A opinión dos docentes...non conta?

31 mar 2022

Detrás do ruído, hai graves asuntos pendentes

Entre tradicións obsoletas e intereses desmañados, o que parece importar pouco é o valor que os estudantes lle dean á educación que reciben

Será difícil non admitir que estamos nun momento inesperado pero crucial en que suceden acontecementos moi relevantes polo que supoñen de cambio nos xeitos habituais de ir tirando. Entre os efectos que trouxo consigo a pandemia da COVID-19, máis os que estamos percibindo por mor da guerra en Ucrania -celeiro de Europa, lugar de paso das enerxías imprescindibles e proveedor de materias primas na economía mundial-, vivimos en directo un desas coxunturas en que todo vai cambiar e non sabemos cara a onde. Como miles de veces anteriores na historia da humanidade, se dilucidará máis pronto que tarde unha recomposición de forzas na xeoestrategia mundial, quen son os que de verdade manexan os fíos do panorama e o reparto de papeis que toca na nova partitura a quen neste momento se axitan, conmoven e recitan a súa parte do guión ante os parlamentos nacionais e nas súas reunións de alto nivel.

As conversacións que acaban de empezar en Turquía entre Ucrania e Rusia son importantes; o son tamén as decisións que se están tomando sobre o norte de África e, no medio, o xogo de España, que xa se albisca trala posición ante Marrocos. Circula desde hai días polas Redes un mapa moi didáctico en que pode verse a variabilidade das fronteiras europeas desde 1141; ten gran interese para advertir, de paso, como os esencialismos pintan pouco ante a movilidad dos factores que determinan os acontecementos e, de paso, como a forma de contalo tamén é fráxil, cambiante ao compás en que suceden as cousas e segundo sexan os vencedores na inminente situación provisional.

A Historia na ESO

Xusto neste momento de extrema volatilidade de canto sucede, na axenda do Ministerio de Educación para a posta en marcha da LOMLOE salta ao debate público a proposta do currículum de Historia na ESO para os mozos e mozas de 12 a 16 anos. E volven iniciarse debates agres, repetitivos dos vividos ante reformas anteriores, especialmente a da LXE de 1970 e a da LOXSE en 1990; volve igualmente un debate longo e estéril en torno á Historia de España, ao que tanto proveito político sacou o mundo conservador con aquel falso debate das “Humanidades”. Aquilo sustanciouse entre 2001 e 2003, cun currículo de Bacharerato máis acorde co que fora o deseño de José Mª Pemán ou do Instituto de España como ideario único a soster; a particularidade é que se volvía a iso 65 anos máis tarde, pouco acorde co que necesitaba o alumnado para entender o mundo en que vivía.

En 2016, un profesor da Autónoma de Madrid, Fernando Hernández, estudando que Historia de España estaba recibía a primeira xeración de españois do século XXI, constataba unha grande ignorancia. No entanto, este asunto do currículo dará moito xogo estes días e, de novo, producirá debates que esquecerán esa cuestión: que debe saber do pasado un españolito de a pé para entender algo do seu presente na sùa adolescencia, que lle axude a mellorar a súa capacidade de mirar por conta propia, sen orelleiras prefixadas por ninguén? Tan só debe seguir sabendo repetir o que desde instancias que non coñece lle din que debe aprender, se quere pasar ao curso ou etapa seguinte de estudos? En 1965, os Beatles escribiron Yesterday e foron profetas do que seguiu existindo nas aulas: “chegou o onte?, agora anhelo o onte?, ?¡oh! Creo no onte?. O currículum dun tempo cambiante como este puxará -como outras veces- pola inamobilidade.

O debate que paga a pena

Este falso debate seguirá ocultando outros que si deberína producirse se quere alcanzar unha educación para todos con suficiente dignidade á hora de interpretar o art. 27CE78. Os que crean que o coñecemento histórico ensina algo e que, xa que logo, debe ter presenza no sistema escolar, deberían concordar en que o que o coñecemento histórico ensina é que o tempo non cura nada, pero que pechar o paso á desmemoria é o único modo de que exista un chan en que teña sentido outro futuro. Os herdeiros do prepotente relato do tempo pasado pretenden acalar calquera outro e os seus marcos conexos; repiten o de quen pretenderon vacinar “para sempre” ás xeracións da posguerra. Se este presente ha de ser o anticipo dun futuro máis xusto, para “torcer a flecha do tempo”, que di Bruno Latour, hase de partir de narrativas en que se conten as historias deste presente, que pensamentos encerran e cales queremos que imperen nesa sociedade a construír entre todos.

Non toda narrativa vale e subsisten presenzas do pasado que distorsionan o presente, porque incumben á estrutura do sistema educativo. Pretender, por exemplo, que a conta dos recursos de todos exista un estatus privilexiado en educación para uns poucos alimenta unha bipolaridade anacrónica ante un mundo cada vez máis plural. De engadido, atrasar por deficiente formación docente que as novas xeracións de estudantes poidan preparar ben o seu futuro, é soster un conflito só favorable a eses poucos. É paradigmático o que veu sucedendo na Comunidade de Madrid -modelo para moitas outras-, que na última década case duplicou o diñeiro destinado a concertos con centros que segregan por sexo; segundo Infolibre, dos 25 millóns do curso 2010-11, pasamos a 46,2 na actualidade. Se se lles engade o incremento á atención xeral aos colexios concertados -fronte á disminución de recursos e atención á rede pública-, tense unha idea bastante exacta do interese de centrar a atención nos miúdos do currículum, no canto de atender democráticamente ao que máis importa. É coma se dixesen: socialicemos o problemático e privaticemos un pouco máis as ganancias.

Tantas veces sucedeu isto desde fai máis de oitenta anos, que, como repetía Antonio Gamoneda, o Premio Cervantes e 2006, os adverbios de tempo teñen a alma cansa. Nin sequera en momentos cruciais como este cesará o ruído distorsionador do que merece a pena. Antes de que, entre a maioría cidadá, renda o descontento da sentenza de Erich María Remarque ao final da Primeira Guerra Mundial: “estamos de máis ata para nós mesmos”, construír con acerto un mundo que mereza a pena implica que a mirada non estea condicionada pola mercantilización da idade escolar. O consumo educativo non mellora o valor convivencial da escola, aínda que disfrace de “interese xeral” o uso de recursos públicos en contra do ensino equitativo.


TEMAS: Xeopolítica actual.- Currículo de Historia.- Desmemoria/memoria.- Pública-Privada.- Coxuntura-Estrutura.

MMC. (Madrid, 30.03.2022 

No hay comentarios:

Publicar un comentario