Un ecosistema democrático require unha escola sen disputas nin
censuras na que caiban todos.
Acabamos de transitar pola festa dos Reis Magos facendo bos propósitos
de cara ao ano que acaba de empezar. O
2024 aventúrase, con todo idéntico a como foi 2023 e cantos o precedéron. O
telexornal apenas cambia. Os mortos crecen nuns e outros sitios,
empezando por Palestina e Ucraína, nunha proporción que non satisfai o afán
punitivo de quen se senten superiores. O Mediterráneo e o Atlántico seguen sendo un cemiterio para cantos foxen da fame nos seus respectivos países,
mentres medra a intransixencia cara á mobilidade que caracterizou aos homínidos; os
herdeiros de Lucy, antepasada nosa en Etiopía e testemuña da súa relevancia hai tres
millóns e medio de anos, hoxe non poderían alcanzar o Mar Vermello.
Censuras
Así mesmo, revoltas censoras proseguen na madrileña rúa Ferraz, mentres a
Biblioteca Nacional lembra o trato aos “MALOS LIBROS” na historia moderna.
Desde os inicios da imprenta, os xestores da verdade única albiscabanban “a
malicia dos tempos” e tachaban, suprimían, prohibían e condenaban ao “inferno”
-zona fisicamente existente nas bibliotecas- a canto libro, folleto ou
publicación estimaban que non debera circular. A derrogación do Índice romano
de libros prohibidos, que fixo o papa Pablo VI o 14 de xuño de 1966,
modificou algo unha historia que iniciara en 1564 Pío IV, despois
do Concilio de Trento. Durante catro séculos, ese catálogo de
cuestións heréticas, inmorais, sexuais e, mesmo históricas e políticas, tivera 40
edicións. A última aínda prohibía en 1946 a lectura de 4.000 títulos baixo pena
de excomuñon. Na mesma
liña, o Xuramento antimodernista, que desde 1910 a 1967 era requirido a “todo
o clero, os pastores, confesores, predicadores, superiores relixiosos e
profesores de filosofía e teoloxía en seminarios” ou colexios relixiosos, dá
idea do afán de control cultural da Igrexa católica durante tanto tempo.
Non pode dicirse que as autoridades políticas andasen mancas neste
terreo: Despois de 1834 -en que ten lugar a cuarta e última abolición da
Inquisición en España-, dun ou outro modo a censura non deixou de existir.
Ben coñecen os historiadores os pasos polos que calquera xornal ou revista tiña
que pasar antes de ver a luz no século XIX e gran parte do XX. Os que
nacesen na proximidade da posguerra, lembrarán -como escribiu Manuel Rivas en Os
libros arden mal (2006), a cantidade de bibliocaustos que houbo; tamén os expurgos de
bibliotecas e, sobre todo, como os libros de texto e lectura emitían a verdade
oficial. Moitos máis cidadáns lembrarán como a Lei 14/1966, de 18 de marzo,
baixo a aparencia de “liberdade de prensa”, seguiu xogando coa censura
aleatoriamente. Á cantidade de libros que a sufriron, engadiuse, entre outros,
o peche do diario Madrid o 25.11.1971. Os criterios censores non foron en
balde; quedaron gravados na mentalidade colectiva e, recuperada a democracia, seguiron
moldeando ás xeracións posteriores a 1978.
Desde o afastado 1564 en que se burocratizou a censura, vemos como rexorde o seu método,
supostamente polo ben democrático. Ás formas sutís que adoptan múltiples medios
para non incorrer en infidelidade aos seus patrocinadores, engádense quen,
desleais cos seus lectores e co oficio de “informar”, non dubidan en divulgar fake news que
encaixen cos seus prexuízos. Invocando sempre a “liberdade de expresión”,
estamos a ser testemuñas, ademais, de como hai concellos e autonomías en que se
suprimen, coartan e limitan cancións, espectáculos e festivais de diverso rango que, ao
parecer, desentonan coa “boa lectura” da realidade que ás súas autoridades lles prace fagan os
votantes. Vemos xa, en fin, simulacros como o da rúa Ferraz o pasado
fin de ano, en que un boneco mallado sustitutoriamente dun líder político que non é da súa corda,
non tivo nada de satírico, como pretendeu unha portavoz desta agresiva
performance.
Lonxe de ser un recordo máis ou menos simbólico, atrapado no folclore popular, puxo
aos espectadores en modo directo de odio.
O móbil culpable
Neste contexto de xogos perigosos para a convivencia, apareceu
o último Informe PISA, e pronto o móbil veu a pagar os pratos rotos das
deficiencias que mostra o sistema educativo. Sobre este instrumento mediático,
sobre o que pesan connotacións espiñentas, están a caer as mesmas censuras que
caían sobre o demo como causante de que as boas xentes se deixasen seducir
polas súas artimañas luciferinas. En 1973, cando Motorola
inventou o teléfono celular, en
España o sistema educativo estreaba a Lei Xeral de Educación, cuxa fraxilidade
contaba o Libro Branco que a precedeu en 1969. O seu pobre
panorama, mesmo en canto a prazas escolares, quedou reflectido nos Pactos daMoncloa en 1977. Pasaron 47 anos, e o desigual sistema educativo segue
mostrando déficits que, en síntese, tradúcense en que case un terzo do alumnado
ten algún signo de “fracaso escolar”. Repeticións de curso e abandonos
temperáns séguense nutrindo particularmente dos mozos e mozas con peores
condicións de partida: desde antes de entrar na escola, o nivel
socioeconómico, a orixe migrante e o xénero son as causas da desigualdade no alumnado español. É dicir, que
para quen vive tales situacións, este sistema é un “fracaso”, como o foi para
moitos outros o nacer antes da CE78, e son candidatos principais ao semianalfabetismo
cultural que aquí, como noutras partes do mundo, repercutirá nas moitas
votacións políticas que haberá en 2024.
Como no coñecido apotegma, en que cando o sabio sinala a lúa, o necio
adoita mirar o dedo, no canto de mirar ás causas internas deste funcionamento
anómalo do sistema educativo, contémplase agora ao móbil como perverso disruptor.
Culpar aos máis novos de defectos e problemas que, supostamente, non se viviron
é vella hipocrisía e a móbil axuda a actualizala sen alterar nada do que sucede
dentro e fóra dos espazos escolares: nas contornas familiares, na formación dos
docentes, e no que tan ben fai a mercadotecnia. Retocar as instrucións sobre a
súa permisividade é barato, pero aínda logrando que os 56 millóns de móbiles
que hai en España non distraian hábitos escolares, pouco axudará a ter un
ecosistema democrático san. O custoso é empeñarse en que a educación pública sexa -máis aló
da retórica- o soporte central da convivencia; só así redundará no uso
adecuado deste instrumento tan pegado hoxe ás vidas de todos.
TEMAS: Censura.-
Ecosistema democrático.- Ecosistema escolar.- Uso dos móbiles.- Desigualdades e
fracaso escolar.
MMC (07.02.2024)
No hay comentarios:
Publicar un comentario