Curso a curso parecen querer que non nos despistemos e que aprendamos a soportar designios superiores.
Despois
dun verán infestado de incendios, fume e distorsións
do que se supón que deba ser o descanso estival, este ano, ademais de que as
subas dos custos de case todo -incluídas as do material escolar que cada
familia copaga para que as criaturas exerzan o seu dereito á educación
común-, as maneiras en que se desenvolve este mes de setembro volven todo o
máis rancio do pasado. Este sobrepeso con que ha lidar cada cidadán, en plena
resaca de volta de vacacións, preside os reencontros coas persoas habituais.
Sen que ninguén llo propoña, inevitablemente aluden a cuestións das que se
nutren as convocatorias de protesta, os manifestos de denuncia e, ante todo, a
inquietude dunha vida, individual e colectiva, enrarecida de dúbidas, medos,
inquedanza e desesperanza.
Para
saber mellor a que aternos, que non perdamos o rumbo da submisión e a
obediencia á orde debida -o dos máis fortes da tribo-, aí están os bocados
interminables dos rusos sobre Ucraína, os 64.000 mortos que o expansionismo
sionista causou ata o momento aos palestinos nos últimos 700 días, a
ostentación demostrativa do poderío chinés e, de paso, os sinais
inequívocos que, en formato de western, emite o actual presidente americano.
Metade vaqueiro e metade Tío Sam, as súas actuacións exhiben un aparello do
pasado. Aranceis mutables a capricho sobre os seus súbditos do mundo se
alternanan con razzias a
inmigrantes e limitacións aos servizos sociais e á educación pública. A “guerra”
-agora no centro do seu Goberno, non é mera “defensa”- e a publicidade
oportunista das súas posicións ante cantos
discrepen -ou discrepasen- dentro de EEUU, é toda unha dinámica, non meramente
simbólica. Lembran a figuras do pasado como Nerón ou ao propio Rei Sol
pregoando os seus egos, e aventuran o modelo desexable de goberno en
territorios do seu ámbito de influencia, como Europa.
En
España, espazo fiel desde antes de que en 1953 se asinase o “Pacto de Madrid” e os americanos de
Eisenhower empezasen a americanizarla, esta tendencia ten abundantes discípulos
e aprendices de bruxo. A escala nacional, advírtese a súa influencia,
especialmente, nos chocalleiros comentarios -tan cheos sempre de razóns
parecidas ou idénticas ás do líder actual americano e ata do israelí- que
suscitan as cuestións mencionadas. Acompáñanas con similar balbordo neste
momento as relativas a asuntos migratorios, vivenda, educación e saúde,
servizos sociais e, con maior intensidade, as referidas a violencia machista
ou proceden de situacións de desigualdade, desintegración e exclusión. A
impertinencia bocalana crece, aínda que á listaxe de feminicidios -1315
mulleres desde 2003- correspondan os 25 últimos no que vai de ano. E incesante
é -ignara case sempre de razoable coñecemento científico- cando sae a colación o
cambio climático, coas súas múltiples implicacións en diversos aspectos do
sistema produtivo, como a enerxía ou o sector primario, á que gandeiros e
agricultores están especialmente atentos.
Estatísticas
hai do mundo educativo que, por razóns de conflito entre o privado e o público,
seguen estancadas en cuantificacións proporcionais de “fracaso” que non
desdicen -salvadas as lóxicas diferenzas- dun pasado sempre carencial. Agora
ben, se o sistema educativo propiamente tal mostra déficits que non tiveron
arranxo desde que en 1821 o “Plan Quintana” -36 anos antes da Lei
Moyano- tratase de regulamentar a “Instrución pública”, as achegas dos
políticos actuais á opinión pública, unha das maneiras principais de educación social
que ten un país que presuma de democracia, non parecen inclinarse pola
racionalidade do diálogo na convivencia colectiva. A realidade
discursiva do que din e xesticulan ante a opinión pública, particularmente nos
medios e, sobre todo, no suposto templo da democracia que din ser os
parlamentos, é dun frentismo a cara de can. As súas razóns dan a
entender que estar no Goberno é mandar, e estar na oposición consiste en
derrubar aos que ostentan a maioría parlamentaria. O combate continuo e
o emprego de linguaxes hiperbólicas e, a miúdo insultantes, desprezativos e,
mesmo, deshumanizadores, clarifícase bastante se se advirte o rumbo político de
cada cal. Un sentido de propiedade do poder e de canto implica gobernar embarga
especialmente aos que se din “conservadores” e “ultraconservadores”. Parecen
herdeiros dos tempos de Antigo Réxime, anteriores xa a 1789, en que ser
poder e ter dereitos para exercelo, era basicamente cuestión de herdanza
xenética de quen fora agraciados -coa bendición divina- de herdanzas e
propiedades gañadas a “os inimigos”.
Bastantes
referencias a esta xenealoxía transmitiron onte cantos, invocando sempre “a
Xustiza” e a “separación de poderes”, racharon as vestiduras ante a
presenza do fiscal xeral do Estado na inauguración do curso xudicial. Cando se
cumpren anos, a memoria do dejá vu son inevitables. É o caso que, á
memoria de quen isto escribe veu un discurso inaugural que máis dunha vez tivo
que contar, o do ministro de “Educación Nacional” José Ibáñez Martín, ao
comezo do curso 1940-41, proclamando no paraninfo da Universidade de Valladolid
a verdade única que en diante se ía a ensinar e, ao tempo, as depuracións
de profesorado que xa estaban en marcha desde que José María Pemán
presidise a Comisión de Cultura e Ensino na Xunta Técnica de Burgos desde o
02.10.1936. A cuestión é se, oitenta e cinco anos despois, é esta liña de
acción política é a que persoas que rexen institucións -supostamente
democráticas- empeñáronse en que non esquezamos e que, sen razóns de ningún
tipo, nos ateñamos ao seu criterio.
TEMAS: Democracia e Pluralidade.- Lealdade institucional.- Negacionismos.-
Fake-news e hipocrisía social.- Aristocratismo autoritario.
MMC (06.09.2025).
No hay comentarios:
Publicar un comentario