O enturbamento do aire non é grave; o risco é se se enturban as relacións cidadás con falsas présas e ansiedades imposibles.
A calixe que estes últimos días sobrevoa máis de
media España pode ser, para moitos, un signo apocalíptico, como se puido oír
nalgún medio. Caben moitas interpretacións a este fenómeno natural, que os
canarios coñecen tanto e que, sen ser estraño cando sopran os ventos do Sur,
logo de dous anos de pandemia inconclusa, e no medio dunha guerra que nos pon
os mortos encima da mesa acotío, levará a máis dun a agoirar a proximidade do
fin do mundo.
Orientación/desorientación
Na indefinición que crea para orientarse, estas
partículas en suspensión que amarelean a atmosfera invitan a exercicios de
orientación. Recorden aquel debuxo das enciclopedias en que un neno cos brazos
en cruz e mirando cara ao Leste, tiña en fronte un espléndido sol nacente; os
outros puntos cardinais, segundo sinalaba unha rosa dos ventos marcada no chan,
indicaban o Oeste ás costas, determinando o Norte á esquerda e o Sur na
orientación do brazo dereito. Para entón, antes de novembro de 1989, o Leste
e o Oeste expresaban, ademais, posicións xeopolíticas de variable grao de
calor, na gama do frío, que marcara o rumbo das relacións internacionais desde a
Conferencia de Postdam en agosto de 1945; o Muro de Berlín era o límite
divisorio nesta do mundo.
De entón acá, a caída dese símbolo da división
europea e mundial deu lugar a confusións e amagos tendentes a que o conxunto de
hábitos do que adoitaba chamarse “cultura occidental” colonizara o espazo que
estivera detrás do “telón de aceiro”. Ninguén no Oeste imaxinaba que, trinta e
tres anos máis tarde, puidese volver a xestarse unha divisoria parecida a
aquela. Non tivemos en conta que, no panteón romano, había divindades inimigas
da felicidade humana nin que o Salmo 88
expresase o clamor polos males que podían percorrer a existencia, pechada como
podía estar, “sen saída” e cos ollos “consumidos pola pena”. Naquela discutida
versión de Francis Fukuyama en 1992, chegaramos ao final da Historia.
Non está mal non perder de vista aquela
inxenuidade á hora de orientarnos no presente, mentres vemos o desastre que
están sufrindo na súa tranquilidade persoas coma nós, en casas como as nosas. A
información que nos están transmitindo masivamente produce unha sensación, ás
veces, similar á que a calixe xera, moi propicia para non decatarnos do que
está pasando e nos decidamos sen rechistar, como nas películas do Oeste, polo
maniqueísmo: os bos e os malos, a guerra e a paz, Putin e Zelenski, o
xusto e o inxusto, sen saber nada das causas e causantes deste desgraciado
asunto. Tampouco nos están orientando apenas sobre da nova reformulación do
mundo que, ás caladas, se está configurando; que poida significar en poucos
anos o Oeste e Occidente na xeopolítica que se está reconfigurando, o eixe
atlántico ou o pacífico, coma se ninguén soubese nada.
Esta desorientación na que andamos xera, entre nós, todo tipo de debates e confusas mixtificacións, só conducentes á banalidade e a que medre o desconcerto. Algunhas reaccións parecen propicias a completar na UE estruturas propicias a unha maior integración, pero xusto agora en que nos sentimos apertados. As cuestións para comer, a enerxía e a defensa común andan por medio acelerando iniciativas que, ata agora, non eran urxentes. Ninguén está reivindicando con similar ardor, por exemplo, o sentido máis profundo da cultura común que deberiamos compartir, como querían os primeiros fundadores da Comunidade Europea, no medio da tristeza que deixara tras si a IIGM cos seus millóns de mortos. Daquela Europa que propugnaba Robert Schuman en 1950, como espazo de “libre circulación de capitais, produtos comerciais e persoas”, o que se desenvolveu foron os dous primeiros capítulos. mereceu a pena porque se logrou manter un espazo libre dos enfrontamentos mortais que, para marcar influencias -sobre todo entre Francia e Alemania- producíronse desde finais do século XIX especialmente. Pero non se avanzou demasiado na integración dun espazo cultural común, ben trabado por un relato histórico compartido; e a súa defensa, que agora se reivindica, sempre estivo subordinada á OTAN desde 1949, cando a Guerra Fría estaba claramente comandada en Occidente por EEUU.
Présas e urxencias
No noso particular percorrido, ata 1953, en que
a EEUU lle conviñeron as bases militares na Península, andamos bastante á
deriva, en plan de autarquía e cartilla de racionamento para comprar o pan
e o cuarterón de tabaco. Os que primeiro se decataron de que en Europa había un
Estado de Benestar en marcha foron os case tres millóns de emigrantes españois
que, en moi poucos anos se amorearon, sobre todo, en Francia e Alemania, a sumarse
ó case medio millón de exiliados que producira a Guerra do 36. Para os españois
do interior, non foi fácil o tránsito a unha economía e un país homologable
democraticamente; plans, soños e proxectos arruinados pola represión das
liberdades e dereitos mínimos das persoas tardaron en poder expresarse. Entrar
nesa Europa que xa cambiara de nome tres veces, ata chamarse Comunidade
Económica Europea, houbo de esperar ao 12 de xuño de 1985.
Cando temos a tres horas de avión unha guerra que
remove moitas historias daquel pasado, e pon en tensión moitas das melloras que
a España lle trouxo a UE, merece a pena non esquecelo para orientar con
criterio o futuro; o gran proceso de consolidación democrática, coas súas
derivacións nun Estado de Benestar en proceso de consolidarse, pode
virse abaixo ante voces “con pouco aguante” para canto non salga das súas
luminosas meninxes. Mentres os grandes do posicionamiento global velan polos
seus inacabables afáns de dominio universal, os europeos perderemos
consistencia se non completamos a federación; e os españois notarémolo moi
pronto se non arrimamos o ombreiro á colaboración mutua. Nin somos tan
libres como algúns pregoan con martirial entusiasmo, nin tan autónomos que toda
iniciativa común haxa de ser vista como atropelo. O momento require especial
unión para defender e ampliar o que desde 1985 albiscamos: unha sociedade
democrática capaz de compartir un espazo común de dereitos e liberdades en
igualdade. No Museo Thyssen de Madrid, exhíbense estes días máis de cen obras
sobre O Hiperreal. A arte do trampantoxo,
que durante séculos visibilizou xeitos de enganar ao ollo coa mentira ben
debuxada; máis ou menos igual que moitos enganos, posverdades e estritas
falsificacións que percorren hoxe os medios informativos. Ollo ao piollo!
TEMAS:
Unión Europea.- A arte do trampantoxo.- Putin e Zelenski.- Leste-Oeste.-Guerra
de Ucrania.
MMC (Madrid, 16.03.2022)
No hay comentarios:
Publicar un comentario