A opinión dos docentes...non conta?

28 feb 2017

A España baleirada medra retallada e expulsa xente: non é "unha gran nación"


Este sintagma apenas se acomoda á perspectiva do 20% de españois. Moitos, privilexiados nos orzamentos, son máis se se lles recortan dereitos e liberdades ao resto.

“España es una gran nación”, adoita dicir Rajoy cando lle preguntan sobre cuestións que lle afectan, sobre as que non ten a menor intención de aclarar a súa postura. Nun mitin sevillano en maio de 2015 engadiu: “y los españoles muy españoles y mucho españoles”. Volveu a repetir este mantra na sesión de control sobre asuntos de corrupción opasado día 22.

Un tópico ideoloxizado

Desde Xeografía, os analistas da “España baleira” terían moito que matizar sobre tan xenérica tese. Desde a Historia, é difícil de asumir sen engadir longos considerandos a unha afirmación que rezuma connotacións de cando o de “Una, Grande y Libre”. El Libro de España de obrigada lectura na nosa infancia escolar tratou de inculcárnola seguindo a dinámica de José María Pemán na súa Historia de España contada con sencillez (1939). Deu para comer a acreditados cómplices daqueles vitoriosos anos, como Demetrio Ramos, coa súa Historia del Imperio. Adaptada al cuestionario para sexto curso de bachillerato (Burgos, Aldecoa, 1942). E nutriu os exames de moitísimos estudantes ata non fai moito, pois docentes houbo que, a pesar de investigadores como J. H. Elliot (La España Imperial (1469-1716), 1970), seguiron esixindo o que contara a Enciclopedia Álvarez nos seus diversos graos. De 1952 a 1966, máis de 20 millóns de exemplares deste libro, sen contar as edicións facsímiles de finais dos noventa, contribuíron a que aquela “España eterna” -nacionalcatólica e antidemocrática- asentásese ben despois da inmediata postguerra. Tanto, que non é infrecuente atopala fronte a toda evidencia que a poña en dúbida.

No debate político, o de España como “gran nación” non alcanza a categoría de tópico, aínda que a Rajoy lle sirva para saírse pola tanxente e minimizar danos. Pertence a esa estratexia da “arte de ter sempre razón” e, ás veces, é rendible. Expresa esa “cultura da satisfacción”, de que falaba Galbraith, pero non imposibilita que lle devolvan a pelota: se fose grande o sería -pese ao PP-. E se é seguro que, a base de botar balóns fóra, se desvirtúa o xogo parlamentario, o sistema faise insustentable e medra a desafección e o descontento. É posible, de todos os xeitos, que sexa iso o que se busca, porque hai unha España silenciada, froito do baleirado de sentido que puidese atesourar o sintagma “gran nación”. É a España que expulsa a mocidade ao exterior, a que acrecenta como litixio a súa diversidade autonómica e a que, a diario, mostra feridas relevantes en que a plenitude democrática está a ser desinflada.

Ao ritmo que vai esta desertización interna, pronto a perda de atractivo fará que resulte unha España irrecoñecible. É un proceso de longa xenealoxía, en que as desistencias actuais súmanse a tradicións de trazos estruturais. É sintomática neste sentido a situación das mulleres, máis dura se cabe en moitas zonas rurais da “España baleira” como estudou Mª Ángeles Martínez. Esa inclemencia foi lembrada o pasado día 23 ao presentarse un libro colectivo coordinado por Julia Varela, Memorias para hacer camino (Morata, 2016). Os relatos de vida de once mulleres representativas da xeración do 68 mostraban os seus extraordinarios esforzos para sacar adiante as súas vidas e as dos seus fillos e fillas. E aquelas dificultades seguen lastrando o diferentes que seguen sendo as vidas das españolas de hoxe respecto das dos homes en canto a salarios, expectativas laborais e profesionais, naturalización de roles femininos e, sobre todo, en canto a violencia de xénero, unha secuela que, no que vai de ano causou 14 mortes.

