Logo das vacacións de primavera, moitas familias se desazonan, especialmente se son primeirizas, coa liberdade de elección de centro educativo para os seus retoños.
Adoita coincidir coa campaña do IRPF e coa pulsión da casiña onde poñer a cruciña do 0,7%. Pero o ritual da procura de centro educativo amparándose no artg. 27.1 da Constitución, que “recoñece a liberdade de ensino”, acentúase nestes mesmos días da Pascua florida. Moitos pais, con todo, non teñen tal ocasión e só poden exercitar a primeira parte do que tamén di este mesmo artigo: “Todos teñen dereito á educación”. Só teñen unha única opción, a que lles dá, frecuentemente de xeito desganado, a propia administración; xeralmente, nun centro público que, no mellor dos casos, pugna contra desidias e recortes sobrevidos. Esta diferenza na posibilidade de exercer tal “liberdade” que dalgún modo pon en cuestión as dúas partes do mesmo artigo constitucional- provén dunha subxacente desigualdade económica e social. Moitos non teñen recursos suficientes para afrontar os gastos que as outras vías de educación -privada e concertada- impoñen ás súas clientelas. E namentres, a detracción de recursos públicos cara a estas dúas modalidades -con serio prexuízo de partida para a equidade educativa-, derivou á súa vez en que, pese ao esforzo publicitario de sindicatos e asociacións de pais e nais, haxa comunidades en que sexan poucos os que elixen a escola pública por convicción mentres, doutra banda, son moitos os que van parar a ela actualmente por defecto e carencias varias.
Entre os consellos que
adoitan darse a quen nestes días deben pensar a onde enviarán aos
seus fillos no mes de setembro, xa é curioso que non adoiten
aparecer as diferenzas estruturais que rexen o sistema educativo
español. A tripla vía -pública, concertada e estrictamente
privada- non adoita amentarse, por máis que, nas conversacións
privadas dos desconcertados pais con amigos aos que se brinda a
oportunidade do consello, adoite ser o asunto prioritario. Debaixo
das lóxicas preguntas, dúbidas e preocupacións que esgrimen nais e
pais, especialmente se son primeirizos: -Estará ben atendido?
Tratarano ben? Como o pasará?-, a cuestión que adoita estar sempre
implícita e darse por suposta é a de quen serán os seus amigos?
Con quen terá ocasión de rozarse? En que medio se producirá a súa
socialización? Un conxunto de cuestións, case sempre as máis
decisivas e determinantes, dunha presunta “calidade” educativa
que se pretexta buscar. E unha “calidade” que, deste xeito, vén
converterse automáticamente en signo de demostración social e de
nivel socioeconómico dos proxenitores, encantados de que os seus
fillos inicien a andadura pública das súas vidas rodeados de iguais
ou, se é posible, de vástagos de familias de estratos sociais máis
altos, en previsión dun futuro con lazos máis estreitos.
Casos hai, e moi
abundantes, en que este tipo de decisións e consellos de carácter
darwinista non teñen consideración ningunha coas contradicións
flagrantes que puidesen xerar. Para empezar, case ninguén repara no
posible oximoron político e económico que implica o artg. 27.1 da
Constitución na súa concreción actual: Cantos deben contentarse co
que lles toque para que uns poucos teñan -a conta dos recursos
económicos de todos- posibilidade de exercitar a súa “liberdade
de ensino”? E, doutra banda, familias hai cuxa conformidade cos
principios ideolóxicos que priman no colexio polo que se senten
atraídos é nula, sen que se retraigan de adoptalo de modo
profundamente desacertado para o ben dos seus fillos : inclinarse por
colexios en que a segregación por sexos, capacidades, crenzas ou
prestacións de custoso sostemento, non parece importarlles con tal
de dispoñer dun trampolín escolar que lles sitúe ante os seus
conxéneres e lles procure distinción competitiva de futuro.
No outro polo do espectro
social están os que non poden elixir: son maioría e a súa
expectativa nestes días de averiguacións e matrículas vese
restrinxida. Dá igual que falemos de Educación Infantil, Primaria,
Secundaria, Postobrigatoria ou Superior: só teñen garantías de
que, entre Primaria e ESO, van ter ensino gratuítoa e obligatorio,
pero sen poder “elixir”, o que non quere dicir que o que lles
toque sexa necesariamente do seu agrado. Cada vez son máis os que,
con obstáculos crecentes para ir a donde quixesen, teñen que
contentarse co que lles digan. A medida con que “a crise” mostra
os seus efectos perversos, crece o número dos que se atopan nesta
situación. Por este motivo, na rede de centros públicos -sen custos
adicionais, e con recortes presupuestarios crecentes especialmente
desde 2010-, hai saturación de demandas, acompañada dunha crecente
presenza de graves problemas carenciais detrás de cada solicitude,
como puxeron de relevo en días pasado organizacións como Cáritas
ou Save the Children. Refírome, insisto, ao tramo de ensino
obrigatorio e gratuíto. Porque pode darse o caso de que -como sucede
no tramo de Educación Infantil da Comunidade madrileña, onde manda
a Sra. Fígar- a asistencia á rede pública, cada vez máis
expropiada para negocio privado, resulte máis custosa que a mera
recepción dun cheque asistencial para pagar unha “guardería
privada”.
Afortunadamente, existen
familias con situación económica relativamente estable e cunha
conciencia sobre os asuntos educativos dos seus fillos moi distinta.
A razón principal que rexe as súas procuras de colexio apropiado
adoitan centrarse máis no contido que no continente. A vida interna
do centro é o que lles preocupa: que fan, como ensinan, que proxecto
educativo teñen, que sensibilidade social mostran, como se
comprometen coa educación integral de mozos e mozas, como atenden a
lóxica diversidad de cada un, como andan de ambiente educativo
xeral, que metodoloxías e tratamento científico dan ás distintas
áreas de coñecemento, se os que ensinan fano con paixón e
liberdade, se os estudantes só han de ocuparse de repetir o que lles
din os seus profesores, se os libros de texto son o único bagaxe de
onde aprender, como é a calidade da docencia e da convivencia, como
o compromiso do centro coa xente do barrio. Segue habendo familias
que, á marxe da súa situación económica ou social particular,
interésanse seriamente por todos estes indicadores. É máis, queren
participar de cheo na vida do centro dos seus fillos e fillas, como
tamén prescribe o artg. 27.7, e optaron decididamente pola rede
pública. No medio da indiferenza duns e outros -e malia a despectiva
atención de demasiados responsables públicos-, entenden que é o
medio máis xusto e idóneo para un ensino democrático, digno de ser
atendido coa máxima atención e dignidade porque é o único que
pode ensinar a todos a convivir en igualdade. E aquí seguirán,
pelexando porque se reduza a interpretación abusiva e a extensión
excesiva que ha ir adquirindo a “liberdade de ensino” do artg.
27.1 -e a súa derivada elección de centro- desde que se plasmara na
Constitución de 1978.
TEMAS: Elección de
centro, Liberdade de ensino, Constitución, Cáritas, Save the
Children, LOMCE, Equidade educativa, Escolas democráticas, Dignidade
educativa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario