Manuel Menor Currás
As novas esixencias de atención lectiva que os recortes trouxeron consigo fan
que, cando o reloxo marca o mediodía, sexa máis frecuente que os docentes
digan: ¡que preguiza! Na maioría das salas de profesores de ensinos non
universitarios, aínda quedan dous ou tres clases por diante, en horarios que xa
adoitan acumular outras tres ou catro nese momento. A expresión adoita incluír
a miúdo outros cansazos a esas horas últimas da mañá laboral, especialmente
cando o labor didáctico non foi moi acorde co que se pretendía ou en momentos
en que a discordancia é vivida como fracaso no intento de achegar algo de luz
aos máis novos.
Non vexo moi claro tal agradecemento. Aínda que alivie ver xente nova recollendo o testemuño, non volven os nosos anos setenta ou oitenta e, doutra banda, a urxencia de non desistir en similares demandas ás do pasado pilla a toda aquela xeración coas pernas cansas para correr diante da policía. A nosa preguiza non nos debese impedir, en todo caso, recordar ao vello Lafargue e o seu Dereito á preguiza, de tanto interese agora que, teoricamente, era factible “a sociedade do lecer” con que nos comeron o coco nos oitenta. E non debese, en ningún caso, facer que nos desentendesemos de que o Estado é unha institución que ten a finalidade de promover o progreso e traballar polo ben de todos. Contraditorio resulta -segundo escribía en 1884 August Strindberg- que “para acadar este fin, o Estado busque a todas as persoas que se fixeron ventaxosamente coñecidas por desexar pexar o desenvolvemento e as poña a gobernar” (Pequeno catecismo para a clase baixa, Madrid, PF, 2009)
Máis pesadez causa, de todos os xeitos, oír aos nosos políticos relatos,
proxectos e expectativas que nos recordan contos xa experimentados e sufridos
duramente no pasado. Estas repeticións pousadas en prol do esforzo e a
laboriosidad, o máis por menos e a vocación de entrega, fatígannos. En boca de
persoas ás que non damos creto porque xa nos contaron outras películas erradas
ou nos veñen con receitas que sempre soan a máis do mesmo, sen que nos sexa
posible adiviñar que éxito poidan ter como non sexa o da nosa propia credulidade
–despois de ternos adormecido co medo-, son cantilenas ocas. Pero neste momento,
conducen a que deamos en pensar que temos que regresar a un pasado non moi
afastado en que, lentamente e paso a paso, houbo que ir conquistando todo canto
agora nos queren quitar. E tamén nos dá preguiza imaxinar que houbese que
reiniciar aquel longo periplo de cando, nos 70 e 80 especialmente, a rúa e os
centros de traballo, a universidade, institutos e escolas eran fervedoiros de
intermitente pelexa para lograr fiestras de liberdade e equidade democráticas.
Cando ademais hai que escoitar como “cousa normal”, que os que saen á rúa a
protestar polos recortes nos servizos esenciais, e en particular, os educativos-
sexan considerados “inimigos”, a cousa non ten graza. Menos favorecen á
convivencia as acusacións gratuítas contra cantos disintan das formas oficiais
de ver e xestionar, considerándolles responsables dos gromos de violencia que
na rúa poidan producirse por ser da oposición. E xa empeza a ser inquietante o
oír constantemente -directa e indirectamente, oportuna e inoportunamente- que
as aspiracións de igualdade en asuntos básicos -como a educación, a sanidade ou
a xustiza- son contra naturam, porque “o natural” é a desigualdade de
capacidades e de condicións de vida. Por este camiño da “envexa igualitaria”
que din, pronto volveremos oír o naturais que eran as inamovibles posicións
estamentais que, pola estrita razón do nacemento, privilexiaban a uns poucos na
Idade Media mentres a inmensa gran maioría de laboriosos campesiños e artesáns os
sostiñan co seu duro traballo. Como entón, pronto virán xustificarnos que
aquela marabillosa harmonía era querida por Deus, imaxe ademais da propia orde
celeste. Se toda a modernidade admisible fose esa das naturais diferenzas,
irrecoñecible resultaría todo o esforzo humano por superar as limitacións da natureza.
E moi contraditoria sería cos afáns que a burguesía ilustrada puxo en marcha
para normalizar outro estado de cousas político e social. Emmanuel-Joseph
Sieyès expresouno certeramente en Que é o
Terceiro Estado? (Qu'est-ce que lle tiers état?), un texto político de
1789, en que este amplo sector social aparece como unha “nación” completa, que
non necesita aos outros dous “estados”: el, que era conde, eclesiástico e
académico, consideraba aos seus pares como sambesugas.
