A opinión dos docentes...non conta?

3 mar 2013

Pobreza, diversidad e desigualdade na ESCOLA




Manuel Menor Currás

A pobreza volveu como noticia: mesmo se comentou no Congreso. Relacionada cos nenos, vén pingando intermitentemente na prensa desde hai uns dous anos. Reapareceu no verán de 2010, cando algunhas AMPAS empezaron a denunciar que os recortes que xa pesaban sobre os colexios dos seus fillos facían agromar problemas para dispoñer de materiais escolares -aspecto que as bolsas viñan ocultando-, e, sobre todo, nos comedores dos seus centros. Un programa de Gonzo para O Intermedio, da Sexta, aínda non fai moito que sacou a relucir este asunto, poñendo de relevo, ademais, o contraste para comer na Asemblea de Madrid -subvencionada- ou nun colexio público da Comunidade. Onte, eldiario.es alertaba de que, segundo o último informe estatístico de Eurostat, o 30.6% dos nenos españois estaban en risco de exclusión social, tres puntos por enriba do promedio europeo. O risco de pobreza en España para os menores de 18 anos sería similar ao que teñen en Grecia, Italia ou Lituania, moi lonxe do que sucede en Dinamarca ou Finlandia, Suecia ou Noruega. Ben é verdade que tampouco é como en Bulgaria, Letonia e Hungría, en que acada o 51%.



Dous factores gardan relación co risco de pobreza, segundo Eurostat. O nivel educativo dos pais parece bastante determinante: en case o 50% dos casos, pertencen a familias con moi baixo nivel de estudos, mentres que tan só afecta nun 22% a fillos de pais con estudos medios, e redúcese a un 7% se estes teñen estudos superiores. O ser ou non emigrante ou emigrantes os pais tamén denota especial significación: ter un proxenitor estranxeiro fai aumentar o risco nun 14%, multiplicándose xa que logo o risco se se xuntan varios factores desfavorecedores. A situación de risco dos nenos é lóxico que teña que ver coa dos seus pais. Pero tamén é un indicador moi apropiado para ver que podemos facer para reducir a transmisión temperá da pobreza e, nese sentido, é relevante para ver en que medida o noso sistema educativo está actualmente en disposición de contribuír a erradicar este problema e si, coas novas propostas da LOMCE, desaparecerá ese problema.



Recoñecido está que, respecto de España, aínda que endexamais sexamos capaces de chegar ao promedio europeo de investimento, é notable a expansión que tivo o noso sistema educativo desde os anos setenta do século pasado e particularmente nos noventa, chegando a cubrir a escolarización total de nenas e nenos entre os seis e 16 anos nun tempo relativamente curto. Tamén é notorio o valor que isto tivo na modernización de hábitos e en canto á harmonización das distancias ou diferenzas sociais, ao favorecer mecanismos de interrelación duns e outros grupos sociais. É moi loable neste sentido o enorme labor levado a cabo por unha multitude inxente de profesores e profesoras, abnegados no seu traballo pese a unha sempre limitada dispoñibilidade de medios.



Iso non ha de empecer observar que, neste mesmo período de tempo expansivo da educación, asentáronse con forza posicións do pasado que, agora mesmo, teñen serios visos de pasar a ser dominantes, con grave risco de que, como nos fixeron ver os sociólogos críticos, o sistema educativo tenda a ser un mero calco especular do que a sociedade é coas súas diferenzas, desigualdades e clases posicionais: unha reprodución, non unha ocasión de igualdade de oportunidades para todos. O asunto préstase, en todo caso, para relacionar profundamente o chamado “fracaso escolar” coas desigualdades sociais, como acaba de mostrar José Saturnino Martínez en Estrutura social e desigualdade en España (Libros de la Catarata). Como queira que a educación non foi en todo este tempo un verdadeiro obxectivo prioritario da política de Estado, son importantes igualmente as sensibles diferenzas redistributivas duns ou outros gobernantes en prol da “igualdade”, como destaca Maravall no seu recente As promesas políticas (Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2013, pgs. 109-180). A cuestión segue sendo, de todos os xeitos, se logramos unha auténtica igualdade de oportunidades educativas para todos, pregunta crucial para entender en que medida esteamos no bo camiño para atallar desde a escola a pobreza crecente entre os nosos nenos: hoxe ten catro puntos máis que en 2007 e vai camiño de aumentar.



Visto o asunto no longo prazo, non é indiferente que as nosas leis orgánicas vixentes asenten unha dobre vía do sistema educativo cuxa existencia se retrotrae á Lei Moyano de 1857, o que pode inducir a pensar a moitos que é algo inamovible e connatural. O que o artg. 106 de LÓEA di en 2006, relativo a que “a prestación do servizo da educación realizarase a través dos centros públicos privados e concertados”, pode rastrexarse -con leves modificacións- no que a lei Moyano xa dicía en 1857, no seu artg. 101. Voces houbo, con todo -como a de Rafael Altamira en 1912 no seu discurso de entrada na Real Academia de Ciencias Morais e Políticas, sobre Problemas urgentes de la Primera Enseñanza en España-, en que mostraba que as condicións das escolas privadas ? “achéganas ás públicas, pero non as igualan: por definición, o privado sempre terá algunha esfera que escape á jurisdicción do público...”, á vez que reclamaba que “o Estado non poderá abandonar nin ver nunca con indiferenza , de ter baixo a súa man todas as escolas que leven cualificación de públicas e que a lei obriga a poñer a disposición dos cidadáns e, doutra... , impoñeranos, en prazo máis ou menos longo, o rescate daquelas escolas ou a súa substitución por outras que sexan totalmente públicas” (páxs. 28-29). Daquela -no medio do déficit escolar que por entón cuantificaba en torno a 10.000 escolas primarias e unha dispoñibilidade de escasamente unhas 25.800-, computaba como privadas unhas 1.360.



