Cada día que pasa, a pandemia e as súas vacinas traen novas frontes de discusión e desconcerto: non estamos feitos para a ansiedade inxustificada.
Disputan algúns de qué quixo falar San Ignacio
cando nos seus Exercicios espirituais
deixou aconsellado que en "tempo de
desolación, non facer mudanza"; era intelixible nun mundo de cristiandade e
fe en Deus, en que a constancia no camiño virtuoso era orientación a soster, o
único capaz de xerar paz interior: en momentos de fraqueza, mellor sería soster
a determinación que se había ter. Iso non impece que, en múltiples ocasións nas
que esas imaxes tiveron gran valor organizativo, o preciso dito do de Loyola
xurda de novo para miradas sen a súa perspectiva trascendente, un trasvase en
que as múltiples transicións secularizadoras que houbo reorientaron as
linguaxes.
O actual é, en todo caso, momento de “turbación”, “tribulación”
e, se se apuran as cousas, de gran “desolación”. Mírese como se mire, todo
contribúe a que o cidadán común se sinta abandoado da man de Deus e, ao que se
ve, da dos seus conciudadáns, incluídos os elixidos para que leven conta e
razón dos asuntos supostamente comúns. En momentos como o do día sete de abril
de 2021, conflúen case todos os ingredientes para que se acelere o sentimento
de desamparo e de “noite escura” da existencia. En primeiro lugar, porque en
Europa, a EMA (European Medicines
Agency) dixo o que dixo dos efectos secundarios constatados na vacina que
leva varios días no ollo de observación e contraste de case todos cantos teñen
capacidade para observar, e mostrou gran liberalidade para administrar ese
coñecemento, de modo que cada Estado verá que facer “segundo as súas
circunstancias”, con máis motivo que, en liñas xerais, os beneficios da vacina
en cuestión di que son “maiores” que os danos.
Do cal cabe deducir -sen cualificativos de
apreciación prexuízada- unhas cantas hipóteses explicativas desta determinación
nada salomónica. Por unha banda, que non todos os cidadáns europeos son iguais -cousa
que xa sabiamos desde a colonización romana- ao non coincidir as capacidades
económicas básicas nin as cronoloxías de supostas situacións de benestar duns e
outros; máis decisivo é constatar que, xa que logo, tampouco todas as mortes e
riscos de vida son iguais nuns ou outros puntos de Europa, como xa tiñan
comprobado cantos andaron nos camiños da emigración dos anos sesenta e setenta.
O raseiro dos números estatísticos revela, en todo
caso, a real valía obxectiva de cada cal, pois o número de casos en que poidan
producirse tromboembolismos problemáticos son “inusuais” pero existen e
son compensados pola estatística dos grandes números. É dicir, as posibles mortes
que poidan producirse, ao ser poucas son irrelevantes; constitúen -na
apreciación desta sublime xurado europeo- unha especie de sacrificio obrigado
co resto daqueles a quen non lles vaia a tocar esta lotería; faltoulles
determinar cal sería o número adecuado para que eses supostos “poucos casos”
empecen a ser relevantes no conxunto europeo por igual. Xa sabiamos isto
experimentalmente, a raíz de moitas outras situacións como, por exemplo, a
existencia de curvas moi perigosas na nosa rede de estradas, determinadas desde
a época das calzadas romanas e que aí seguen como atractivo arqueolóxico.
Máis ou menos de 60
Nunha segunda escala de decisións, a avidez
demostrada por esta vacina, seguramente inducida por instancias económicas
ansiosas de normalidade, está precipitando concordantes decisións nesas pautas,
pero diversas nos distintos Estados, que están traducindo xa o suposto valor
aleatorio das vidas dos seus cidadáns; no noso -determinado onte mesmo a manter
a decisión adoptada sobre esta vacuna desde que empezou a ser administrada-, a
volatilidade valorativa móvese agora en múltiples direccións de engadido
interese. Unha, principal, é a pertinente aos segmentos de idade aos que
se debe seguir aplicando este “remedio”; por máis que a súa eficiencia non
estea ben contrastada, causa agora un barullo tentativo de propostas
cambiantes, de modo que ser nova, adulto ou estar en fase de moitos anos
vividos, cobra inusitado interese a mercé de criterios discriminatorios segundo
se entre ou non nun rango variable de idade. O valor dun ou outro o determina a
secuencia de vacinación e do gasto que poida supoñer á administración sanitaria
nacional e autonómica adoptar as precaucións máis pertinentes ao fiable
coñecemento científico existente.
Dous: en paralelo, ademais, os atribulados
cidadáns están vendo con impaciencia o moito que pugnan os seus líderes
autonómicos por mostrar unha alegre listeza, aventurerismo, sagacidad e
coraxe no enfrontamento á pandemia, de modo que locen estrataxemas que
desbordan, ás veces, en “salto mortal” -como dixo un deles- o supuestamente
establecido como pauta común a seguir, tanto na posible compra de vacinas como
na súa administración e, por suposto, nos límites do “estado de alarma” que
rexen ata o nove de maio.
Liberdades polarizadas
E tres: neste salto mortal, en que “cobernar” é o de menos, e o que importa é que falen dun como o máis arriscadamente caprichoso e audaz, incluso as eleccións democráticas son traídas a conto, e neste momento, non hai día en que non haxa algún combate, sibilino ou trapeiro, por ver quen afunde a quen e, se é posible, pronto. Levamos algo máis dun ano de confinamiento variopinto e, cando falta case un mes para a cita do catro de maio, Madrid converteuse en síntoma inequívoco dunha enfermidade rara de voluble temeridade que, en contraste con calquera outra, pode acabar resultando case tan letal para a convivencia como o están sendo os seus indicadores non propagandísticos de atención á Covid-19 para a vida humana dos seus habitantes.
A gratuita polarización, especialmente
forte ao lado ultraconservador, está levando a situacións en que os sofismas
twiteros voan polo aire acotío, contrarios a calquera entendemento real do
que sucede. Xa non é raro, ata, que, ás veces -como nos nosos patios de recreo
de cativos, en que disputabamos por parcelas de barrio ou de rúa ao noso
alcance- vaian acompañados por bastante máis que palabras provocadoras. Entre
adultos, non estaría mal algo de sensatez racionalizadora antes de que Os desastres que pintou Goya, ou o Atila en Galiza a que prestou atención Castelao,
poidan desbocarse inopinadamente. A suposta “liberdade” que, segundo case todos
está en xogo, non é iso; este teatriño cotián, escenificado onte en Vallecas,
arrastra excesiva hipocrisía e moi dispar compromiso co benestar de todos.
TEMAS:
COVID-19.- Plan de vacinación.- Polarización política.- Imprudencia moral.-
Cogobernanza.
Manuel Menor Currás
Madrid, 08.04.2021
No hay comentarios:
Publicar un comentario