Parece unha obviedade, pero precisamente por parecelo, o
asalto ao Capitolio de Washington non debería pasar como unha noticia meramente
curiosa.
É grave o acontecido; para moitos un golpe de
Estado. Contradi que foron os portaestandartes da modernidade política que
axilizou un sentido do común con fundamentos distintos dos que rexían o
absolutismo do Antigo Réxime; antes mesmo de que en París se proclamase a
Declaración de Dereitos do Home e do Cidadán en 1789, a Declaración de
Filadelfia en 1774 foi pionera, pero o espectáculo que deron onte -día de Reis en
España- pareceuse en exceso á queima do Reichstag en Berlín en febreiro de
1933. Cando se lles escapa a hexemonía mundial, puxeron de manifesto a súa
prepotencia de proclamarse a si mesmos como adoutrinadores democráticos dun
mundo que controlaron logo da IIGM (Segunda Guerra Mundial).
O contrafactum do té
Os musicólogos utilizan este termo para referirse a cando, nunha canción, se substitúe o texto dunha determinada melodía; isto está sucedendo na política americana e, particularmente, nas pretensións hexemónicas entre os republicáns. Parece que o asunto do té -que fai 240 anos serviu para alentar o sentido democrático das entón colonias inglesas-, investiuse dentro do Partido Republicano ata dar nome a unha das súas faccións máis ultras e acoller os sentimentos fascistoides dalgúns grupos hexemónicos do panorama social americano; son os protectores das fanfarronadas de Trump, personaxe ao que ninguén parou e que seguirá marcando a axenda política de EEUU por máis que hoxe regrese a normalidade formal na sucesión de Biden na Presidencia federal.
Merece a pena atender ás razóns e métodos postos
en marcha para que poida producirse este penoso espectáculo. Algunha historia
temos detrás para comprender que nada sucede gratuitamente e por casualidade no
terreo sociopolítico, onde sempre hai quen trata de pescar aproveitando que as
circunstancias de calma vense alteradas por acontecementos incontrolables como
pode ser -entre outros, neste caso- a COVID-19.
Política e politiquerías
Este tipo de pescadores, alleos ao uso aristotélico
do sentido da “POLÍTICA”, como o concernente á POLIS (a cidade-o Estado) en que
todos poden exercer a palabra -non as voces, cousa que os demais animais usan
moito mellor- para tratar o xusto e inxusto, o conveniente e útil para todos,
abusan do espazo de comunicación e tenden a copalo en exclusiva; segundo din,
só eles e ninguén máis ca eles, ten coñecemento perfecto do que convén aos
demais; arróganse, ata, como os reis absolutistas do Antigo Réxime -ou como os
faraóns exipcios e os emperadores romanos- ser descendentes da divinindade ou,
ata, verdadeiros deuses na Terra, aos que ninguén debe replicar se non quere
ser considerado como inimigo e, como tal, represaliable.
Actualmente -despois do ben coñecido afinamento
desta teoría por Goebbels, e pola publicidade que nos machuca as neuronas
diariamente para que compremos algunha cousa inútil-, estes aprendices de
bruxos e charlatáns de crecepelos abusan dos medios ao seu antollo, teñen
arsenais de colaboradores que lles preparan o camiño dedicándose, entre outras
cousas, a que o idioma que usamos en boa lei se desvirtúe. Ao compás de novos
marcos lingüísticos que crean, desenvolven estratexias envolventes cos oíntes
incautos a base de centrarlles a atención en problemas secundarios para desviar
a súa atención do principal e, cando o ven oportuno, colocan no seu parloteo as
súas solucións ao problema, sempre adecuadas aos seus intereses e aparecendo
eles como salvadores porque a mellor sempre é a súa, segundo aseguran. Hai que
recordar, neste momento, A teoría do
Shock (de Noemí Klein, 2007) e, logo, Non
penses nun elefante (de George Lakoff, 2017).
Liberados para ser obedientes
Esas son as claves para infantilizarnos, dourarnos
a píldora e idiotizarnos de paso coas súas mentiras, graciñas e achados e,
mentres tratan de conmovernos emocionalmente -e ata pasionalmente- con algún
asuntiño que nos distraia, facer que nos sintamos culpables do que sucede por
non lles ter votado sendo eles tan intelixentes e audaces; se nos deprimimos
por tan mala acción como fixemos, máis idiotas nos consideraremos e esixiremos
que sexan eles os que garden a nosa liberdade: eles liberarannos dos que traten
de abusar dela -xeralmente outros en situacións peores que as nosas- e de
imposicións supostamente abusivas dunha democracia aberta.
Un gran invento deste neofascismo rampante -tamén
en Europa- é que nos sintamos adanistas, coma se nada sucedese antes de nós.
Por contraditorio que poida parecer xa sucedeu antes e ben preto; cando a II
República, os nacionais apareceron para “liberar aos españois” das hordas comunistas
e, de paso, priváronnos das mellores intentos da historia española porque todos
tivesen un posto escolar digno; Para entón, en Alemania xa estaban en escena os
nazis, para liberar aos alemáns da humillación que sufriran na 1ª Guerra
Mundial e no Tratado de Versalles e, de modo parecido, os italianos oían
entusiasmados a Mussolini desde a marcha de Roma en outubro de 1922. Tamén
sería un erro esquecer que sempre tiveron cómplices nese salto cualitativo
desde a racionalidade da palabra á irracionalidade da forza, ou que algúns
deles sobreviviron para seguir intentándoo.
Desligados de prexuízos, pódese observar con facilidade,
así mesmo, que nas “culturas escolares” que rexeron e rexen as nosas vidas, os
currículos educativos non son alleos a estes pasos da historia política e
social; o sistema educativo que temos, cos seus miúdos, son herdeiros desta
historia inacabada. Por iso, é recomendable volver ler a John Dewey -prohibido
en España ata que o publicou Morata en 1975-, cuxas advertencias dos anos
corenta insistían -para non botar balóns fóra- no que podía estar sucedendo ao
redor; sen contar con que acontecementos como o de onte en Washington teñen
soñadores entre nós, as institucións democráticas sempre están en risco cando
cedemos a nosa liberdade ao autoritarismo de líderes totalitarios. Medo á liberdade, de Erich Fromm (1941),
axuda a entender as enormes ambigüidades en que se move esa suposta
caracterización do ser humano, e máis cando esta palabra -das máis belas da
linguaxe sociopolítica- é sobada por expertos en remover o seu sentido máis
iluminador da existencia.
TEMAS:
Liberdade.- Democracia.- Golpe de Estado.- Herdanzas educativas.-Adoutrinamiento
mediático.
Manuel Menor Curras
Madrid 07.01.2021
No hay comentarios:
Publicar un comentario