Ía sendo hora de que este cambio na letra constitucional se producise. Outros non menos importantes esperarán ad kalendas graecas
Que desapareza do artg. 49 CE78 o termo
“diminuído” é moi coherente coa lexislación que, desde a lei 13/1982, do 13 de
abril, veu regulando a integración das persoas con discapacidade. Sucesivas
leis e decretos, en 2003 e 2007, disposicións de 2011, 2012 e un Real Decreto
Lexislativo de 2013 que refundía o disposto anteriormente, tomando como
referencia a Convención Internacional sobre os dereitos das persoas con
discapacidade, aprobada o 13 de decembro de 2006 pola Asemblea Xeral das
Nacións Unidas (ONU). España ratificáraa o 3 de decembro de 2007 e entraba en
vigor o 3 de maio de 2008. Aínda en 2022, foise clarificando máis a
consagración legal dos dereitos das persoas con discapacidade como suxeitos
titulares de dereitos, xunto á obrigación dos poderes públicos de garantir que
o seu exercicio sexa pleno e efectivo.
No plano semántico, a substitución da expresión
“diminuídos físicos, sensoriais e psíquicos” pola de “persoas con
discapacidade” non vén, por tanto, senón a corrixir unha linguaxe desfasada
da propia lexislación. O precepto constitucional seguirá insistindo na
obrigación dos poderes públicos para realizar “unha política de prevención,
tratamento, rehabilitación e integración “destas persoas” prestándolles a
“atención especializada que requiren e as ampararán especialmente para o goce
dos dereitos” que a Constitución “outorga a todos os cidadáns”. Se a
preocupación principal dos implicados na vida de tales persoas fose de índole
nominal, o CERMI non agruparía a máis de 800 organizacións comprometidas
na representación, defensa e acción cidadá da cidadanía española con
discapacidade.
Con ser importante que cambie ao nivel
lexislativo máis alto o modo de chamar a esta diferenza interpersoal máis
forte, non debe deixar fóra da preocupación política e cidadá polas necesidades
reais que conleva; con esta maquillaxe verbal, o 10% da poboación española non
ve cumprida senón unha pequena parte do seu recoñecemento. A cuestión relevante
seguirá sendo a súa inclusión plena, se non se quere que a atención a este
problema relevante quede nun enfeite cosmético e hipócrita, que parece pero non
é. É de celebrar que os dous partidos con máis representación parlamentaria
renoven un acordo que xa mostraran antes das eleccións. Pero é de anotar
igualmente o tempo transcorrido desde 1982 para este leve cambio e,
doutra banda, as dúbidas que a moitos dos agora pactantes lles produce que
poida ser a porta a reformas constitucionais noutros asuntos sobre a
calidade democrática dos españois. É evidente que a letra do articulado
constitucional ten neste momento importantes encollementos minorizadores
do que os capacita ou diminúe en gran variedade de cuestións en que non se
acomoda á realidade social e, ás veces, nin sequera roza a máis urxida de
atención despois de 45 anos. E non hai dúbida de que seguirá así. A divisoria
que existe entre “constitucionalistas” e o resto de políticos parlantes
no Congreso e no Senado, allea aos problemas dos seus representados, parécese
moito ao que René Magritte escribiu en 1928 debaixo dun debuxo seu: “Isto non é
unha pipa”. Esa traizón surrealista das imaxes é a que, por exemplo en
Educación, sostén imperturbable o variado artg. 27.
TEMAS: Discapacidade. Inclusión.- Dereitos
constitucionais.- Minoración cidadá.- Dereitos propios e impropios.
MMC (Madrid: 30.12.2023)
No hay comentarios:
Publicar un comentario