Manuel Menor Currás
Volvemos claramente
onde adoitabamos. En información, hai tempo que nos vimos
achegando ao pasado. Entre outros moitos, dous xornais para min
significativos, como Xornal de Galicia ou Público,
pecharon hai meses a súa edición en papel, e o primeiro deles tamén
a electrónica. Outros, como El País, son agora unha sombra
do que foron e é presumible que estean nos prolegómenos da
irrelevancia. Tres ou catro grandes grupos -con abundante capital
estranxeiro- controlan o que queda da prensa nacional, mentres nas
autonomías sobreviven os que saben render pleitesía á voz do
poder. Respecto de TV, desde a desaparición da cadea 24 hs. de Canal
Plus -cuxo sinal viría ocupar “O gran Irmán”-, tamén se
precipitaron os acontecementos. Ás múltiples televisións
autonómicas, con pretensión de protexer peculiaridades culturais,
case só lles é asignable como achega cultural servir de escaparate
-obsceno, con frecuencia- ao doctrinarismo desinhibido dalgúns
dirixentes políticos.
Nesta resignación estabamos cando,
“polo ben da televisión pública”, nos cambiaron o organigrama
de TVE e, a continuación, o que desta acadara prestixio e
recoñecemento. Impera agora a sensación de que nada se move na
órbita da información independente e que todo está xa ao servizo
do que lles manden. É coma se sobrase o xornalismo de investigación
e os enviados especiais: que fose suficiente co que transmitan as
axencias -coma se estas non tivesen dono. Que non fosen rendibles os
entrevistadores/as que poñen nerviosos aos entrevistados por saber
que perseguen coas súas preguntas: que é mellor aterse ao que
conten os voceiros oficiais e reducirse a exercer de amplificadores
seus. Nada inesperado, pois, se a propia secuencia dos noticiarios se
está convertendo nunha reprodución adaptada do antigo El Caso:
pronto non serán outra cousa que un selecto encadenamiento de
“sucesos” desxerarquizados e descontextualizados. Recordan o
NO-DO? Deste xeito, vemos que, en moitos medios, xa case non quedan
xornalistas como non sexan de floreiro. Noutros, nin iso:
substituíronnolos a fume de carozo por axentes distractores que nos
entreteñan e emboben mentres pasan cousas que, ata fai moi pouco,
nin nos atreviamos a soñar. Coñecen en que consiste o xogo dos
trileiros? Cara aí imos cos medios.
Só o lector avezado
nos tamén vellos costumes da lectura oblicua que impuña a Lei
Fraga, era capaz de ver algo de luz entre tanta trampa. Era
indispensable saber ler entre liñas para chegar a descubrir algunha
información relevante entre a follaxe que había que saltarse e a
serie de inconvenientes que a censura dispuña como obstáculos.
Poucos tiñan esta capacidade desenvolvida e a inmensa maioría dos
mortais só podía facer caso -se quería aclararse un pouco-, a
“radio macuto” ou á súa propia avidez de captación de mensaxes
que -se tivera que emigrar ou debía viaxar moito laboralmente-
tallle proporcionasen as propias cousas ou os distantes contrastes
que adoitan mediar entre ditos e feitos. Tal é o motivo polo que,
como entón, pronto nos vaian a dicir que viaxemos menos e vexamos
máis a prensa ou a tele, non sexa que saibamos de que vai o que nos
pasa.
O que acontece aos medios ilumina o que sucede en
Educación. É coherente que o ministro actualmente menos
valorado polos cidadáns (segundo o último barómetro CIS, do seis
de agosto, ningún supera o catro: a súa cualificación queda en
2,5) trate de aumentar -co incondicional apoio de recoñecidos/as
conselleiros/as autonómicas- o “fracaso escolar”: se tanto nos
costara que acadase tan só a un 32% -ou que se reducise cinco puntos
nestes últimos anos tan fatídica estatística-, as medidas que
nestes meses últimos se están tomando incrementarana
sustantivamente. É seguro que, con menos medios e máis problemas
indebidamente atendidos, a eficiencia do sistema -mírese como se
mire- se resinta máis. Os levan moitos anos no ensino constatárono.
Os institutos públicos dos anos oitenta, comparativamente con outros
colexios privados da súa área de influencia, superábanos a miúdo
en resultados académicos. Abondou, desde finais dos noventa, con
aumentar os problemas que debían atender e diminuír os seus
recursos, para que en moitos casos se invertesee a tendencia. Xa sei
que esta aseveración encerra moitas outras consideracións, algunhas
ata propicias ao debate desconforme, pero o único que quero subliñar
é que xa temos unha desgraciada experiencia sobre moito do que vai
suceder. Por máis que as nosas desaprensivas autoridades insistan en
que non pasará nada especial, o xa certo é que están desvirtuando
de tal modo o aprecio e o valor do que implican os procesos de
ensino-aprendizaxe que, de modo consciente -o que sería grave- ou de
modo inconsciente -o que sería gravísimo- están contribuíndo a
aumentar o número de analfabetos. A conta dos recortes educativos e
dos que máis os están sufrindo -os máis necesitados de medios para
entender a realidade: ler e escribir é iso en definitiva-, están
logrando de xeito autoritariamente activo -por decreto, orde e
circular executiva, e sen rozar o parlamento como non sexa para
darlle ao automático muíño absolutista- exercitar as súas
obsesións sobre a igualdade-desigualdade. Se se ocupasen de que
desaparecese ou se reducise a desigualdade -tamén no terreo do
coñecemento-, actuarían de modo moi distinto, coherente cun
concepto de calidade democrática en que escola e medios informativos
compartisen garantías de accesibilidade e liberdade interna valiosas
para todos. Se reducen tales condicións -esenciais en ambos os
mundos-, o concepto de sociedade que lles serve de referencia é o
duns poucos rexendo e determinando a vida da maioría. Coma se
ansiasen que non se decatasen de nada e que así fosen máis dóciles:
canto máis ignorantes sexan -con menos escola e menos información
de calidade-, mellores consumidores serán.
Dinnos que todo
se está facendo en nome da “liberdade de mercado”, coma se
este fose un ser abstracto e aquela, un ben de fácil acceso a todos.
Nada nos impide personalizar o mercado como os intereses dos máis
ricos se queremos entender mellor o xogo do intervencionismo a que un
conxunto de persoas locais, obedientes ao mando deses poderes
coaligados, limitan aos cidadáns españois os medios indispensables
para exercer a súa liberdade. Entendémolo mellor se o referimos a
canto está sucedendo cos nosos aforros, os bancos, a débeda e a
prima de risco..., pero, en realidade, están atrapando polo medio a
liberdade de coñecemento, liberdade de información, liberdade de
educación, de crenza, de expresión, de elección.... Esas cousas,
as máis belas da última Constitución, son as que están en xogo
cando, na nosa televisión -as televisións públicas- e nas nosas
escolas -as públicas nos seus distintos niveis- se coartan
caprichosamente os medios indispensables para que cumpran con
dignidade a súa función democratizadora. Non nos digan -como
pretendeu o noso actual presidente respecto de graves problemas
económicos- que somos “soberanos” nin, menos, que máis adiante
imos selo máis coa serie de medidas que non cesan. Dígannos -en
coherencia co que están facendo- que están sendo o voluntarioso
brazo executor de quen queren que esteamos “intervidos” ou
mutilados nas nosas liberdades democráticas básicas. Joan Garcés
hai tempo que estudou baixo esta perspectiva da vixilancia exterior
como algo estrutural, o desenvolvemento dos nosos asuntos
político-económicos: o seu libro, Soberanos e intervidos
(Século XXI), vai camiño da cuarta edición. No que incumbe á
información -a primordial do sistema educativo e a conxuntural dos
medios-, tampouco estamos ante un mero “suceso” transicional.
Ourense /08/08/2012
No hay comentarios:
Publicar un comentario