Deixar ou non deixar as máscaras, non impece que haxa individuos con moita cara en canto ao interese de todos; préstalles máis satisfacer o seu.
Logo de dous longos anos, a case normalidade
volve á vida cotiá a través dun dos seus símbolos; decae o uso da máscaras en
grande parte da vida relacional e, de paso, xorden novas situacións. A
dos cativos e adolescentes que neste tempo han ter que ir á escola ou
colexio tocados con este sistema protector terán especial significado; non
faltarán os que se sintan desprotexidos ante o aspecto que causen aos demais.
Non faltarán tampouco, sobre todo entre persoas maiores, quen se sintan
acovardados e reticentes, con medo a un trato máis fluído que o deste tempo
pasado. Peor levaremos todos o recordo de cantas persoas próximas se foron; sen
elas, toda renovación da normalidade anterior á pandemia non será o mesmo.
A corte dos milagres
No plano político, tamén quedan pegadas de canto
foi o tránsito por estes dous longos anos. Chaman a atención, por exemplo, algúns
dos xestos de índole supostamente emprendedora que as urxencias dos momentos
iniciais de pandemia trouxeron consigo, con efectos favorables para o peto duns
cantos mediadores de contratos suculentos; as máscaras han ter beneficiarios
estraños, capaces de burlar os controis básicos que un sistema democrático
ten establecidos para que o diñeiro de todos non se desperdicie entre
listos de quenda. Os varios casos que se ventilan neste momento nas instancias
xudiciais, con todo tipo de escusas por parte dos implicados, cuñados e
parentes, e con total mosqueo por parte dos paganos, están á espera de que se
aclaren leas oportunistas. É probable que, nin sequera se logran
solucionarse, mellore moito a confianza cidadá nos xestores dos recursos
públicos.
E esta é a outra das cuestións importantes que nos
deixan tras si as máscaras, que a redución dos impostos, xusto cando
estamos ás voltas coa declaración do IRPF, volveuse a converter en asunto
principal de propaganda política. A idea de que o diñeiro está mellor nos petos
dos cidadáns non deixa de ser un sofisma máis no medio da confusión, por ver se
alguén pica e vota a favor de quen sosteña a proposta; con antecedentes como os
de moitos capítulos de xestión recente, os propagadores desta idea deberían
engadir que moito mellor se o resultado do que se recaude vai parar aos petos
dalgúns amigos pouco escrupulosos. Sen un debate solvente, sereno e a fondo
sobre canto implica o pago de impostos en maior ou menor contía, en que
capítulos, por parte de quen e con que diferenzas de tramos de rendas, é un
falso debate, destinado únicamente á ambigüidade publicitaria de erixirse en
salvadores de non se sabe quen nin a costa de quen. Sen importar que satisfaga
á gran maioría, esta cuestión acabará onde adoitaba dicir o refraneiro: reunión
de pastores, ovella morta, e que pague a conta algún innominado membro do
rebaño.
O asunto da disminución de impostos, lanzado ao
voo, sen referencia a que tipo de país se quere ter, con que dotacións de redistribución
de rendas e, xa que logo, con que calidade de servizos para todos os seus
cidadáns, é banal. Os que reclaman como método político baixar impostos,
deberían aclarar antes de nada a conta de que redistribución irá o desconto.
Non sexa que o que queren realmente é desprotexer á maioría de xente que a
necesita para saír adiante, mentres se pretenden aumentar as posibilidades
de negocio privadas, non en sectores exclusivos de Premium, senón nos
estratéxicos como Educación, Sanidade, Servizos á Terceira Idade e Dependentes,
a máis diso outros servizos públicos. Os exemplos que nos poñen diante, de
negocios que nestes campos concretos medraron a expensas da diminución de
recursos ás redes públicas, son moi claros nalgunhas Comunidades que se
erixen a si mesmas como modelo de xestión. O caso de Madrid é
especialmente significativo por publicitarse descaradamente as súas bondades,
coma se fose a punta de lanza dun neoliberalismo costumista, sen contradición
interna ningunha.
Como tantas veces se dixo, é raro que tratándose
da Comunidade con PIB máis alto de España, se estea convertendo en campioa das
privatizacións e, simultaneamente, na número uno en canto a minoración de recursos
per cápita nos sectores eminentemente sociais. Debe ser, ao mesmo tempo, a
campioa en protestas dos seus propios funcionarios e traballadores, tensionados
das ratios que lles tocan de atención aos cidadáns pola disminución de medios e
prazas de profesionais. En fin, o é sen dúbida, ao que se ve na prensa case a
diario, en chapuzas de xestión, por exemplo coas máscaras, por non mencionar
outros aspectos xa clásicos desde 2003 e aquel famoso “tamayazo”, o gran fito
modélico de facer alta política. Deste xeito, en Madrid, revive, desde antes de
maio de 2021, a isabelina corte dos milagres, na que ningún conselleiro
cortesán viu pobres.
Ubicuidade escalolóxica
Pola súa banda, o milagre da ubicuidad non é o
forte do novo líder nacional, Alberto Núñez Feijóo, pero si a súa habilidade
para situarse de perfil para que non se saiba ben si sobe ou baixa a escaleira
do que sexa, nin a súa implícita zorrería política; no pobo onde naceu, para
case todo hai que subir e subir para logo baixar, e é un incordio dicir constantemente
que está facendo. Coa súa axenda de Xénova na man, acaba de xustificar a súa
inasistencia á toma de posesión de Mañueco á fronte dun Goberno complexo; todo
sexa por non facilitar a foto de colaboracionista cos partidarios de reducir
o Estado aos tempos anteriores ao Paleolítico Superior (desde onde din que
arrinca a Historia de España). Pronto veremos en danza ao novo Goberno
Castelán-Leonés e poderemos apreciar en directo o trato que dan ao futuro do Estado
de Benestar que se logrou nesa terra, unha vez que Feijóo está publicitando
plans para reducir impostos ao seu modo. En Andalucía á súa vez, xa invocan aos
arúspices para ver o momento máis oportuno para as seguintes eleccións, non
sexa que deban facelo peor que na vella Castela.
Mentres nos aclaramos algo máis con estas ladinas
propostas de impostos nuns ou outros sitios, e se quedan en favorecer máis a
quen xa teñen o favor para evadilos, iremos vendo en que segue quedando esta
democracia nosa, sempre máis formalista que acorde en orientar os ingredientes
básicos do suposto pacto social. As máscaras, independentemente do que fagamos
con elas, se abandonalas do todo ou seguir sendo precavidamente “responsables”,
seguirannos a donde vaiamos; sen elas, as distancias acúrtanse e quedamos ante
o ollo dos demais cos nosos egoísmos particulares saltando á vista de todos.
Queiramos ou non, se institucionalmente non o remediamos, seguirá primando o
que, a modo de utilitaria conclusión do seu Diario do ano da peste, deixou declarado en 1722 o eu narrador
de Daniel Defoe: “Terrible peste asolou Londres…, cen mil almas levou, Pero eu
sobrevivo!”.
TEMAS:
Estado de Benestar.- Impostos.- Alianzas políticas.- Público e Privado.-
Oportunismo político.
MMC (Madrid, 20.04.2022)
No hay comentarios:
Publicar un comentario