O saber histórico e o xornalístico andan á vez: hai máis interese en controlar os relatos do que acontece; non sexa que alguén se decate.
En Castela-León, Alfonso Fernández Mañueco acaba de dar paso
a Vox nesa Autonomía dicindo que o seu novo Goberno ía ser unha “piña”, “con
ideas claras e sen complexos”. Os seus correlixionarios en Europa
recrimináronllo e, como lle acaban de recordar outros grupos no seu parlamento,
fixo un mal negocio para esa Comunidade, para España e para o seu propio
currículum democrático. E tamén para o de Alberto Núñez Feijóo no seu inicial
liderado do PP: os seus posibles votantes calcularán que, en diante, é mellor
votar á extrema dereita.
As condicións desta alianza sobrevienen nun momento en que
estamos vivindo as consecuencias da guerra de Ucrania, outro acontecemento ao
que os xornalistas cualifican tamén como “feito histórico” pola súa
novidade impactante, como adoitan facer con canto excede a rutina cotiá. No uso
simplificador de este adxectivo, non deberiamos, de todos os xeitos, ver como
irrelevante que no novo desenvolvemento curricular da Historia de España
optouse porque abarque desde 1812 ata este presente. Non é indiferente e a
proba é que os xestores das políticas educativas madrileñas, que pretenden
liderar o esencialismo patrio, din que non o van a permitir e xa preparan a súa
norma para que os mitos da cronoloxía anterior, desde a Prehistoria, volvan a
donde estaban. Valeranse para iso da facultade das autonomías para regular o
40% do currículum escolar.
A batalla das Humanidades de novo
O histórico e a Historia -a científica, sobre todo- volven
estar en danza e non é cuestión banal, senón moi expresiva do ton en que nos
movemos, alleo a que os cidadáns do común poidan entender coherentemente algo.
Próximo está o balbordo que causou o debate das “Humanidades”, tan
proveitoso políticamente ao ámbito máis conservador do PP desde os anos noventa
ata o 2003. Aquel falso debate, que de Humanidades non tiña nada, como logo
puido verse na derriva que tomou a LOMCE e, sobre todo, de base nada tiña que
ver co sentido que ten a aprendizaxe humanista, tan ben explicado por Nuccio
Ordine en A utilidade do inútil,
senón coa metodoloxía do discurso político, utilitarista e simplista, pero proveitoso
na inclinación do voto.
O problema que van ter os conservadores agora é que non
compiten cunha morixerada socialdemocracia, á que acusan de radical degradando
de entrada, como en todo sofisma, a credibilidade dos seus argumentos. Xa teñen
enriba á extrema dereita, que ve como intanxible o relato que, antes da
Transición, foi oficial en España. Máis interesada que ninguén en que o
silencio ou a terxiversación gobernen a memoria dos seus votantes, coáronlle a
Mañueco a alteración evolutiva da historia cidadá, española, en tres
compoñentes centrais concernentes a pautas culturais de todos; os tres
identifican as súas obsesións e van en contra da convivencia harmónica desexable.
Evadir as cuestións de xénero é retroceder no recoñecemento das persoas
en igualdade; a incidencia prioritaria na “violencia intrafamiliar” nega
que exista unha violencia machista moi arraigada. A súa posición en asuntos de
memoria histórica ningunea dereitos de recoñecemento e verdade aos
familiares de miles de vítimas da Guerra; é dicirlles que non existen e elimina
o pouco que, desde 1975 que, nesa Comunidade logrouse acordar. E en canto a
inmigración, cando nesa comunidade apenas existen migrantes e, de habelos,
axudarían a resolver o seu crecente desertificación demográfica, máis ben quere
asentar un señuelo de identidade para a expansión do voto ultra.
Din neste acordo programático, reivindicar unha “historia
común”, entendida como “elemento integrador para a reconciliación”,
combatendo calquera intento dos que tratan de utilizala para dividir aos
españois, e volvemos entrar na metodoloxía sofística de contar medias
verdades para que todo o mundo crea que quen as di é un campión da verdade,
inasequible rebelador do mal. Volvemos, de novo, a que esa historia común sexa
a que nos ensinaron desde José María Pemán en La Historia de España contada
con sencillez, que serviu de referencia ao Manual de la Historia de España, en 1939 como texto escolar ao
Instituto España como modelo de todas aquelas enciclopedias anteriores a 1970.
Que avance desde entón o coñecemento histórico ou a didáctica escolar non
parece interesarlle a ninguén. Moitos parecen concordar en que se se anula de
vez todo o que os hispanistas investigaran antes desa data, e o que nas Facultades
de Historia e de Pedagoxía pescudaron desde entón, mellor para a súa “historia
común” por máis diñeiro, esforzo e saber que se perda. Mellor para o Pin
parental do que se debe ensinar e saber.
Que ensinar da longa Historia humana
É evidente que o que, desde hai moito tempo, estamos dando
por certo ante a cidadanía é un relato atrabiliario do pasado de todos os
españois; hai tempo que hai unha tendencia a resolver por arriba esta cuestión,
xerando unha historia común europea, capaz de superar as diferenzas e desacordos,
pero, de entrada, somos incapaces de xerar un relato común do acontecido no
chan español. Podemos estar de acordo na lista dos Reis Godos, pero
sempre hai profundas diferenzas no transcorrido desde o segundo terzo do século
XX. É máis, sabemos con datos estatísticos concretos da gran ignorancia que teñen
as últimas xeracións sobre desa etapa, fundamental para entender algo deste
presente, pero parece haber moito empeño en que así siga sendo.
A moi poucos lles interesa que historia sexa relevante para
que un estudante de Bacharato entenda algo do que sucede, ou que teña
ferramentas para pescudalo. Pero as formulacións curriculares que propugnan non
deixan tempo para tratar, con mínima consistencia, nada do que na xerga
especializada coñécese como “Historia actual”, a que abarca o tempo
posterior ao final da IIGM. Prefiren que o 2º de Bacharelato -de
obrigada convalidación na proba de selectividade-, para que o alumnado saia
mínimamente airoso do gran obxectivo dese curso se limite a dosificar a Historia
de España en pequenas pílulas, un sistema para xogos de preguntas e respostas
ao estilo do vello programa de TVE Cesta y
puntos, nos anos sesenta. É dicir, que estamos a piques de validar outra
vez un currículo que sexa unha especie de Catecismo
do P. Astete en plan patriótico, unha historia que non ten nada que ver
co interese do saber histórico. A cuestión de fondo que este asunto
aparella é se a forma que teñen uns ou outros medios xornalísticos de falar do
presente, e explicalo á súa audiencia con lealdade, tamén é indiferente, ou se
volvemos a un orwelliano Ministerio da Verdade.
TEMAS: Verdade única.- Historia común.- Historia de España.
Ministerio da Verdade.- Historia e Xornalismo.
MMC (Madrid, 13.04.2022)
No hay comentarios:
Publicar un comentario