da política saélle máis
barato sementar un medo antigo e non
facer nada por corrixir políticas orientadas explicitamente cara ao privado.
Sabe que a natureza humana, ben manipulada, pode chegar a crer que a cultura e
a política son prescindibles se non axudan a prosperar a uns poucos. Este marco
conceptual, moi elaborado en EEUU, é o que axita a lideresa madrileña, o da antipolítica;
os seus opoñentes teñen dificultade en desbancala e non poden desculparse coa
habilidade que ela teña para coar a súa presenza continuada nos medios para
tapar as súas vergoñas.
Exemplos deste signo xorden todos
os días. Os problemas de Ceuta e Melilla
cos inmigrantes e marroquís farán ver moitos elefantes estes días. A guerra en
Ucraína non cesa en mostrar outros, desviando a atención dos intereses culpables
desta guerra e de que Europa estea a perder peso. As guerras sempre foron
prolíficas en xerar elefantes, e algúns non deixan de perseguirnos. A Feijóo, por
exemplo, que digan os historiadores recoñecidos e competentes en esclarecer a
última española hai 86 anos, tráelle sen coidado; o que escriba ou este Orwel
tampouco lle importa, e non parece que se llo explicaron no seu colexio, estivese
moi atento. Segundo el, aquilo foi unha
pelexa dos nosos avós. Pero, ata na súa aldea, cando os avós pelexaran por
algo serio, a distancia entre as familias alongouse perigosamente máis da conta
se non mediaron a dignidade e o respecto mutuo. O elefante que trata de ocultar
é o de crer que dicindo cousas absurdas os que o puxeron aí pensarán que é un tipo
duro e que defenderá cal Cid Campeador -o auténtico, non o mitificado en
falso-, os intereses máis ultras. O espello do acontecido ao seu antecesor
faille perder o seu ser; nas súas cada vez máis nerviosas declaracións –e xa é
experto en case todo- seguirá tratando de ocultar as súas carencias de
centralidade e “boa xestión” con ese reclamo. Sorte co outono! É propicio para
a camuflaxe.
TEMAS: Linguaxe política.- Trampa visual da comunicación.-Semianalfabetismo.-
A “pelexa dos avós”.
MMC (Madrid,
09.11.2022)
No hay comentarios:
Publicar un comentario