A opinión dos docentes...non conta?

11 nov 2021

As palabras non son as cousas

As reformas das palabras son máis baratas que as dos problemas, permiten ata evadilos e dilatarlos, coma se non se puidese facer máis.


É vella a pregunta daquel xuíz a unha testemuña: “Viuno ou non o viu?”, á que este responde: “Por unha banda, xa ve, e por outro que quere que lle diga”, con evidente desconcerto para o interlocutor. Michael Foucault deixounos advertidos a mediados dos sesenta que as palabras e as cousas non sempre van ao unísono; é frecuente que as primeiras se usen para disfrazar e terxiversar as segundas, co cal a conexión para que as nosas neuronas armen un honesto coñecemento do que sucede, facernos cargo e decidir que facer, colapsa ou racha.


As palabras e as cousas


Este disfraz xa tivo clientes en Grecia e Sócrates pagou caro que houbese xente en disposición de torcer decisións graves a conveniencia. Non fai moito, o lingüista Lakoff deulle un repaso en 2007 a moitas das políticas neoliberais que levara a cabo Reagan e veu a advertir do coidado a ter cos marcos conceptuais das palabras; hai verdadeiros equipos de especialistas en terxiversar o sentido das máis prezadas e levalas a que signifiquen algo moi distinto do que en leal conversación cabe entender; xa que logo, Non penses que é un elefante, podes estar ante un trileiro que xoga coa túa inxenuidade.

Nos asuntos que tratan os políticos na prensa, no parlamento e na lexislación, este xogo mutante é incesante e merece a pena prestarlle atención. Acábase de ver, por exemplo, respecto da cuestión da “reforma laboral”, que se acabou centrando en se se trataba dunha “derrogación” -o que levaba consigo dar marcha atrás no que dispuxeran polo menos os dous gobernos anteriores-, para facer algo que fose supostamente máis xusto e adaptado á nova realidade do emprego, ou se se trataba dun lifting máis lixeiro, indeterminado e menos contundente: unha “actualización da normativa laboral”. Niso queda esta “reforma”, facendo viva unha vez máis a volatilidade semántica de “as palabras” respecto de “as cousas”, tan distintas no modo de chamarse na linguaxe chá por uns e por outros.

Esa vía de desencanto coas palabras iniciouse igualmente, entre outros moitos asuntos, con motivo das pensións, en que o núcleo verbal “acordo”, en repetición do tantas veces recordado “Pacto de Toledo”, volverá traer ao debate semántico quen paga máis, como se paga máis, os tramos a ter en conta á hora de percibir as pensións e, sobre todo, que relación va ter as pensións públicas coas de índole privada, tan queridas polos bancos e outros axentes sociais con gran peso no día a día da xestión do poder. O resultado do debate semántico xa se adiviña.


Acordos e desacordos


Vímolo respecto de os “Acordos do Estado Español coa Santa Sé”. A súa “reversión” entretivo a moita xente desde o ano 2013, por non mencionar a cantos, antes de 1976-79, se opuxeron a que se realizasen. O PSOE, logo de anunciar para o seu 40º Congreso a súa  “revisión”, tras moitos anos dando marcha atrás só alcanzou a concretar que tratará de “actualizalos”. Xa viramos como se apeaban da proposición non de lei a que se apuntaron na Comisión de Educación do Congreso o 22.02.2018; cos seus socios no “Goberno de progreso” acaban de esquecer que o documento dicía: “denunciar e derrogar estes Acordos”, porque continúan limitando ao sistema educativo -e as liberdades da sociedade civil- de xeito desacorde cun sistema democrático, igual que as coartaron os concordatos que rexeron a vida dos españois antes de 1975.


Con esa ética oportunista “de dicir hoxe unha cousa e mañá todo o contrario”, aos nosos políticos e opinadores impórtalles pouco a nada exemplar democracia participativa que pode exercitar a súa propia militancia. No campo educativo vén sucedendo -de sempre- algo similar. Non só é que a continuidade deses Acordos siga sendo un coadeiro para a non equidade educativa, como o foron aqueles concordatos, e que os recursos públicos se sigan empregando de modo desigual e ao servizo de intereses privados como na etapa franquista. A base conceptual que rexe as palabras usuais para mencionar asuntos e problemas neste campo se terxiversan e non teñen valor. Confesionalismo/ aconfesionalismo, Privada/ Pública, Liberdade/ Regulación, son pares que perden coherencia na confusión magmática da extensión semántica das palabras. Términos de dereito e igualdade -amparados polas grandes declaracións universais- como “segregación” ou “exclusión”, quedan no baleiro; puido verse, por exemplo, con motivo da “reconstrución da Covid-19”, en que as medidas decididas polo Parlamento para a Pública irán, “sen segregar”, tamén á Concertada, obviar que son dous conxuntos disxuntos que só comparten a codia dalgunhas formalidades.

Nominalismo reformista


Esta liña de gobernanza segue no fio do puro nominalismo escolástico, herdeiro do bizantinismo de andar a golpes por cuestións como “natureza”, “esencia” ou “persoa” desde os tempos de Teodosio o Grande no último terzo do século IV. Parece dar fundamento aos profesores de Filosofía, que, interesados en “axudar a pensar” non ven ben representada a súa presenza nos deseños curriculares que estes días se debaten no Consello Escolar e outros foros. A súa confianza nas reformas do sistema educativo merece loanza, igual que as de cantos docentes se ocupen de ver que hai do seu.

Pero, a estas alturas da oitava lei orgánica que xa regula o sistema escolar, a historia real das “reformas educativas” aconsella non ser fetichista e non crer que vaian en serio ao fondo dos asuntos. Na longa duración dos miles de veces que “plan de estudos” aparece no corpus lexislativo de educación -desde antes de 1857-
a súa “natureza anfibolóxica, crecentemente deitada a ser o contrario do que din que é, redúcese a administrar neolinguaxes en que os problemas estruturais que pivotan sobre o día a día das aulas públicas deixan a salvo ás outras, máis ou menos como as rebaixas (outra palabra viscosa onde as haxa).


TEMAS: Neolinguaxes.- Reformas.- Derrogacións.- As palabras e as cousas.-Acordos e desacordos.



MMC (Madrid: 10.11.2021

No hay comentarios:

Publicar un comentario