Falar ou escribir sobre este asunto non sempre é signo de
querer os mellores valores sociais para a escola de todos
É habitual, sobre todo en redes sociais, non dar
conta de diversos prexuízos que se aceptan como dogma inamovible ao verter
opinións. Montaigne dicía que adoitamos sorprendernos do que non coincide coas
nosas credulidades e que, ata despois de ver que algo non é como imaxinaramos,
cústanos cambiar. É moi frecuente, ademais, sobreentender que a nosa idea é a
mellor para resolver unha cuestión e que, se non é coa nosa postura, son outros
os que cegan o camiño da verdade. O problema é que, con tal actitude, o que
poidan pensar ou dicir os demais non merece consideración ningunha.
Os selectos
Que hai opinións e opinións non é difícil de ver
en asuntos educativos e, por suposto, á propósito de currículos como os que se
están desenvolvendo para a LOMLOE. O rechamante, desde os anos noventa para
acá, é que abundan as ocupadas na brincadeira máis ca na análise, lanzadas por
supostos cazadores sorprendidos por “novidades” -un nome de mercería ata hai
pouco- moi repetitivas do mesmo, pois sempre tenden a ridiculizar aspectos da
transversalidade educativa como a equidade democrática e outras afíns. Dan a
entender, deste xeito, que as actitudes sociais a coidar son competencia
educadora das familias e, xa que logo, se o sistema educativo trata de ocuparse
delas sería unha intromisión indebida. Seguen no ronsel de moitos pais que, nos
anos 20, non querían que as súas fillas fosen á escola porque, se non era para
escribir a un posible noivo non elixido polos pais, para que querían saber
escribir? Non é raro por iso que, non hai moito, máis dun problema xere a
Xeoloxía nun centro educativo por non coincidir as súas datacións coas da
lectura literal do Xénese que facía o catequista de Relixión. A este paso, con
tanta xente para a que estes asuntos son intanxibles e, ademais, “cuestión
parental”, as escolas tal como se quixeron coa Ilustración sobrarán.
Poida que a formulación oficial dalgúns ítems nos
currículos escolares últimos non sexa a máis literaria, pero non por iso carece
de sentido que fagan explícito que, por exemplo desde Matemáticas, se poidan tratar,
ao fío dos seus saberes instrutivos, outros propiamente educadores e evitar, de
paso, que esta área sexa un punto negro para segregar alumnado. É mágoa que
siga habendo persoas que consideren de boa educación ser indiferentes a que
haxa un 40% de alumnos e alumnas que, sexa cal for o que lles ensinen e como se
faga, sempre irán ben; talvez pensen que os seus fillos ou fillas xa naceron
para ese lugar privilexiado da campá de Gauss e que así os manteñen no ranking dos selectos, á marxe de todos
os demais.
No entanto, un sistema educativo que se prece de
democrático ten obrigación de ocuparse tamén do outro 60%, se non é inxusto e
non ten sentido que exista para privilexiar a unha minoría. Os que sosteñen
como fundamento educador ese tipo de selección -tan dependente do capital
cultural familiar en que se nace- adoitan dar por suposto que o que hai que
ensinar e o como facelo é o de sempre. Nin lles importa que deba facer o
sistema para remediar a desigualdade de partida, nin a mobilidade que a
historia educativa haxa ter; no seu esquema mental, todas as variacións que
houbo desde o século XIII son un retroceso, porque cada vez foi máis difícil
invocar a unicidade da verdade e non seguir tratando de dominar a intelixencia
dos demais. Se se vísen no apuro de ter que actualizar o seu relato, o
constitucionalismo do seu punto de vista non pasaría do que a Constitución de
Cádiz anunciou no art. 366: “En todos os pobos da Monarquía estableceranse
escolas de primeiras letras, nas que se ensinará aos nenos a ler, escribir e
contar, e o catecismo da relixión católica, que comprenderá tamén unha breve exposición
das obrigacións civís”.
