Sen unha xustiza distributiva, axeitada aos problemas reais, seguirá sendo a gran pandemia, máis perigosa que a que trouxo a Covid-19.
Volve algo que sempre estivo aí: a pobreza, e a Covid-19
mostrou máis a súa evidencia nos desequilibrios e fendas sociais existentes. Na
sesión de control no Congreso, do mércores 20 de outubro, algunha das preguntas
“conservadoras” ao Goberno “progresista” virou en torno a esta cuestión.
Pobreza e política
Os indicadores e as estimacións estatísticas
esgrimidas, unidas ao ton agresivo de quen formulaba a pregunta, quería
descualificar a suposta diferenza que divide políticamente a uns e outros; viña
dicir: vaia progresía, os datos de pobreza seguen sendo malos e, xa que logo a
acción deste Goberno falla de raíz. Unida a outras preguntas que desde esa
mesma bancada e o seu sector máis ultra se formularon, orquestradas coa
cuestión da subida da factura da luz, a secuencia discursiva inevitablemente
tendía a que os que lle prestasen atención desde as súas casas entendesen que,
ao fin, había quen atendían aos seus problemas. A lóxica debía levar a que o
que correspondía facer aos “progres” que neste momento gobernan era dimitir e
deixar os seus sillóns azuis a estes lúcidos deputados que se ocupaban de
asuntos tan graves; e, a continuación, os oíntes debían ser consecuentes na boa
elección do seu voto.
Os principais problemas da lóxica consisten en que
esconden moitas trampas para quen no estea ao corrente do que sucede, fíanse
das aparencias da bondade e non advirten os sofismas que pode esconder o
mecanismo interno da proposición que lles queren vender. Nas feiras de antes,
en que se mercadeaba con animais, crecepelos, apeiros de labranza e novidades
de diverso alcance, sempre había “tratantes” ás veces organizados en gavillas
mafiosas- que se encargaban de vender e comprar a conveniencia do seu peto, non
á do campesiño que acudía a solucionar unha urxencia da súa unidade de
produción. Aínda que todos facían o que podían para poder falar da feira ben
aínda que lles fose mal, os enganos e estafas adxudicábanse case sempre, de
modo racista e moi tópico, aos xitanos, de quen era fama, sobre todo, a súa boa
man para vender burros. Aquela preocupación de non ser enganados non adoita
verse na que temos no uso de recursos públicos; non se lles adoita prestar
atención suficiente, e con frecuencia esconden fraudes solemnes, como sucede
nalgúns que esperan sentenza xudicial con incerto destino. Debería preocuparnos
que a pobreza, que a tantos usos se presta, siga dando pé a tratamentos máis
aparentes que xustos.
O salariado
Un dos máis interesantes sociólogos dos últimos
anos, Robert Castel, deixou dito que a pobreza -cos modos de ser soportada,
tratada e comentada- é un dos indicadores mellores do bo ou mal goberno, como o
é da sensibilidade dun determinado grupo humano. En As metamorfoses da cuestión
social, deixou escrita en 1995 unha verdadeira crónica do salariado, é dicir,
unha historia en que todos estamos concernidos porque incumbe a como a inmensa
maioría da humanidade -tamén a que vive en España- foi e é tratada polo feito
de ter que gañarse o sustento en condicións que case nunca estivo en igualdade
para aceptar. O noso presente está implicado nesa Historia que estuda o pasado
que -como sostiña outro gran Historiador, Braudel-, “se obstina en sobrevivir”.
Se algo habemos ter sempre connosco, ademais dunha condición moitas veces
precaria, é un mundo de excluídos, traballadores sen traballo, pobres
asalariados e, por suposto, xeitos de tratar a pobreza duns e outros -incluídos
os nosos limitados salarios ou pensións- cos correspondentes modos
diferenciados de non vela, aliviala ou erradicarla. Neste transo, non é o mesmo
a caridade que a beneficencia ou o altruismo. Invocando razóns distintas cada
unha, non alcanzan todas xuntas a cubrir as carencias como só a Xustiza social
-coa protección pública do Estado- pode facer. Concepción Arenal xa advertiu
dese déficit que tiña o sistema de asistencia á pobreza en 1894.
Non é igual, aínda que poida parecelo, que alguén
dea algo do moito que lle sobra para remediar a necesidade doutro, que o que un
problema real continuado sexa atendido polas obrigacións colectivas, propias
dun sólido Estado de Benestar e a súa Xustiza distributiva. A voluntarista
esmola e o apáñese como poida, irmán, deixan que persista o problema e que a
provechosa publicidade do xesto convértase en mérito de quen emprega a pobreza
para o seu prestixio persoal ou corporativo. Non é tampouco o mesmo, xa que
logo, o razonamiento e tratamento que se faga desta gran "cuestión social" -que
dicían no século XIX- desde unha posición ideolóxica que desde outra. Casos
hai, ata, en que o trato dado aos asuntos de pobreza serviu máis como freo ás
demandas sociais -e da extensión a todos dos dereitos e liberdades
democráticas-, que como solución reclamable ante as institucións públicas como "dereito perfecto".
Os pobres da rexión máis rica
Este trasfondo é o que non recoñecen moitos
deputados e deputadas que tamén adoitan ser moi sensibles aos sacrosantos
dereitos da propiedade privada, conculcados segundo eles cando se fala de
impostos progresivos ou do que a propia CE78 dispón no art. 33. O seu medo a
perder algo lévaos a tratar de “conservar” un mundo decimonónico, en que o só
esforzo duns salarios de miseria, axudado pola caridade, por moi pura e
desinteresada que fóra, só acrecentaba a visibilidade do problema. Díxollo
Cánovas del Castillo en 1890, nunha notable conferencia no Ateneo madrileño: “Vaian,
pois, concertadas, que é inevitable, a Economía política e a Moral, na Política
económica das nacións, baixo a inexcusable inspección do Estado, como boas
compañeiras, e para todo aquilo a que a caridade cristiá e o seu remedo, o altruismo, non abonden”.
Ese discurso dun personaxe tan representativo no
ámbito conservador, aquel dez de novembro, parece haber ter un éxito máis
retórico que real. Un informe de CCOO de outubro de 2020: “A pobreza na
Comunidade de Madrid” gobernada xa non se sabe desde cando por persoas do mesmo
circuíto ideolóxico- mostra moi claras “as cifras da vergonza, ser pobre na
rexión máis rica”. Estas vinte e seis páxinas deberían ser de obrigada lectura
e estudo no ensino obrigatorio, especialmente no tocante a Historia actual, a
que tan pouco presente está nas aulas. Axudaría a que o que se ensina na escola
sexa relevante; a educación desigual que imparte, unida ao que ensinan as redes
sociais, xa está facendo que a moitos nenos e nenas -de calquera Comunidade
autonómica- se lles vaia o caletre en considerar se os da comunidade veciña os rouban ou se os seus devanceiros tiñan
unhas peculiaridades xenéticas excepcionais; arrogándose supostos dereitos de
superioridade, nunca saberán que require unha convivencia lúcida e decente co
próximo.
TEMAS:
Pobreza.- Cuestión social.- Dereitos sociais.- Xustiza distributiva.- Educación
pública.
MMC.- Madrid, 20.10.2021
No hay comentarios:
Publicar un comentario