No contexto da
Covid-19 e das normas de prevención comunitaria que van propoñerse no Congreso,
resulta moi educadora.
Que estreemos cambio de hora, non quere dicir que cambiemos
as sinapses neuronais; pode parecer que cambie moito, cambia cando todo segue
co ritmo implacable do tempo astrolóxico e, sobre todo, co que o paso do tempo
histórico deixa nos comportamentos e actitudes que nutren iso que os
antropólogos (non os economistas e os políticos) adoitan chamar “cultura”, un
puzzle característico dos humanos cuxa sociabilidade se nutre de compoñentes
tan asentados que, ás veces, resúltanos xa difícil distinguir o cultural do
natural.
Moción construtiva
Do acontecido estes días, houbo un momento propicio para que
se mesturasen e confundisen ambos planos da realidade sociopolítica. A moción
de censura do pasado día 21 e 22 pretendía lograr, segundo o art. 113 da CE78,
unha maioría parlamentaria absoluta que cambiase ao Goberno de coalición
existente. Pronto se puido advertir, con todo, na exposición de motivos dos
demandantes que nin había programa a propoñer -como esixe o art. 177.1 do Regulamento
do Congreso- e que o que pretendían era aproveitar dous días de atención
mediática gratuíta para botarlle un pulso ao liderado conservador.
Ao Goberno nin o rozou o evento, e os votos solicitados foron
estritamente os da obediente agrupación de exaltados con palabras tan cargadas
da súa inspiración particular como baleiras do sentido actual que lle dá o
común; doutra banda, o líder do partido conservador hexemónico mostrou máis
destreza en manexar esta situación que durante os dous anos últimos, en que
creu atoparía nese campo semántico a súa propia terra prometida. Ao desmarcarse
da pretensión “construtiva” que os seus socios lles prestan en varias
autonomías e concellos, deixou descolocado ao seu competidor sen que, en
aparencia, parecese importarlle moito esa vella alianza que, desde a fundación
de AP existiu con este sector político desde dentro do partido. Queda por ver
ata onde alcance - se por antinatural ou por contracultural- a improbable ruptura
de relacións de cooperación “constructiva” en diante.
Moción educadora
De momento, o teatro de alianzas continúa, algo máis tenso
talvez, pero prosegue. Serve de orientación para sabelo o que acontece en
Madrid, territorio en que tanto se pilotan as iniciativas políticas do
conservadurismo para o resto de España. En detrimento da Historia verídica que
debe ensinarse nos centros educativos, sen que resulte adoutrinante senón
sustentante das decisións pertinentes en políticas sociais, seguen ocupados en
defender -de modo similar ao escoitado no Congreso estes días- trincheiras
combativas de tempos pasados e non asumidos. Por tal motivo, o discurso de
Casado parece meramente táctico, e fai inquietante a posición de perfil que
adoptan, tanto no Concello como na Comunidade, ante as esixencias dos seus
socios.
No Concello madrileño, con cesións en asuntos de Historia
que, para moita xente, están moi vivos, e máis para os que lean análises razoadas
e ben documentados sen prexuízos de partida -máis aló do que contaba a
Enciclopedia Álvarez-, transmiten ignorancia provocadora; Prieto, Largo Caballero
e, nos últimos días, Tierno Galván, ademais de poemas de Miguel Hernández,
entre outras minucias, foron atropelados polo alcalde parlante cunhas
xustificacións impresentables, causantes de rubor en responsables do seu propio
partido menos antolladizos co que debe unir a todos os seus representados.
Desde a presidencia da Comunidade, á súa vez, a xesticulación
ao estilo que se supón tiveron os numantinos, busca físgoas defensivas dun
Madrid omnicomprensivo do ser español e case bate o récord de despropósitos ao
entrar en cómputos e cálculos para parar á Covid-19; todo vale con tal de que
sexa distinto do que outros teñen pescudado, aínda que poña en risco a moitas
máis persoas. Esta actitude, con ser grave, o é máis desde o punto de vista exemplarizante
para estudantes: a invocación continua a supostos científicos parece máis á
propósito para desvaríos pedantes que para dar autoridade a cantos profesores e
mestres indiquen como coñecemento científico, de modo que non poida ser
objetado por calquera que, para xogar un intre, pida que haxa de votarse se é
non científico o que ensinan e esixen saber.
A este paso, querendo ou sen querer, parece que estean
adoutrinando aos adolescentes e novos para o futuro curricular que auspician os
do “Pin parental”. Nas demostracións da presidencia da Comunidade de Madrid, cadra
ben que as escolas e colexios, institutos e universidades que dependan dela
pronto acrediten aos negacionistas en moitos campos do saber, a terraplanistas
e diversos conspiranoicos; a ironía do “que inventen eles”, que esgrimía
Unamuno para esixir máis atención á Ciencia, quédase vella polo dispar que
segue sendo a dotación da Ciencia e Educación públicas respecto de outros
países da nosa contorna. Trazas ten este asunto de que seguirá moi parecido ao
acontecido coa propia morte do reitor de Salamanca que -segundo conta un
recente documental de Manuel Pachón- tan mal nola explicaron, en gran parte
porque o seu desencontro con Millán Astray o 12.10.1936 foi por non querer
confundir a cultura e a forza.
Sentidiño
Os guións de campaña electoral permanente aconsellan mal no
que a educación cívica corresponde; ao continuar coa mesma néboa de outrora fan
que sexa cada vez máis difícil vivir sen que se lle nuble a ninguén o que
propugnaba Aristóteles para o uso da palabra; a medida que crecen os efectos da
pandemia, deberíase insistir en non confundila coas voces distorsionadoras da
racionalidade democrática. Independentemente da secuencia do pacto frentista
das dereitas onde cogobernan, se quen desde a representación política -a que
sexa- vocean e non falan, a desconfianza de moitos cidadáns crecerá máis; por
moito que se proclame un longo “Estado de alarma”, o comunitario perde sentido
e o moi privado gana adeptos.
TEMAS: COVID-19.-
Moción de censura.- Estado de alarma.- Medidas comunitarias.- Educación social.
Manuel Menor Currás
Madrid, 25.10.2020
No hay comentarios:
Publicar un comentario