MANUEL MENOR CURRÁS
Os titulares que ofrecen os medios sobre este quinto Informe patrocinado pola ODCE, repiten as profundas discrepancias en torno á LOMCE
Máis que o Informe Pisa propiamente tal, o que é noticia é o tan
dispar xeito de lelo que teñen uns ou outros medios. Cada un fala
da feira, segundo lle vai nela
-dicían na Galicia agrícola dos anos cincuenta- e de aí
aínda o “asegún” impreciso e elusivo no que nos escudamos con
frecuencia. Non só os galegos.
Este Informe sempre é longo e complexo. Con todo, nada máis
aparecer oficialmente ás once desta mañá, xa dividiu aos
xornalistas de garda en dous campos semánticos ben diferenciados.
Por unha banda, os lectores do “suspenso”, “segue debaixo”,
“volve suspender” e o “debe mellorar” . Por outro, os menos,
que titularon que “mellora”, “escala ppostos”, “ascende”
ou empregaron sinónimos de similar aire significativo. Pouco máis
cabe ler nas noticias de urxencia que saíron da sala de prensa do
MECD -especialmente aos medios electrónicos- respecto da última
fotografía da educación española. Segundo os orzamentos
ideolóxico-sociais dos patrocinadores de cada cabeceira, a
continuación do relato foi máis ou menos coherente co titular
prefixado e case nada ha ter que ver coa rica e ampla información
que encerran estes informes, nin menos coas pretensións e o
protocolo do que estipulaban previamente, para a súa realización, a
ODCE e o MECD, en Marcos e probas de avaliación de PISA 2012
(Matemáticas, Lectura e Ciencias).
As dúas cuestións primordiais que consideraron relevantes apenas difiren do que en anteriores informes destacaron. Por unha banda, o ranking ou posición relativa dos 25.313 alumnos ou alumnas españois de 15 anos, enquisados principalmente en torno a competencias matemáticas e, indirectamente, achega da súa comprensión lectora e científica. Onde se sitúe España respecto dos outros 64 países participantes nesta macroenquisa trienal, é o aspecto predilecto. Nun país no que tanto se valoran actualmente os resultados deportivos, o PISA segue tratándose predominantemente coma se dunha competición ligueira se tratase, á inversa, con todo, de como -cuantitativamente- adoitan ter presenza os asuntos educativos nos medios. Doutra banda -e como reforzo do anterior- conta moito se España superou ou non a media dos países enquisados, determinante automática do suspenso ou aprobado nesta lid.
As dúas cuestións primordiais que consideraron relevantes apenas difiren do que en anteriores informes destacaron. Por unha banda, o ranking ou posición relativa dos 25.313 alumnos ou alumnas españois de 15 anos, enquisados principalmente en torno a competencias matemáticas e, indirectamente, achega da súa comprensión lectora e científica. Onde se sitúe España respecto dos outros 64 países participantes nesta macroenquisa trienal, é o aspecto predilecto. Nun país no que tanto se valoran actualmente os resultados deportivos, o PISA segue tratándose predominantemente coma se dunha competición ligueira se tratase, á inversa, con todo, de como -cuantitativamente- adoitan ter presenza os asuntos educativos nos medios. Doutra banda -e como reforzo do anterior- conta moito se España superou ou non a media dos países enquisados, determinante automática do suspenso ou aprobado nesta lid.
Algúns medios, máis sutís, tenden a explicar
comparativamente os datos, de modo que se poida entender nunha
secuencia lonxitudinal, en que punto de evolución nos atopemos, polo
menos desde que no ano 2000, existen estes informes. Conste que a
ODCE veuse preocupando pola educación dos españois desde 1962
cando, a raíz da entrada de España nesa organización, publicou un
documento titulado As necesidades da educación e o
desenvolvemento económico en España, imprescindible para
entender os porqués da últimamente tan mencionada Lei Xeral de
Educación (1970) e en que medida esta LOMCE última supón ou non
algunha mellora respecto dela. No curto prazo, a tres anos vista do
PISA anterior, parece evidente que a educación española mellore.
Nas tres competencias estudadas, os estudantes españois están máis
próximos ás medias destoutros países. Pero polo pouco que se pode
ver a relación do PISA-2012 co pasado educativo, este aspecto non
lles merece maior interese á maioría dos medios. Parece que fose
mellor un presentismo desmemoriado.
Medraron, tamén, os medios que non se contentan cos datos globais. Mostran maior sensibilidade a algo que era máis raro ver en ocasións anteriores, como que haxa autonomías e autonomías. Das 14 analizadas, a metade superan ampliamente a sacralizada media de resultados que deita o conxunto de países do estudo, independientemente de que a LOE -aínda vixente- sexa o marco legal da educación impartida en todas elas. O asunto é relevante unha vez máis para apreciar como as características socioeconómicas -e a súa peculiar evolución histórica- deste conxunto territorial non é idéntica á do resto de España, nin que o aprecio polos condicionantes da boa educación sexa cuestión baladí: 55 puntos de diferenza entre os resultados de Navarra e Estremadura non se poden explicar de modo simplista. Non cabe dúbida de que este aspecto é inoportuno para os amantes dunha homogeneización absoluta dos términos en que se produce mellor ou peor educación.
Medraron, tamén, os medios que non se contentan cos datos globais. Mostran maior sensibilidade a algo que era máis raro ver en ocasións anteriores, como que haxa autonomías e autonomías. Das 14 analizadas, a metade superan ampliamente a sacralizada media de resultados que deita o conxunto de países do estudo, independientemente de que a LOE -aínda vixente- sexa o marco legal da educación impartida en todas elas. O asunto é relevante unha vez máis para apreciar como as características socioeconómicas -e a súa peculiar evolución histórica- deste conxunto territorial non é idéntica á do resto de España, nin que o aprecio polos condicionantes da boa educación sexa cuestión baladí: 55 puntos de diferenza entre os resultados de Navarra e Estremadura non se poden explicar de modo simplista. Non cabe dúbida de que este aspecto é inoportuno para os amantes dunha homogeneización absoluta dos términos en que se produce mellor ou peor educación.
Non menos inoportuno -pero igual de interesante- é que
nalgúns medios poñan algún énfase nos diferenciales existentes
duns estudantes a outros desde antes de empezar a estudar. Ninguén
dubida de que as necesidades de partida de tanta diversidade de
estudantes e os condicionantes sociofamiliares -tan crecientemente
desiguais en España- pesen aínda enormemente na satisfacción da
experiencia escolar de cada un. Tendo en conta da repercusión
cultural -o acordo coa linguaxe, pautas e esixencias da aprendizaxe
escolar- que teñen para a aprendizaxe das competencias lectoras,
matemáticas e científicas, non poden por menos de pesar fortemente
-rebaixándoas ou mellorándoas- nas medias globais duns ou outros
países neste xénero de estatísticas. Se a mera escolarización non
é suficiente -se non se traballa ben o como e que ensinar-, sería
magnífico que crecesen nos medios as análises e estudos detallados
destas correlacións, tan importantes para entender que educación
temos e que educación queremos. Para dicir que hai estudantes
“atrasados” e outros “excelentes”, non fai falta o PISA:
sobran dous minutos en demasiadas aulas burocratizadas.
Esperemos, no entanto, que este Informe -axudado por outras investigacións- axude tamén a detectar en que medida os procesos educativos e os medios para desenvolvelos teñan ou non que ver con estes resultados, os positivos e os negativos. E oxalá que este tipo de investigación cualitativa tivese a acollida debida nos medios e nos propios informes da ODCE. Sería de agradecer, porque ao sistema educativo viríalle ben: empezariamos a falar de verdade de educación e non tan só do que prexuiciadamente cremos que debe ser. Polo visto e oído hoxe, ao propio Ministerio de Educación parece que tan só lle importen os resultados cuantitativistas nestas tres competencias e un burdo economicismo implícito. Principalísimamente porque quixeron dar a entender o acertado da LOMCE, xusto neste momento en que acaba de ser aprobada no Parlamento. Para isto, á Sra. Gomendio parece bastarlle con que os resultados do PISA-2012 non pasen de “estancados”, desproporcionados -di- co investimento español en educación desde 2003. Coma se o conseguido e por conseguir viñese do aire, nada dixo da peculiar aposta do PP en moitas Comunidades desde hai anos, dos “recortes” que habemos ter nos últimos dous nin dos que agardan ao sistema ata que cheguemos ao 3,9% do PIB. Nada tampouco do inmenso traballo de tantos profesores entregados; nada, por suposto, da enorme contribución do ensino público a esta tarefa de dignidade a contrafío. Cando en 2015 -ao final desta lexislatura-, volvamos ter o seguinte Informe PISA, poderemos comprobar en que medida as diminucións de igualdade de oportunidades programadas na LOMCE -e do custo cero previsto para esta- farían “mellorar” os rendementos individuais e territoriales máis fráxiles do sistema educativo, único modo de aumentar a calidade do conxunto. Seguramente a Sra. Gomendio e o Sr. Wert xa non estarán para contalo, pero por agora, só desexan que lles creamos: o seu “modelo” vai producir un envorco significativo na “calidade” do sistema educativo español. Iso -como tamén dicían na Galicia da miña infancia-, “é poñer ou carro diante dous bois”.
Madrid, 03/12/2013
Esperemos, no entanto, que este Informe -axudado por outras investigacións- axude tamén a detectar en que medida os procesos educativos e os medios para desenvolvelos teñan ou non que ver con estes resultados, os positivos e os negativos. E oxalá que este tipo de investigación cualitativa tivese a acollida debida nos medios e nos propios informes da ODCE. Sería de agradecer, porque ao sistema educativo viríalle ben: empezariamos a falar de verdade de educación e non tan só do que prexuiciadamente cremos que debe ser. Polo visto e oído hoxe, ao propio Ministerio de Educación parece que tan só lle importen os resultados cuantitativistas nestas tres competencias e un burdo economicismo implícito. Principalísimamente porque quixeron dar a entender o acertado da LOMCE, xusto neste momento en que acaba de ser aprobada no Parlamento. Para isto, á Sra. Gomendio parece bastarlle con que os resultados do PISA-2012 non pasen de “estancados”, desproporcionados -di- co investimento español en educación desde 2003. Coma se o conseguido e por conseguir viñese do aire, nada dixo da peculiar aposta do PP en moitas Comunidades desde hai anos, dos “recortes” que habemos ter nos últimos dous nin dos que agardan ao sistema ata que cheguemos ao 3,9% do PIB. Nada tampouco do inmenso traballo de tantos profesores entregados; nada, por suposto, da enorme contribución do ensino público a esta tarefa de dignidade a contrafío. Cando en 2015 -ao final desta lexislatura-, volvamos ter o seguinte Informe PISA, poderemos comprobar en que medida as diminucións de igualdade de oportunidades programadas na LOMCE -e do custo cero previsto para esta- farían “mellorar” os rendementos individuais e territoriales máis fráxiles do sistema educativo, único modo de aumentar a calidade do conxunto. Seguramente a Sra. Gomendio e o Sr. Wert xa non estarán para contalo, pero por agora, só desexan que lles creamos: o seu “modelo” vai producir un envorco significativo na “calidade” do sistema educativo español. Iso -como tamén dicían na Galicia da miña infancia-, “é poñer ou carro diante dous bois”.
Madrid, 03/12/2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario