A opinión dos docentes...non conta?

2 jun 2025

Os cabalos de Troia existen e son moi cabalgados

Non existe a bela Helena, pero si a credulidade, cuxas rendas, ben manexadas, propician unha confusión rendible aos seus xinetes.

 

A existencia de troianos case unicamente é lembrada polos bancos para indicar precaucións ante mans desaprensivas que se aproveitan; os tramposos. Na Antigüidade clásica, o engano ante os muros de Troia foi obxecto dos poemas orais que Homero converteu nunha das narracións máis destacadas da literatura universal. O soporte dixital facilita hoxe, á súa vez, exercitar o oficio engaiolador. Os participantes poden premer o like, séntense maxicamente orixinais compartindo mensaxes e, cunha autoridade apoiada na mera opinión subxectiva e suxestiva, pulsan o dispositivo que lles propicia na realidade virtual facerse visibles e, de inmediato, considéranse alguén na opinión pública. Esta realidade escorregadiza, ademais do valor crematístico, tamén o ten político e pode ser decisivo en momentos electorais. Na coxuntura política actual, o manexo deste cabalo de Troia faise en medios de suposta información coa mesma irrealidade que tivo o conflito entre os gregos e os troianos.

O pretexto do conflito troiano foi unha Helena de beldade e virtudes supostamente inigualables, pero non menos ampulosas e cheas de irrealidade adoitan ser para as maiorías sociais as grandes palabras con que hoxe se comentan os conflitos. Se no canto de escribirse con maiúscula, se fixese coa minúscula de bágoas, sacrificio e suor que custan, e de morte e ruína con que se acompañan, advertiríase que nada de proveito traen a gran parte de quen fideliza á súa invocación. O único éxito que poden alegar é o de xerar antagonistas que, na pelexa consecuente, deshumanizados, poidan ser esmagados impunemente. Dúas grandes guerras próximas condicionan hoxe os europeos e xeran o risco de estenderse e ir a máis. De feito, invócase con forza “o interese nacional”, e a “seguridade europea” para delimitar e condicionar os orzamentos nacionais dos distintos países.

 


As pantasmas do Cabalo de Troia andan soltas polos espazos máis inusitados e, antes de volver tolos a todos os cidadáns, parece que fose moi razoable desacreditar palabras baleiras pero perigosas e aclarar conceptos. Vén ao caso unha alegación de Simone Weil en 1937, titulado Non empecemos outra vez a Guerra de Troia, en que reclamaba análises precisas dos termos máis adecuados para contar o que sucede se se querían salvar vidas humanas. Despois de 88 anos, segue sendo un traballo necesario e, cabe engadir, que sen demasiadas posibilidades de éxito. A superstición, o mito, as trolas e unha suposta liberdade para a estupidez limitan as condicións de calquera información que permita entender as proporcións e gradaciones de canto sucede. É imposible que as súas causas e condicións, limitacións e parámetros de evolución, diversidade de actores e oposición de intereses sexan tidos en conta. Os simplismos reducionistas con que se manexan os grandilocuentes cuantitativismos non din nada do que acontece e a gran maioría de persoas con algún interese en modificar torpezas e atrasos cometidos ou en marcha quedan fóra do xogo relacional da comunicación democrática. Deste xeito, sostéñense en cambio verdades supostamente absolutas, ás que han de enfrontarse de modo concreto e cotián. Cuantos viven unha ordenada realidade, oposta a esas versións de canto ocorre, vense manexados por poderes que non están ao seu alcance; aos troianos foilles descoñecido o interese que puidese haber en reter a Helena entre os muros de Troia, e estiveron máis dispostos a pelexar pola súa irrealidade absurda. En todo caso, a abstracción desta filla de Zeus, casada con Menelao e raptada por Paris, o príncipe troiano, foi un dos enigmas máis grandes da mitoloxía grega. Na súa complexa mestura de ingredientes, o poder, a beleza e o prestixio foron capaces de marcar o destino de moitas persoas e pobos, é dicir, a serie de causas e efectos en que se moven sempre os feitos humanos.

 

Cómodas ignorancias

Hoxe, a pantasma de Helena segue marcando os carreiros de cuantos enfrontan as abstraccións da democracia e a ditadura ou as súas contornas en tendencias vixentes en Europa, como acaban de mostrar as eleccións de Polonia.  Utilizadas como termos abstractos e universais, a tendencia para velas como absolutos impide ver as súas limitacións e, por tanto, as engrenaxes que perturban o seu funcionamento nas relacións sociais. Dando azos ás inclinacións non controladas dos cidadáns, pronto carrexan enfrontamentos, capaces de frear sensatos acordos, cando non soben de ton e os impiden radicalmente. Non fai falta falar de opinións políticas dos partidarios dunha facción determinada, dispostos a bunkerizarla .

Estas desavinzas de fondo tamén propician desencontros cotiáns nas situacións máis vulgares, onde se impoñen pareceres pouco argumentados, excesivamente fiados á simplicidade de hipótese e teorías que non teñen tras si outro coñecemento que o da cómoda ignorancia ou a simpatía interesada. A realidade, por insignificantes que parezan os seus costumes, adoita ser intrincada, e éo máis se se contempla desde conviccións propicias a absolutizar dogmas alleos á documentación obxectiva. Cuestións tan variadas como as festas dun pobo ou a calidade dun equipo de fútbol, bastan para ver que os cabalos de Troia andan soltos. Dispostos a que os galopen, sempre parecen gañar a atención dos máis voluntarios a non ver de verdade que sucede, levan por diante canto non coincida con “ a súa realidade”.

En todo isto evidénciase que a educación só é un reflexo do que hai. Nin en democracia teñen todos posibilidade de ter boa educación, nin os máis selectos pretenden atender os dereitos de todos en igualdade. O da educación adoita ser, pois, outro cabalo de Troia, capaz, en por si de facilitar que algúns se paseen olímpicamente polos medios, as Redes sociais, os negocios e a vida política alleos, mesmo, a se a corrupción dos mellores é o peor.  Corruptio optimi pessima -dicían os bispos aos seus curas- para expresar que fosen un referente moral e, por tanto, axentes de educación social. En democracia, corresponde aos políticos encarnar a confianza: a súa presenza nas institucións e e nos medios, fainos educadores de actitudes, opinións e comportamentos públicos. Cando só usan a hipérbole e a desmesura para desautorizar aos seus opoñentes, o seu fariseísmo é tan estéril como inquiedante.

TEMAS: Fariseísmo político.- Hipérbole discursiva.- Ditadura e democracia.- Medios sociais.- Credulidade e verdade.

MMC (02.06.2025)

No hay comentarios:

Publicar un comentario