A opinión dos docentes...non conta?

3 mar 2016

Aínda existen falsas confrontacións entre "pedagogos" e "antipedagogos"


No difícil camiño cara a unha mellor educación para todos, existe interese en enturbar á opinión pública con cuestións que desvíen a atención da vontade política de cambio.

Anunciaba hai uns días EL Mundo que estaban a piques de saír ao mercado dous novos libros supostamente críticos respecto das etapas escolares do sistema educativo español. Se se ten en conta que as noticias deste campo teñen rara repercusión na prensa, como non sexan de signo alarmista, talvez se poida entender o sentido da reportaxe. O anuncio tiña un ton bélico, de dura confrontación entre dous sectores do mundo educativo: os pedagogos e os antipedagogos. Unha dicotomía que pretendía levar ao sentido da escolarización: “autoridade e coñecementos fronte a creatividade e habilidades”.

Apocalípticos e integrados

Como forma de fidelizar mellor a determinados lectores encantados desa liña editorial, podería adscribirse a un amarelismo revestido de aparente “investigación” ben coñecido. É moi discutible, con todo, que, xusto neste momento, teña interese informativo traer a colación a enésima resurrección dos apocalípticos e integrados que, seguindo a dicotomía de Umberto Eco, persisten en cantos tras as alusións a últimas leis orgánicas españolas e poden ver pronto a reversión da LOMCE. Se se mira ben, é como botar balóns fóra, tratando de levar a atención a unha cuestión de moi segundo nivel de interese. Publicitar a dous epígonos dunha suposta guerra que, “cada certo tempo” din cobra forza “entre dous bandos que están en desacordo”, non descobre nada. Sempre existiu unha moi plural forma de entender a educación, a escola e a sociedade. Pode verse, por exemplo, nunha obra tan sensata -e moi afastada de pretensión polemista- como De su Jornada: Fragmentos, unha selección de artigos e escritos que en formato de libro regalaron os alumnos de Don Manuel Bartolomeu Cossío ao seu mestre en 1929 e que Aguilar reeditou en 1967. Algúns dos escritos aí recompilados eran dos anos 80 do século XIX e mostran que este tipo de polarizacións xa existían por entón. Pode irse máis atrás mesmo, se se quere -a Don Antonio Gil e Zárate, en 1855, antes da Lei Moyano-, e poderanse constatar este xénero de discrepancias. Ou tamén pode un cinguirse a clarificar que sucedera ao redor da data de 1990, en que o consenso parlamentario -ben que non do PP como tantas veces- sacou adiante a LOXSE para modificar bastantes das normas e hábitos establecidos na etapa franquista.

A educación española arrastraba de moi atrás vellos problemas, que se reiterarían na post-transición. O libro branco que precedeu á LXE deixouno ben patente en 1969, e algo moi parecido en canto ao fondo da cuestión repetiu o de 1989, anterior á LOXSE. De asuntos similares queixouse igualmente Ruiz Jiménez en 1953, con motivo da súa reforma do Ensino Medio. Entre a documentación relacionada con esta lei, Manuel Utande retivo o que por entón preocupaba aos reitores universitarios: “É perigoso o resentimento de centenares de alumnos que indebidamente chegan ao Exame de Estado e, ao ser repetidamente rexeitados nel, convértense en elementos sociais de difícil porvir. A irritación de moitos pais de familia, o fastío da Universidade ante o continuo descenso de nivel que se observa nas novas promocións, a indiferenza dos estudantes que chegan a repetir seis e oito veces o exame, constitúen unha fonte de conflitos que é deber noso facer presente á Superioridade”.


É unha lástima, por outra parte, que a autora desta minireportaxe cinguise a súa “investigación” a preguntar a cinco profesores universitarios sobre la posible contraposición entre pedagogos e antipedagogos. Se se trataba de poñer en evidencia discrepancias do mundo escolar, nin queda claro por que deben sentenciar sobre isto profesores doutro nivel educativo -cando non adoita suceder ao revés-, nin tampouco se entende a redución das súas opinións a case nada significativo. É moi probable que as preguntas non fosen pertinentes, porque é máis que probable que ningún lese sequera as lapelas destes dous libros, e máis impertinente é a redución a comparsas do que opinasen, pois as súas achegas son de ordinario moito máis interesantes. Non explica tampouco esta xornalista a ampla extensión que, en contraposición, deu ao criterio de dous exprofesores de Secundaria, vellos coñecidos polos seus desencontros no mundo educativo. A Don J.A. Marina -coñéceselle ben por un recente “libro branco” a prol do tipo de profesor polo que avogou a LOMCE e, no caso de Dna. Alicia Delibes, a “progresista” seguidora de Esperanza Aguirre -á que serviu no seu especialísimo modo de levar a educación madrileña desde 2003-, polos méritos que contraeu dentro dos programas de FAES e a requirimentos de Liberdade Dixital. Sobre este andamiaxe pretendeuse dar corpo a unha noticia que nin é tal, nin expresa afán ningún por un ensino democratizador.