O da igualdade é o portelo principal por onde se segue baleirando España por dentro. O próximo día oito de marzo, Día Internacional da Muller, volve lembrarse que máis da metade da cidadanía é obxecto específico de discriminación e violencia. Pero o incumprimento dos dereitos e liberdades das mulleres tamén exemplifica violéntase a equidade de todos noutros ámbitos. Respecto de corrupción, por exemplo, a nosa posición, no posto nº 19 de países da UE, é vergoñosa para merecer o cualificativo de “gran nación”. E en canto a igualdade e exclusión, Bruxelas acaba de alertarnos da alza de serios incumprimentos: o 13.1% dos nosos traballadores están en risco de pobreza e os nenos (de 0 a 17 anos) en risco de exclusión andan no 34,4%; a pobreza severa afecta ao 6% da poboación total (o risco de pobreza afecta xa ao 28,6%) e o coeficiente GINI é do 52,9%. É dicir, que a desigualdade entre o 20% máis rico e o 20% máis pobre, é un dos máis altos da UE. Advírtese de maneira significativa no acceso á Sanidade ou á Educación, entre outros moitos servizos, ou en que a nosa taxa de temporalidade no emprego é case a máis alta de Europa: só é peor en Grecia. Todo o cal non parece propio de “unha gran nación” respectuosa cos dereitos e liberdades de todos os seus cidadáns.

Poder de clase

Concordan con ese panorama as reaccións que os múltiples asuntos baixo competencia xudicial ou fiscal suscitaron nos últimos días. Banal e moi pouco pedagóxico foi para a gran maioría que, ante as sentenzas do caso Nóos, se dixese que “o Estado funciona”. Non faltou tempo para que moitos se preguntasen “como funciona” e que rendese a idea de que non todo o mundo é igual ante a lei pola disxuntiva aplicación do mesmo Código penal a poderosos ou a pobres, humildes e miserables. Neste ámbito -que non exclúe moitos outros-, o mal sabor que deixaron o caso das tarxetas black, o caso do 3% ou os oportunistas cambios de fiscais non difire moito.

Indignación social acumula esta “cultura feliz” do bonus sobre bonus. Porque se a delincuencia sae barata segundo quen se sexa, ou se o nacemento e razóns de distinción terxiversan o seu tratamento fiscal e xudicial, se exemplifica que non somos iguais ante a lei aínda que esta o aparente. Máis que “gran nación” isto parece un casarío duns poucos con privilexios e trato moi inferior aos demais. Unha parábola para ensinarnos canto avanzamos desde o Antigo Réxime estamental en que, polo menos, os dous estamentos privilexiados non facían ostentación hipócrita: todos sabían que tiñan as súas leis e tribunais particulares. Cando Rajoy empezou a súa traxectoria política falaba de “a envexa igualitaria” para zafarse vilegamente destes distingos. Agora está co de “gran nación”, un constructo onde dubidosamente caben os pobres, pois “os pobres sacan peores notas”. Despois de tanto tempo en coche oficial non entenderá que o capital cultural herdado é o que mellor discrimina os resultados de “literacia” en PISA: por iso empeñouse en lexislar a discriminatoria LOMCE. Menos admitirá que son os recursos económicos os que determinan -máis que o esforzo e o saber individual- o acceso ás universidades prestixiosas: por iso está en que o acceso ás públicas sexa cada vez máis difícil para todos. Hai máis de 40 anos, os teóricos da “”reprodución social”, Bowles e Gintis, entre outros (1976), explicárono ben. A pesar diso, aí está a LOMCE de Rajoy e a súa cohorte de decretos retalladores dunha educación digna para todos coma se nada.

Un recente artigo de Vicenç Navarro mostra o determinante que é leste “poder de clase” -como o que exerce Rajoy- no subdesenvolvemento social de España. Segundo o catedrático da Pompeu Fabra, “o gasto público social -tanto na súa totalidade, como por cada capítulo- está por detrás da media doutros países, e moi por detrás do que debería ser polo nivel de riqueza que ten España”. A razón principal diso estaría en que a maioría da poboación non é de clase media: menos dun 1% controla as grandes empresas; séguelles unha pequena burguesía: propietarios e xestores de empresas de tamaño menor e unha clase media de rendas altas, composta por profesionais de educación superior e sectores mediáticos. Ambos se encargan da reprodución do sistema de poder e de publicitar a súa escala de valores. En total, este conxunto das rendas superiores representa, segundo o cálculo de Navarro, ao redor dun 20% da poboación. Por baixo, estarían as clases medias de renda media e baixa, cunhas condicións de traballo en proceso de deterioración e “proletarización”; e máis abaixo, a clase traballadora propiamente tal na súa variada diversidade, incluída a dos falsos autónomos. En total, roldan o 80% da poboación.