Cando oímos que os actuais recortes, apreturas e limitacións, como as que
implica a nova reforma laboral non xerarán novos empregos ata non se sabe cando
e que o previsible é que no curto prazo vaian producirse outros 600000
despedimentos, non suscitan esperanza creadora algunha. Dunha plumada,
abaratado e facilitado o despedimento, o futuro inminente nos retrotrae a un
pasado de 130 anos atrás. Regresamos velozmente aos tempos anteriores a que
tivésemos algunha lexislación capaz de aliviar as situacións problemáticas que,
por designio natural e por falta de iniciativa política das clases dirixentes,
acontecían a finais do XIX a cantos tiñan como único recurso alugar a súa
capacidade laboral a cambio dun salario. 100 anos logo da igualdade e
fraternidad pregoadas pola Revolución Francesa, protestar por tales “condicións
naturais” intentando cambialas, era respondido por unha “orde” que era marcada
férreamente por un código penal pechado á libre asociación e á liberdade de
expresión, cando o voto era censitario, duns poucos, os mesmos que crearan ese
código represivo. Habería que esperar aos anos 80 dese século, para que
empezasen a albiscarse as vantaxes do Estado intervencionista. Lentamente entre
nós, foron aparecendo as primeiras leis e institucións sociais, protectoras dos
dereitos básicos dos asalariados. Neses anos finais do XIX, ata políticos
conservadores como Bismarck, Cánovas, Moret ou Dato comprenderon as vantaxes que
tiñan para todos ese armazóne que, en definitiva, salvagardaba á sociedade do
sobresalto. “Seguridade social” foi chamada xa naqueles anos, por ese motivo.
Agora, volvemos apresurados a aqueles tempos anteriores e dá preguiza ler o
longo informe que elaborou, a partir de 1883, a Comisión de Reformas Sociais, sobre a
situación das clases traballadoras. A pesar do cal, haberá que volver lelo,
para facernos cargo do que virá a continuación, cando nos queren devolver a que
a Beneficencia ou a Caridade sexan o noso amparo en situacións de dificultade.
Poderemos redescubrir que o voluntarismo interesado e voluble nunca pode suplir
o que é de Xustiza, ou que a iniciativa privada -tan pródiga nestes mesteres-
nunca nos arroupará mellor que as institucións que nos demos, patrimonio
público de todos. Moita máis preguiza nos dará tamén redescubrir que ese
conxunto normativo e institucional do social deu bos resultados en crises tan
profundas como a do 1929 e, posteriormente, no transcurso dos primeiros trinta
anos – “os 30 gloriosos”, que din en Francia- que seguiron á desastrosa 2ª GM.
Pero esa acreditada experiencia -contraria, desde logo, ao que por si mesma dá
a ruda natureza, se non se lle pon vontade política de modificación estrutural-
diranche que xa non vale, que agora é distinto e que é insostible, cando debese
ser de obrigado cumprimento que este tipo de asuntos tivesen -a diferenza
doutros en que a prescrición convértelles en transitorios- un estatuto estable
de permanencia, de modo que quen non estivesen dispostos a sostelos e
melloralos no posible, tivesen vetada a posibilidade de exercer cargo público ningún.
Dános preguiza
reivindicar activamente todos estes antecedentes. Este vicio capital, símbolo
do aburguesamento, revístenos de desánimo e galbana por ter que esixir con
todas as nosas forzas que se preserve na súa mellor disposición e servizo algo
que consideramos noso, de todos, e que non poida quedar ao arbitrio do primeiro
que decida xestionalo no seu propio proveito. Seguro é, con todo, que se non
nos desperezamos, outras formas da preguiza -como desidia, desinterese,
gandulería, neglixencia, poltronería, folganza, duns poucos- dominarán a
escenografía de canto consideramos prezado e avasallarán as nosas vidas. Pode,
por iso, que teña razón quen estima que son de agradecer estas movidas de
crecente intensidade -que os do ámbito educativo vimos protagonizando desde o
comezo deste curso-, porque, a maiores, fannos descontar trinta ou corenta
anos.
Non vexo moi claro tal agradecemento. Aínda que alivie ver xente nova recollendo o testemuño, non volven os nosos anos setenta ou oitenta e, doutra banda, a urxencia de non desistir en similares demandas ás do pasado pilla a toda aquela xeración coas pernas cansas para correr diante da policía. A nosa preguiza non nos debese impedir, en todo caso, recordar ao vello Lafargue e o seu Dereito á preguiza, de tanto interese agora que, teoricamente, era factible “a sociedade do lecer” con que nos comeron o coco nos oitenta. E non debese, en ningún caso, facer que nos desentendesemos de que o Estado é unha institución que ten a finalidade de promover o progreso e traballar polo ben de todos. Contraditorio resulta -segundo escribía en 1884 August Strindberg- que “para acadar este fin, o Estado busque a todas as persoas que se fixeron ventaxosamente coñecidas por desexar pexar o desenvolvemento e as poña a gobernar” (Pequeno catecismo para a clase baixa, Madrid, PF, 2009)
No hay comentarios:
Publicar un comentario