A campá de Gauss
E talvez fóra así se non houbese desde entón excesivo sufrimento inútil, do que Goya foi boa testemuña, que Castelao imitou sinalando o paso de Atila por Galicia. Antes de falar do currículo, os aprendices de bruxo deberían saber que o propio concepto de “currículum escolar” obrigatorio é un construto cunha historia curta, dos anos setenta a noventa para acá, en que pretendeu deixar fóra de xogo outros máis antigos como “programa” ou “exame”; sen cambiar nada real nas aulas -pois durante moitos anos seguiuse facendo case o mesmo-, impúxose na xerga xunto ao de “avaliación”. E parecido sucedeu -desde mediados os anos sesenta- con termos que, ao compás da tecnocracia dos plans de Desenvolvemento, explicitaron conexións latentes da educación coa economía produtiva; algúns, de signo taylorista, como “traballo por “obxectivos” e “proxectos”, outros de aire máis propiamente neoliberal, como traballo por “competencias” e similares, que centraron a eficiencia non en “educar”, senón no logro do “capital humano” máis apropiado para a competencia, como deixou ben explícito a LOMCE (2013). Esta é a inclinación máis afinada do sistema sobre a que non cabe o cachondeo, pois propicia a selección e o pasotismo sobre a parte baixa da campá de Gauss, esa enorme cantidade de alumnado que aínda que repita non titula e é carne de canón para a uberización da precariedade laboral.
Destas cuestións -e doutras igualmente reais que
xeran contradicións hiperrealistas- os opinadores propicios á burla nada falan.
Aínda que se se mira, non inventan nada; nos anos sesenta cando apareceu
Acevedo ocupándose do Despiste nacional,
na onda ética do que fixera en “o cárcere de papel” da Codorniz, ou Luís Díaz
Jiménez coas súas Antoloxías do disparate,
aínda nos oitenta -a pouco da Lei Xeral de Educación de Villar Palasí-, tiña
graza rirse?, pero para chorar, porque había por medio un déficit escolar de
tal calibre que os Pactos da Moncloa non tiveron máis remedio que certificar en
1977 a dificultade de varios centos de miles de menores de 14 anos para estar
escolarizados; aqueles contrastes eran o oxímoron da retórica educativa de 40
anos. Agora, no canto de tanta xolda, cando a escolarizacíón é total merece a
pena preguntarse, como fai Rafael Feito: Que
fai unha escola como ti nun século como este? (Catarata: 2020), e igual
interese teñen estudos relativamente recentes de Carmen Rodríguez sobre Políticas educativas nun mundo global (Octaedro: 2019) e Políticas educativas e xustiza social
(2013). Proporcionan información relevante para ter criterio sobre a boa
dirección que debería ter o currículo do alumnado e, ao tempo, se a formación que
han de ter os que se encarguen dos procesos educativos nas aulas, é a axeitada
ou se segue sendo para chorar.
O desdén
Por iso é penoso que os que desdeñan as esixencias
dun ensino democrático actual traten de divertirse con estes asuntos. A partir
de prexuízos decimonónicos sobreentenden que os dereitos humanos non teñen por
que estar na escola e, como afirma Javier González, un mozo investigador de
Murcia, nada obxectan a que a educación aínda siga, en 2021, “configurada como
un servizo público impropio, como un servizo público de segunda categoría”,
cando a súa outra rede, privada e concertada, “non está legalmente obrigada a
escolarizar en zonas de difícil cobertura (como o medio rural), e na práctica
consegue evadirse en moitos casos da súa obrigación legal de escolarizar ao
alumnado con dificultades ou baixo nivel socioeconómico”. Nin sequera nos
contos máis agres casa ben que un de cada tres cativos e cativas estea en risco
de pobreza; Cantos máis deberán estar ao alcance de deseñadores de currículos
educativos en que dea igual unha cultura escolar trasnoitada, para que dea máis
risa?
TEMAS:
Ensino democrático.- Currículo escolar.- Avaliación.- Servizo público
impropio.- Xustiza distributiva.
MMC (Madrid:
24.11.2021).
No hay comentarios:
Publicar un comentario