O xogo limpo da verdade histórica é difícil; a tendencia para facer trampas pretende dominar a narración.
As cuestións da memoria
histórica, relevantes na convivencia social,
sempre teñen tras súa o que sucede entre a experiencia que temos do
tempo que nos toca vivir e o momento en que falamos ou escribimos sobre iso.
Nese intervalo, encadéanse unha serie de operacións mentais, máis conscientes
do que parece en que, ou nos decidimos polo que Paul Ricoeur denomina a“xusta memoria” ou por algún exceso de memoria ou esquecemento. Na
práctica, case sempre adoita predominar algún dos extremos, como se
advirte particularmente cando de conmemoracións se trata, abusivas case sempre
do un ou o outro, a conveniencia do que dispón o evento.
Desde a condición de seres
históricos, a memoria reflexiva de si mesmos no tránsito do nacemento á morte
esixe cubrir pasos importantes para a súa construción. Desde os instrumentos
documentais que testemuñan os feitos, e tras o seu contraste coa nosa propia
vivencia, a comprensión relacional do que acontece e os seus porqués ha de
alcanzar unha coherencia narrativa, sen pretensión de verdade absoluta
pero con veracidade comprobable. E non é sinxelo ser sinceros. Cada cal saberá
que fai con estes pasos sempre implícitos en canto dicimos e comunicamos aos
demais e, sobre todo, no diálogo interno que traia consigo mesmo, en que a
autenticidade é ineludible. De todos os xeitos, a título colectivo,
demasiado sabemos do esquecemento e “a memoria manipulada”, a “memoria
impedida” e a “memoria obrigada” e, tamén, de como o perdón e o “esquecemento
feliz”, compartido, é complicado de lograr. Éo neste momento o que conleva “a
amnistía, e aínda o é máis antepoñer a utopía de vivir como seres humanos en
harmonía. As narrativas da Historia -sobre todo nacionalistas- son teimudas
neste sentido, e as do día a día non desmerecen.
Da Haia a Camariñas
Levamos medio mes de 2024, e os noticiarios
non cesan de repetir como as pretensións totalizadoras de verdade tratan de
conducir os nosos recordos a unha versión conveniente de cuanto sucede. Está
vixente a bárbara educación que practican moitos medios; confundindo
información con propaganda fanática, amordazan a comprensión dos feitos. Co
mesmo método tramposo, tras unha brutal defensa de verdades xusticeiras, en
Palestina xa se superan os 24.000 mortos
e os preto de 6.000 desparecidos, a máis diso outras represalias, sen
preguntarse pola vinganza que hai algo máis de 100 días decidiu tomar pola súa
man Hamás e tratar de arranxala en equidade. De nada valen as múltiples
manifestacións en todo o mundo a favor do cesamento de hostilidades e demanda
de final para tanta devastación como
a que desde 1948 vén sucedendo. Para esa zona tan transitada pola Historia,
apenas importan as invocacións da ONU, nin da UE, nin agora mesmo as que,
Sudáfrica esgrimiu ante o Tribunal de Xustiza da Haia. “Se houbo actos de xenocidio –din desde o
lado israelí- estes foron contra o pobo de Israel”. Netanyahu non fai caso á
petición de cesamento do fogo, o alto tribunal xógase o seu prestixio na
decisión que adopte, e seguimos nunha propaganda que nin ten en conta as
memorias dos masacrados actuais nin, tampouco, as de quen sufriu o Holocausto, aínda que para uns e
outros siga valendo o que Primo Levi reclamaba en Se sto é un home.
Máis cerca, nas costas de Galicia
principalmente, pero tamén de Asturias e Cantabria, a memoria camiña a lombos
das ondas en abundantes pellets
ata o punto de conmover a moitos voluntarios e levalos a varrer aspraias con medios caseiros, a pesar dun tempo meteorolóxico desagradable. Ante
os magníficos escenarios naturais, o dano imprevisto destes microplásticos no
ecosistema resaltou máis os carreiros que a memoria e o esquecemento poden
transitar antes de dispoñer dun relato coherente e razoable. A secuencia dos
testemuños que modulan os distintos actores implicados só mellorará a
convivencia colectiva se se administra reflexionando.
Os distintos intereses que uns e
outros poñen en xogo alcanzarán verdadeiro interese se, máis aló do simple
“contar cousas” que invadiu de inmediato a non poucas/pouas redaccións,
advírtese que non se trata dunha novela, senón de non quedar en
ridículo. Sucedeu co Prestige e está a volver a suceder. Quen está na política
como oficio, a pouco que esquecen o fundacional ben público ao que deben
servir, adoitan incorrer en desproporcionar os seus actos dos seus
propósitos. O medo para quedar mal ante a opinión publica e, sobre todo,
ante si mesmos, átaos e emboba coa suposta inutilidade do esforzo por
“facer as cousas ben”. Os que se deixan levar e non reflexionan son
autómatas repetindo desmáns impropios de quen ten responsabilidade en xestionar
o que acontece. Pillados por urxencias como unhas indixestas eleccións ou
obediencias que pouco teñen que ver coa verdade, tenden a hipocrisías que pouco
teñen que ver co ben colectivo que requiría o afastado “NUNCA MAIS”.
Desde os “hilillos con aspecto de plastilina” ata os pellets de hoxe, o
esquecemento inducido facilita a propaganda acrítica. Ninguén asume a súa
incompetencia e, como o rei espido, só queren relatos en que quede ben parada a
súa “honra”, un triste xogo en que nin eliminan a triste realidade, nin se ennobrecen
por moito que afeiten a memoria e as palabras.
TEMAS: Memoria e Historia.-
Propaganda e información.- Memoria xusta e memoria imposta.- Coherencia
narrativa.
MMC (15.01.2024)
MMC (15.01.2024)
No hay comentarios:
Publicar un comentario