Parece coma se estivésemos
estancados, con poucas ganas de mover nada; non sexa que se rompa o ser das
cousas.
Nos fragmentos filosóficos que nos
chegaron desde a antiga Grecia pode verse como, detrás do que acontecía, estaba
“o que é” e “o que non é”. Xa disputaban acerca da inmobilidade ou
mobilidade do ser. Cando algúns profesores de Filosofía llo explicaban ás
xeracións de Posguerra, aquelas cuestións ontolóxicas soaban peregrinas e os
seus oíntes imaxinábanse a súa concreción en maridaxes verticalistas como o de Educación e Descanso.
Que din os rumorosos galegos?
Algunha herdanza sociolóxica
deixaron aquelas aprendizaxes. Non son poucos os expertos en estatísticas
electorais que, no que incumbe ás que se achegan, prevén que se o 18 de
febreiro os galegos que acudan a votar non alcanzan o 62%, a inmobilidade da
prevalencia de voto seguirá no seu ser actual. Aducen en prol desta hipótese
que, con Feijóo á fronte, a súa estratexia preelectoral procuraba desenvolver
a parsimonia do votante, convencido de que gañaría o envite se a
participación era frouxa. Nas eleccións de 2020, alcanzou o 47,96% de votos
do 58,88% de votantes; abstívose o 41.12%). Pouco variou respecto a 2016, en
que triunfara co 47,56% do 53,63% das papeletas; co 46,37% de abstención,
seguiu a tradición dominante anterior, de baixa participación Que se chovía ou
non chovía e que se os vellos eran inducidos a absterse ou pronunciarse, foron
invocacións soadas, cando nalgunhas mesas os mortos podían votar.
Esta parecía a tónica para
desenvolver estes días. Queda por ver, por tanto, ata que punto a intromisión
dos péllets vai ser capaz de introducir dúbidas nos derechohabientes ao
voto, acerca da xestión dos problemas e necesidades de Galicia durante estes
anos. Romper a afeita cachaza dos galegos para achegarse ás urnas e que non
parezan escépticos, demostraría que moitas cousas que, se son dun determinado
modo, non é por inmutabilidade do seu ser natural e que son susceptibles de
cambio. Se os que non votaron nas últimas eleccións seguen sen pensar facelo o
18 de febreiro, aínda que vexan en vivo o que pasa en asuntos como os que
afectan á pesca, será porque desculpan aos seus xestores próximos do público.
Seguindo vellos medos ao que dirán, terán dadas por bos as mensaxes de
Feijóo e os seus correlixionarios no sentido de que a culpa de que algo non
funciona tena o “sanchismo”; os malos serán os que removan a tranquilidade do que dicía Parménides
con ideas heraclitianas.
Cansazo
Visto o cansazo crecente de todo
humano atento aos noticiarios, rende a dúbida tamén de se serven para algo os
políticos e os seus partidos instrumentais. A matanza de Israel en Gaza xa
supera os 25.000 mortos e, a pesar de ser crecente a estupefacción de
centos de miles de manifestantes en todo o mundo, os dirixentes israelís aínda
din que quedan meses –e miles de mortos?- ata liberarse da ameaza de Hamás.
Intensifican os masacres e bombardeos e xa son doce ou trece espazos no
Oriente Medio, onde esta Guerra está a ter repercusión directa. As
comunicacións pola Canle de Suez e Mar Rojo están a ser cegadas e xa temos
actores dispostos a defender os seus intereses nese amplo territorio
estratéxico simulando axudar a israelís ou a palestinos, mentres a ONU,
vilipendiada, ten as mans atadas no conflito. Despois de tantos anos repetindo
o mesmo espectáculo internacional, neste momento é televisada en directo a
vella vinganza que se orixinou por intrusismo en terra estraña. É moi canso que
quen ten máis forza para retela queira facer ver que ten máis razón, e que, invocando
suposta superioridade moral, trate de ampliala co consentimento dunha
humanidade contemplativa.
A moitos cidadáns asolágalles o
mesmo cansazo á vista de que, ante problemas concretos, abundan na súa
contorna políticos expertos en reordenar o sentido das cousas. Con esta
monomanía -igual á dun personaxe da
unamuniana novela Amor e Pedagoxía-,
cren que o obxecto da súa actividade pública é catalogar o universo para, unha
vez redefinido, devolverllo ben ordenado a endeusadas ideoloxías. Ese fanatismo
absolutista, sen arranxar nada, dificulta e converte en enigma cuestións
delicadas como o urbanismo, a convivencia, a liberdade democrática e ata o
coñecemento. Complicada a vida aos cidadáns, non é infrecuente que torzan o
rico sentido que estes asuntos suxiren, non só ao ser nomeados, senón para
entender a análise e evolución digna de canto sucede. Pola vía sofista do curtocircuíto
semántico, deixando fóra de xogo o máis atractivo eríxense a si mesmos en
sabios do lugar. Subidos aos altares das Redes Sociais, mesmo pugnan por ser
insignes a pesar das censuras con que difuminan que non saben ou que non lles
interesa que a dura realidade sexa removida.
Sucede especialmente no ámbito das
políticas educativas, onde acertar é difícil. O corpus normativo neste
terreo, repetitivo desde antes de 1857, fai pousada a súa historia e que o seu
aprecio cívico poucas veces teña que ver co que realmente sucede nas aulas,
por pomposos que sexan os fervores das Autonomías. Por tal motivo, é digno
de ser observado o balbordo que se está montando a raíz do anuncio de antonte
na Coruña, dun plan do MECDF sobre reforzo escolar en matemáticas e comprensión lectora que repartiría 500 millóns de € entre case cinco millóns de alumnos
comprendidos entre terceiro de Primaria e cuarto de ESO. Equivale a 100 euros
por estudante na lexislatura: 25€ cada ano, e como vaia afectar á
organización actual das aulas escolares de toda España, á conta de qué e de
quen, está en mantillas.
Cabe aventurar que pouco pode
transformar culturas escolares vixentes, entre outros aspectos, en formación do
profesorado, atención a desigualdades profundas e inspección dunha
discriminatoria “liberdade de elección” que poucos teñen. Se só os retocan,
máis dun terzo de alumnos, cando vaian por primeira vez á escola ou ao colexio,
enseguida advertirá que o seu tránsito será un “fracaso”. O sistema ten esta
limitación desde antes de que a OCDE se interesase pola educación española en
1969, e non faltaron quen o denuncie. Non é desdeñable a intención da
iniciativa, pero é pousado volver repetir que remover transfondo de carencias
competenciais como as que acaba de mostrar unha vez máis PISA, require outro
compromiso co ensino público.
TEMAS: Ensino público.- Reformas
educativas.- Recursos.- Aprendizaxes e competencias.- Igualdade educativa.
MMC (22.01.2024)
No hay comentarios:
Publicar un comentario