A opinión dos docentes...non conta?

8 jul 2024

Sobre a falsidade política

 

A fidelidade á verdade non consta entre os principios da vida política.

Maquiavelo aconsellaba prudente aos aspirante ao poder que non podían nin debían “manter fidelidade nas promesas cando redunda en prexuízo propio, e cando as razóns que a fixeron prometer xa non existen”. Segundo o capítulo XVIII de O príncipe, é cuestión de principios. Nin existe a bondade humana, nin correspondencia no seu exercicio; polo tanto, o príncipe non está obrigado a observar unha fidelidade que pode serlle prexudicial.



A zorrería como paradigma

Existen, en cambio, múltiples exemplos de xestión con zorrería , en que se “soubo encubrir ben este natural, e ter gran habilidade para finxir e disimular”. Os humanos -engadía- son simples e “sométense ata tal punto ás necesidades do presente, que quen engana atopará sempre quen se deixe enganar”. Exemplar fora, segundo Maquiavelo, o Papa Alejandro VI, grande especialista en aseverar unha cousa e xurala con tal eficacia que os seus enganos sacaban adiante os seus desexos. Proclamaba, polo tanto, que non é necesario que un príncipe posúa a mansedume, fidelidade, humanidade, lealdade e relixiosidade que fagan del un home bo; verase obrigado a obrar en contra e é mester “que teña o ánimo disposto a variar as súas actitudes segundo o esixan as variacións da fortuna. Non ha de apartarse do ben mentres poida, pero ha de saber entrar no mal cando sexa necesario. Canto diga e faga ha estar cheo das calidades citadas: todo ha ser bondade, boa fe, integridade, humanidade e relixión, e “non hai cousa máis necesaria para aparentar que esta última calidade”. Pero o que ante todo ha de procurar como príncipe é “conservar e manter o Estado”; “os medios que empregue serán sempre considerados honrosos e encomiados por todos”, porque “o vulgo déixase sempre coller polas aparencias e polo acerto na cousa”. Segundo Maquiavelo, “no mundo non hai senón vulgo; os poucos espíritos penetrantes non teñen lugar nel cando a maioría ten onde apoiarse”. Un príncipe non ha de predicar senón paz e lealdade, aínda que deba ser inimigo da unha e a outra: “se as observase, moitas veces quitáranlle a reputación ou o Estado”

 A longa cita, reproduce actitudes de políticos do pasado, como Alejandro ou Julio César, moi advertibles tamén en narracións bíblicas en que o engano é protagonista.  Concorda así mesmo con múltiples momentos da Historia recente, abundante en trolas, estrataxemas, e maneiras de eludir a verdade. Aos relatos equívocos que provocaron as dúas Guerras Mundiais, seguiu na Guerra Fría o bombardeo de bondade que rexía decisións infestadas de falsidades tales que, nos anos sesenta, fíxose difícil saber quen eran os bos, quen os malos e, mesmo, quen eran “os nosos”. E antes de que caese o Muro de Berlín, de bondade revestiuse a revisión do Estado de Benestar, de modo que a liberdade do mercado volvese polos seus foros decimonónicos. Cando Fukuyama sentenciou en 1992 o final dunha historia de opostos, o neoliberalismo xa creara novas frontes de conflitos e guerra entre inimigos irreconciliables. A reunión das Azores entre Bush, Aznar e Blair, en marzo de 2003 , deixou ben claro que o de menos era a verdade e ata se inventaron as “armas de destrución masiva” como pretexto para unha pelexa de intereses que non cesou. O Brexit de Inglaterra ou o tránsito inacabado de Trump  pola alta política de EEUU non deixan de ser episodios relevantes nunha historia de falsidades reitoras do poder no presente.

Despois das últimas eleccións en Gran Bretaña, haberá que ver ata onde alcanza a mostrarse a vocación de “servizo público” que transmitiu o laborismo triunfante aos seus votantes que, despois de 14 anos tirados pola borda, acaban de depositar nel unha gran esperanza tras o pau aos defensores das ideas tories desde Cameron a Sunak . Case en paralelo, na veciña Francia a sorpresa é que funcionou  a unión preventiva fronte ao  risco de que controlase o Goberno a extrema dereita, pero a difícil cogobernanza de tan heteroxéneos gañadores non escorrentará o risco do cerco ao público, que aumentará en 2027. Para Francia –como para outros países de Europa- os problemas son máis complexos que outrora e a mentira, a “posverdade” e a trola propáganse tras o suposto ben de todos, mentres as exixencias de “a Verdade” e “a Xustiza” están en discusión. Dentro dunha gran diversidade de formulacións, os sentimentos, a ignorancia, os prexuízos ou os desexos de agradar non deixan de ser manexados -con infamia se é preciso-, para favorecer a popularidade, tan relevante para o votante.

 O Ministerio da Verdade

Entre nós, hai moito tempo xa -aínda que aumentou desde 2018-, do sectarismo dalgúns líderes, potenciador dun discurso maniqueo case tan antigo como o dos creadores dun suposto “ser de España” desde antes de Fernando VII. A súa forma de mentir é case “natural”; cando botan a culpa de todos os males ao adversario, non din a verdade e non lles importa erosionar a convivencia. Privan de lexitimidade ás institucións e os seus representantes, manchan o sentido do Parlamento e non lles importa que o Goberno, o Tribunal Constitucional ou as instancias xudiciais queden en dúbida. Saben que a gran maioría de cidadáns  non ten tempo nin medios para litigar se lles fai falta, e que non poden acceder tampouco a unha información libre e plural que lles permita facerse un xuízo propio sobre as cuestións relevantes. A súa compulsiva demencia conta con que a pouca información de calidade, contrarrestada polos seus medios, propicia a fraude dunha suposta “liberdade de expresión”.

Noticias xudiciais recorrentes, coincidentes a miúdo co que estes medios proclaman, fai crecer a mentira populista das solucións simples a problemas máis complexos, como a inmigración, a globalización ou o cambio climático. É o paraíso demagóxico dos partidarios de volver ao fascismo e as súas violencias totalitarias. Non lles importan os feitos e terxiversan a memoria e, talvez por iso, a Historia actual apenas existe nos currículums escolares, mentres unha descontextualizada visibilidade do Patrimonio cultural axuda á turistificación crecente da existencia. Nesta España que presume de clasificación de “visitantes”,  os docentes da escola pública –cada curso máis diminuída- pronto serán substituídos por extensións conectadas á IA do  “Ministerio da Verdade”, presaxiado por Orwell na súa distópica novela: 1984.

TEMAS: Historia actual.- Currículum escolar.- Información e propaganda.- Liberdade de expresión.- Responsabilidade democrática.

 MMC (Madrid, 08.07.2024)

No hay comentarios:

Publicar un comentario