Non todos reman no mesmo barco de “a gran nación”: os intereses son contrapostos e pouco ten que ver o que interesa ao grupo dominante co que convén ao 80% restante. Con todo, aqueles tratan de convencer a estes de que se lles vai ben a eles iralle ben a todos, cuestión que se dilucida mellor se se examinan os orzamentos do Estado. A disparidade orixinaria marcaría a diminución do Estado de Benestar en asuntos tan significativos como Sanidade ou Educación. Os posicionamentos atopados entre sanidade pública e sanidade privada ou entre educación pública e educación privada seguen crecendo a pesar de que esta división sexa “enormemente ineficiente e ineficaz”. Mellor sería un sistema público que ofrecese unha boa asistencia personalizada, pero requiriríase un gasto público maior, o que non convén aos intereses privatizadores nin ao poder que confire o pertencer ou crer que se pertence á clase superior. En Educación, ese “poder de clase” segue polarizando o sistema educativo por clase social: “descohesiona o país e crea cidadáns de 1ª e de 2ª desde a infancia”. Segundo Navarro, ao final resulta que “as persoas educadas na privada están sobrerrepresentadas -en porcentaxes superiores ao 20%- nos círculos de poder”. Aínda que os resultados sexan negativos mesmo desde a perspectiva da máis estrita eficiencia, a ninguén parece importarlle; o grupo dominante ten poder para levar a atención cara a outra parte. E así, mentres os datos da CEOE apuntan a que a privatización sanitaria segue crecendo, cae un teito da Paz encima dos pacientes. Un contexto en que inscribir, con Víctor d e la Serna, que os dous partidos alternantes desde a Transición mutaron “en organizacións de funcionarios dedicadas a súa autopreservación e mantemento, e non ao servizo público”.

O sistema social foi danado, e unha parte sensible de España facilmente baleirada dos dereitos e lealdade mutuos que deben rexer en toda “gran nación”. O mal exemplo rendeu dentro do propio sistema educativo e tende a crecer. Vallan dous casos últimos. Ao abrir a web da URJC, o primeiro que salta á vista é que está “na listaxe das 10 mellores universidades españolas”; pero se compadece mal cunha xestión e traxectoria clientelar que, segundo destacaron os medios neste mes de febreiro, socava a moral dos que alí asisten e tamén o sistema científico que propugna. Que dicir, por outra banda, do axuizamento aos cinco profesores do IES Buero Vallejo de Guadalaxara porque protestaran ante uns desmedidos recortes? Parece que houbese xente á que a dignidade da Escola pública lle ofende, pero os cincodo Buero merecen outro respecto por parte das autoridades que din querer “mellorar” o sistema educativo. O obediente silencio destes profesionais do Buero, melloraría o ránking de España como “gran nación”?

Gran nación e Pacto educativo

O modelo da España que mellor cumpre ao ser de “gran nación” que propugnan Rajoy e os seus quedou reflectido con motivo da comparecencia de Agustín Moreno na Subcomisión do Congreso de Deputados para o Pacto Social e Político da Educación o pasado día 21. A exposición coidada, precisa e optimista deste profesor, que representaba a Mareaverde, evidenciou os planos da deterioración última a que foi sometida a educación escolar, especialmente a pública, e cales, por tanto, debían ser os elementos primeiros a restituír para que todos os cidadáns se poidan sentir parte dunha sociedade ben trabada. En boa lóxica, por tanto, todos os ingredientes e dispositivos utilizados para construír un sistema segregador deberían ser eliminados e, no seu lugar, potenciar cantos faculten a equidade e cohesión social. Ese obxectivo debería guiar aos representantes parlamentarios que queiran “facer historia”, acompañados -recomendou- polos colectivos sociais que pugnan por sacar partido á escolarización no día a día. Seis puntos concretos sinalou Agustín como imprescindibles no empeño: Financiamento adecuado (7% PIB); Profesorado comprometido e recoñecido (non peóns da administración, senón bos profesionais); Currículo sen idearios particulares (laico e sen dogmas, pluricultural e integral, sen os Acordos co Vaticano); Educación inclusiva; Universalizar o dereito á educación de 0 a 6 anos; e partir da Educación como dereito do neno, cunha rede única de centros de titularidade e xestión públicas.

