Filósofos gregos xa o constataron. Falta saber se ese é hoxe tamén o gran obxectivo a lograr cun sistema de educación degradado e segregador.
Todo sucede como o contan os detentadores de poder. Por algo nas crónicas da historia anterior á contemporaneidade, sempre son reis e privilexiados os suxeitos de canto acontecía; os demais eran meros comparsas. En case 230 anos algo cambiou, pero non moito como confirman a prensa e os noticiarios. Segundo os dirixentes de EEUU, por exemplo, o pasado día 15 Israel mostrou “contención” en Gaza tralo asasinato de 62 palestinos e miles de feridos que protestaban pola súa situación logo de 70 anos de ocupación da súa terra e de exilio forzado. Segundo engadiron no Consello de Seguridade da ONU, o trasladar a embaixada americana de Tel-Aviv a Xerusalén nada tiña que ver. “Era o máis apropiado”, aínda que con iso se botase un pouco máis de terra a un bo entendemento entre palestinos e israelís.
Este hábito de culpabilizar ao outro por diferente tamén é recurrente na historia. Fala da pouca implantación que os dereitos humanos teñen, tamén en Occidente, empezando por aspectos básicos como a igualdade do valor da vida. Non é para estar orgullosos de que o tempo transcorrido desde a Declaración Universal da ONU apenas teña 70 anos. Tampouco o é que a de Dereitos do neno -que España asinou en 1991- teña tan pouco impacto aínda no sistema educativo español, onde a familia é prioritaria. E que pasa coa violencia contra as mulleres? Moito haberá que traballar para erradicar razóns que, como as de “a manda”, intoxican calquera consideración sa da convivencia nun mundo onde a globalización é potenciada por unha economía asentada na ferocidade competitiva, allea á convivencia integral, sostenible e inclusiva.
Fraternidad e penumbra

Por outra banda,
hai sobrados exemplos -tamén na historia española recente- da
violencia desenvolvida pola Igrexa en nome da “salvación” da
xente. Pouco coñecido é como, desde o Edicto de Constantino en 313
d.C., nomes relevantes do santoral demonizaron aos non conversos. A
cultura confesional observable nas ermidas de advocacións
miragreiras permite constatar pervivencias rituais que historiadores,
antropólogos e arqueólogos rastrexaron ata antes do “triunfo do
cristianismo”. Pero unha investigación complementaria de Catherine
Nixey, La edad de la penumbra. Como el cristianismo destruyó el mundo
clásico (Madrid, Taurus, 2018), obriga a actualizar currículos
encubridores de información sobre a intolerancia eclesiástica ao
final da Idade Antiga en áreas tan sensibles como a arte, os
costumes, lecturas ou crenzas precedentes. É, ademais, un humilde
chamamento á comprensión nun tempo en que o fanatismo avanza máis
e máis, tamén en cuestións de democracia educativa. Aquelas orixes
do absolutismo dogmático non son distintos do que deron mostra
insatisfeitos membros da xerarquía episcopal ante o finiquitado
pacto educativo -actualmente sen quórum-, anceiantes de ampliar
inxustificados privilexios.
Manuel Menor Currás
No hay comentarios:
Publicar un comentario