O interese documental

E, con todo, libros como estes teñen o seu interese peculiar. Analizalos ben podería achegar proveito á comunidade educativa, pero necesítase máis tempo e menos rumbo unidireccional para mostralo. A existencia deste xénero, a medio camiño entre o autobiográfico e a queixa destemplada, ás veces con valor literario, sempre ten algún valor documental. Boa parte desta literatura -non precisamente pedagóxica, senón máis ben costumista- foi cultivada por profesores de ensino Secundario, entre a Primaria e a Universidade, nun contexto en que adoitan repetirse bastantes confluencias, a máis diso desencantos persoais. Sería de agradecer por iso que a “investigación xornalística” non se limitase á verbosidade enganosa e penetrasenos documentalmente nas razóns serias desta escritura e que puidesen ser aproveitadas por todos. En xeral, dadas determinadas condicións de mirada cara atrás, este xénero podería inscribirse dentro dun amplo profetismo “xeremíaco” que, en ocasións, roza o “apocalíptico”. Ten antecedentes nalgunhas taboíñas cuneiformes de Sumer, pero entre os vocacionados nos últimos tempos a mostrar a súa desazón antipedagóxica, moitos dos seus esquemas narrativos poden atoparse -con excepcións lóxicas- na primeiro franquismo. Fronte ás pautas educadoras que pretendeu a ILE desde 1876, e en 1931 a II República, apuntáronse sen rubor personaxes de primeira fila como Pemán, Pedro Sáinz Rodríguez, Enrique Herrera, José Ibáñez Martín, Romualdo de Toledo e un exército de disciplinados segundoxénitos que, ademais, trasladaron ao BOE iniciativas que duraron máis de 40 anos

A cantidade de memoriais incluíbles nesta clasificación é ampla e non parece que vaian cesar. Con leves variacións, coinciden en exaltar un tempo pasado glorioso ou “idade dourada” -que diría Cervantes-, en que foron felices coa educación recibida. Máis parecen selo cando en virtude de ser bos alumnos -nunca zoquetes, como o de Mal de escola, de Pennac- alcanzaron a docencia nalgún Instituto ou Universidade e puideron reproducir ad pedem litterae o ensino recibido. Nada nin ninguén, con todo, parece conmovelos nin lles fixo dubidar acerca de se era o mellor que podía pasarlles a eles e aos seus veciños antes de 1990 en que, de súpeto, aflorou a nostalxia. Despois da LOXSE, empezaron a chegar aos centros educativos rapaces que, dentro dos parámetros de selección anteriores, máis dun terzo non alcanzaría nunca nin unha aula de BUP nin de FP: as carencias existentes impoñían que, para acceder a moitos institutos, había que ter unha nota media de notable en EXB. Agora, todos e todas, de todas as cores e características, tiñan dereito e obrigación de asistir a clase aos IES ata os 16 anos. É verdade que pouco interese houbera en preparar a un profesorado non demasiado ben tratado, para este cambio en que ser profesor á vella usanza facía tempo que non bastaba, especialmente en barriadas de difícil desempeño. Pero tamén se ha de lembrar que moitos profesores e mestres si se viñeran preocupando -por estrita responsabilidade profesional e sen que ninguén os auxiliase- de que tanto Primaria como Secundaria saísen dun limbo cada vez máis alleo ao que unha sociedade cambiante como a española necesitaba. Educar e instruír volvían ser desde 1990 dous conceptos que -a pesar de graves carencias- podían ser complementariamente froitíferos se se traballaba niso ou, como moitos desexaron sempre, tan antagónicos que -polo que ao parecer contan os libros a que se refire este comentario- seguen sen atoparse coa ductilidade e coherencia que require todo ensino que se prece de tal.

O cambio indispensable

A ningún lado vaise -salvo ao escaqueo e a que todo vaia a peor para un ensino de todos- co falso conflito que pretende mostrar a autora do minireportaxe. O que menos se necesita é unha “guerra” entre pedagogos e antipedagogos, senón os esforzos de todos, pois á educación española viríalle moi ben un sereno debate entre cantos a fan, sen obviar problemas nin logros, que tamén os ten. El Mundo pode contribuír se o desexa. Axudaría moito se se empeñase en mostrar o grao de coherencia de decisións tomadas nos últimos tempos respecto diso polos tres responsables principais: Ministerio de Educación, Autonomías e Universidade. Se se revisa, por exemplo, que fixesen por acordar políticas tendentes a unha maior calidade formativa -inicial e de continuidade- de profesores e mestres, e se lles urxise ao cambio pertinente. Podería empezar por mostrar que, se escolarizar a todos custou tanto -e foi preciso un difícil consenso no art. 27-, canto se faga por que saibamos que facer coa escolarización lograda non será máis fácil. Desde logo, estea seguro de que, nunha educación de futuro, profesores e mestres xa non poderán limitarse a ser meros transmisores de coñecementos. O seu papel dependerá en gran medida da formación coherente que recibisen nas artes da comunicación pedagóxica e, quéirase ou non, será un proceso moito máis cambiante que o que evidencian os queixumes por un pasado que non foi. E por se todo iso fose pouco, en diante este xogo será crecientemente máis dependente de instancias internacionais, quen xa están a dicir que desexan, máis ben, bos peóns antes que mellores profesionais conscientes e autónomos. A que todo este complexo tránsito sexa o máis proveitoso posible para o crecemento da democracia española é ao que merece a pena contribuír. Pero con reportaxes como o que se comenta, non parece senón que El Mundo ande coa brasa tras outras sardiñas.

TEMAS: Conceptos educativos. Políticas educativas. “Pedagogos” e “antipedagogos”. Historia educativa. Memoria histórica. Bibliografía testemuñal. Cambios ineludibles. Sistema educativo español.

Manuel Menor Currás
Madrid, 29/02/2016

No hay comentarios:

Publicar un comentario