As primeiras reaccións a esta proposta puideron verse entre os parlamentarios presentes. Soamente un aceptouna ben e outro case; catro houbo que navegaron entre tópicos e doutrina prefixada. As disparidadades quedaron claras: o que a un interveniente lle pareceulle unha achega “valente” suscitou, entre formalidades de boa educación, que outro advertise algún aspecto “sectario” e, por tanto, que o que correspondía a este “diálogo” era oír sen obrigarse a case nada máis. Quen repase amodo canto alí se dixo ou se suxeriu, poderá calibrar o xogo de forzas existente nesta Subcomisión. Non se chega ao empate que posibilitaría unha construción dunha “gran nación” educativa para todos: os parlamentarios alí reunidos non reinterpretarán á luz do presente o escrito no art. 27 hai 39 anos.

En apoio desta perspectiva de sostenella e non enmendalla, merece atención outra reacción importante. Aparentou non selo, porque non estaba no Congreso, a do portavoz da Conferencia Episcopal. Aínda non compareceron nin a Concapa, nin “Colegios Católicos” nin algún representante explícito da Comisión Episcopal de Ensino, pero a CEE xa pechou o oído a dúas das propostas principais de Mareaverde: a clase de Relixión e os concertos educativos (dentro do financiamento da Igrexa). É máis, eses asuntos principais seguramente quedarán fóra deste pacto tan proclamado como desexable. Para os bispos, estas cuestións pertencen ao “ben da educación no noso país”. Funcionarios hermeneutas das esencias, queren diálogo e din ir a el con espírito construtivo, pero sen apearse de que a “educación integral na liberdade leva consigo a achega do feito relixioso”, concretamente desde o ángulo católico. Entenden que hai cousas que “mellorar” “a súa listaxe de peticións e recursos é moi longa, -dada a súa eterna accidentalidade de paso por este mundo-, pero o pacto educativo en que pensan ha de responder “a unha tradición cultural gloriosa do noso pobo”.

Despois de tantos séculos controlando conciencias, o balance cualitativo da súa contribución a esa “gloriosa tradición cultural” non debería fiarse a tanta autocompracencia. Para cuantos teñen memoria ou se documentaron, esa “tradición” mostra abundantes flancos de indubitable colaboración entusiasta á desconfiada incomprensión de toda emancipación liberadora en este “val de bágoas”, sen que haxa constancia da súa eficiencia salvífica. Pero se se tira dese “glorioso” fío cultural amentado polo monseñor, entenderase mellor -sen recorrer a outros factores sociolóxicos, políticos e económicos de signo crítico- a que se refire Rajoy cando salienta que “España é unha gran nación”. Tamén axuda a descifrar que suxire este refrán a quen lle votara e esperen un Pacto educativo en que as virtudes da LOMCE permanezan intactas. Se excluíse que o 80% do persoal tivese que asentir a como ve os dereitos e liberdades cívicos en Educación o 20% do nivel de rendas máis alto, haberían de esquecer a súa fraterna colaboración nesta peculiar “mellora educativa”. Claro que todo é provisional, pois a Historia continúa e o paranoico Trump está aí para que, xunto aos seus pailáns fanáticos, non nos fagamos ilusións coa nosa real dimensión.


TEMAS: Dereitos e Liberdades cívicos. Artigo 27. Pacto educativo. LOMCE. Conferencia Episcopal. Ensino público. Ensino concertado. Cohesión social. Poder de clase. Violencia de xénero. Subdesenvolvemento social.

Manuel Menor Currás
Madrid, 25.02.2017

No hay comentarios:

Publicar un comentario