A opinión dos docentes...non conta?

6 oct 2020

Segundo a Covid-19, a culpa e o inferno son os outros

Por fin, podemos comprobar en directo que o que dicía Sartre con moitísimo cabreo dos que o oían piadosamente estaba ben encamiñado.

De canto vén sucedendo desde o mes de marzo cabe deducir moitas cousas, ou talvez ningunha; non é que dependa de nada persoal, senón que hai días en que os datos que lle chegan a un do supostos responsables de estar ao tanto do que acontece, son decepcionantes. Xa non é infrecuente dar en pensar que non hai ninguén á fronte e que, ao ritmo que imos, o golpe vai ser moi grande.

O problema

Dadas as noticias que acaparan os informativos, non se sabe ben se existe un problema, e poida que non, se os cánones da realidade son o que se publica. Desde logo, a unanimidade en torno ao que estea pasando é imposible. Os titulares da nosa prensa son cada vez máis discordantes; resalta a parcialidade de cada cabeceira editora e, de paso, a de quen desde unha determinada óptica contempla o que sucede e existe.

Ata agora, albiscaramos escenarios parecidos, pero distintos por non incluír en directo tantas vidas próximas; á luz do que agora ocorre pódese advertir que eran ensaios nada sofisticados do que acontece. Non fai falta remontarse a Adán e Eva e ao relato da mazá e a serpe; como explicación de supostas contas orixinarias esixe demasiadas reviravoltas interpretativas para un presente como o de Instagram. Máis próximo, aí está o relato das “armas de destrución masiva” que desencadearon unha das guerras inacabables do Oriente Medio logo daquela vergonzosa foto das Azores. E fai bastante menos, as hostes de Esperanza Aguirre denostaron a gusto contra os profesores que saían a protestar polos recortes masivos, mentres investía en privatizacións e concertos educativos; nesa onda estiveron, desde os anos noventa, as súas apelacións a “as Humanidades” e, moi pronto, a “a calidade”, “a excelencia” ou a “liberdade de elección de centro”, que quedaron no escenario político como verdades incontestables mentres as súas  tropas aproveitaban todas as ocasións para abandonar o servizo público da escola, porque os colexios privados realizaban unha espléndida “función social”.

Estas historias do noso recente pasado -que en Sanidade vivimos de cheo igualmente con ítems similares- fixeron xogos malabares con marcos conceptuais aptos para a arte trileiro de mostrarnos que esa era a realidade. Vimos, que esta é a realidade que desexan que teñamos presente, por encima do que vexan os nosos ollos ou nos diga en vivo o noso sufrimento. Nada é verdade e nada existe que non nos digan eles coa súa inagotable capacidade de novas narrativas. Por iso, nin existen os veciños ou amigos que xa se han ir por mor da Covid-19, nin os que se leve por diante no que lle reste de virulencia. Só existe o que vemos nas Redes, na prensa e no Congreso: o que cada un destes prebostes leva na súa lingua para soltarlle ao primeiro que atope se intúe que lle pode contrariar o seu pechado narcisismo.

O último, último, é que dun día para outro a realidade é antiga se non é exactamente o contrario do que era; o máis moderno é modificar o relato dun momento para outro sen cortarse un pelo. Quen non o entenda é que é curto de caletre, que lle imos a facer. O que sucede en Madrid, a capital das Españas, é o non vai máis: España madrileña como nunca, é un exemplo fetén. A ninguén lle importa canta xente vaia a morrer ou non con esta pandemia; o importante é que a economía de Madrid -e a do Universo que depende de Madrid, que debe ser moi universal-, non tolera que se saiba que ninguén fixo a tempo os deberes que debía facer, que hai que tirar como se poida e ver o que o corpo social aguanta, como sexa, en plan clasista ou como se queira. Este é o problema de querer ser de clase media, que seguramente crecerá, con máis bandeiriñas nas praias do Reino e, moi pronto, no Congreso coa moción de censura que xa puxeron en marcha o 29 de setembro Don Abascal e os seus fieis.

E a estratexia

Cando Noemí Klein escribiu aquela lúcida Doutrina do Shock, hai trece anos, quedouse curta. Non contaba coa envergadura dunha pandemia global para que houbese ocasión de reestruturar o sistema económico e social a fondo; non había no horizonte un elemento de aparencia tan natural como unha enfermidade devastadora para modificar as distorsións que ao capitalismo lle supuxeron, desde finais do século XIX, os parches que lle introduciu o Estado Social e o de Benestar para xerar aparencias de equidade. Menos contaba con que houbese tantos aprendices de bruxo -tamén en España- dispostos a distorsionar as funcións da linguaxe e o significado das palabras ata reducilas a nada que non fose desconfiar. Se as palabras non serven para o que dicía Aristóteles, capaces de expresar sentimentos, dor ou pena, e intercambiar apoios e amparo; se só serven para berrar e mentir consignas que non nos arroupan, pronto nos pecharemos en nós mesmos, dedicarémonos ao solipsismo e aceptaremos canto nos digan.

A análise de Klein parece unha profecía do presente español e, en particular, do madrileño. Estes días, o grado de distorsión entre o urxente e o irracional está chegando ao seu cenit; os cidadáns de Madrid empezan a ser exemplares no desconcerto, non saben ben que facer nin a onde acudir se lles empeza a suceder algo. Pero no curto prazo estanse dando conta de que as sabias autoridades que teñen á fronte do seu destino comunitario foron omniscientes desde o principio; por iso é probable que os sigan votando, xa os coñecen?. E para os que dividen o mundo entre bos e malos, este é o momento de ver en directo como rexorde a vella batalla do paraíso perdido; non faltará quen diga que o erro é da natureza e que nos gusta ser como Deus, velo todo sen ser vistos, obrigar aos demais a que vexan as cousas como nós e ser de contino o seu inferno cotián. Puro existencialismo sartriano.


TEMAS: COVID-19.- Desconcerto cidadán.- Doutrina do Schock.- Madrid.- Aprendices de bruxo.


Manuel Menor Currás


Madrid, 05.10.2020

No hay comentarios:

Publicar un comentario