De entón acá, aquela dobre rede do sistema educativo non fixo senón fortalecerse, non só xurídicamente, senón tamén con subvencións ou exenciones fiscais. En canto a porcentaxes de escolarización, tanto en Primaria (28%) como na ISO (28,9%) superamos ampliamente aos demais países da nosa contorna. Eses datos, do curso 2006-2007, indican que vai a máis -como sinalan os autores do recente libro Que facemos coa educación (páx. 17)-, e o máis significativo é que, ao inducir as elites administrativas de moitas Comunidades autónomas a preferencia explícita ou implícita polo ensino privado e concertado, está en fase de consolidarse a segregación social mediante o sistema educativo, á vez que se renuncia a desenvolver unha educación cuxa directriz primordial sexa unha moi digna, universal e gratuita igualdade de oportunidades. De cara a unha decidida erradicación da pobreza desde o sistema educativo, é inquietante observar como, duns anos para acá -e máis especialmente nos dous últimos anos- as disparidades meramente relacionadas coa escolaridade son adversas para a pública: ratio alumnos por aula, nº de profesores, apoios para compensatoria e diversidade, e asunción de alumnado inmigrante; asuntos todos aos que cabe engadir outras decisións relativas a un particular bilingüismo segregador e á implantación de centros de excelencia máis individualizadores aínda. Todo o cal multiplica as dificultades de atención a tanta riqueza diferencial de alumnos como ten que atender o ensino público -a diferenza da privada e privada-concertada-, mentres han ir diminuíndo os seus medios para atendela. Neste momento, o sistema educativo mostra xa por iso que as diferenzas naturais ou culturais convertéronse en desigualdades inxustas, é dicir que os recursos educativos -e os dereitos e oportunidades que levan ou representan para moitos alumnos e alumnas- non só non son iguais senón que están crecendo desigualmente para o ensino estrictamente público, con risco -engaden algúns- de que esta se estea convertendo en residual. Dito doutro xeito, que a fenda educativa entre o quintil de fillos das familias de renda máis alta está tendendo a crecer apresuradamente respecto ao das rendas máis baixas, por máis que todos estean escolarizados. E, de seguir adiante o proxecto da LOMCE, o previsible -segundo apunta a maioría de expertos- é que a desigualdade de oportunidades tenderá a aumentar, en prexuízo dos grupos máis desfavorecidos



A esta crecente desigualdade estrutural, que a chamada “libre elección de centro” -ou segregación de acollida- impón a alumnos tan diversos como temos, engadirei -entre outras connotacións reais e simbólicas paralelas- tan só outro elemento, non menos expresivo da dificultade que ten -aquí e agora- a erradicación temperá da pobreza infantil desde este ámbito da educación. Refírome ao tratamento uniforme da polimorfa diversidade na vida interna dos centros e, en particular, á pouca receptividade que han ter nas aulas as formulacións da “comprensividade” curricular ou as metodoloxías que os MRPs propugnaron para achegar máis o coñecemento e competencias básicas ás características personalizadas dos alumnos. Falo, así mesmo, da pouca implicación correlativa en proxectos renovadores do que ensinar, como e para que, en tempos de cambios tan fortes como os que estabamos tendo en todos os sentidos. Remítome igualmente á débil aceptación que ha ter a implantación de escolas infantís de calidade, cando para moitos nenos e nenas de familias con problemas de todo tipo sería primordial. E sinalo, en fin, a predominante hexemonía de hábitos pedagóxicos e didácticos pegados ao tradicionalismo enciclopédico e a prácticas educativas obsoletas, homoxéneas no trato educador cando as urxencias que impoñía a crecente pluralidade dos educandos eran outras. Esa aposta do pasado volve referendarse agora mesmo no que propugna esta LOMCE, nada acorde co que a gran maioría diferencial do noso alumnado necesita. Entre outras cousas, por un sistema de reválidas que favorecerá culturas educativas e morais incapaces de levar á práctica a igualdade de dereitos educativos cando todos somos diversos en capacidades. ¡Oxalá non fose verdade que, no tocante ao educativo, tampouco a igualdade duns é a mesma que a de outros! Concepción Arenal dicía en 1892 que a cuestión social era unha cuestión pedagóxica: cantos promotores da LOMCE poderían soster hoxe sen rubor iso mesmo?


Madrid, 27/ 02/ 2013

No hay comentarios:

Publicar un comentario