A opinión dos docentes...non conta?

22 dic 2024

Nadal, Nadal: un tempo heteroxéneo e sincrético

Catro días despois do solsticio de inverno, cando a luz do Sol volve alongar os días na Terra, é a festa do Nadal.

 

Antes da americanización masiva da vida española, ata o día 24 de decembro pola noite apenas era visible o Nadal máis aló dalgúns preparativos para a cea, ou da improvisada construción minimalista do Belén. A medida que o desenvolvemento económico colleu impulso, sen que se notase moito a diminución do compoñente relixioso, esta festa expandiuse a todo o mes, asolagada de ingredientes que aumentaron o amplo sincretismo que xa acumulaba desde que no século cuarto se cristianizaron as Saturnalia, as festas romanas en honra do Sol. Hoxe, na mestura de elementos que concorren, a ninguén se lle escapa como son alimentadas por pautas  capitalistas de consumo. Nesta festa tan popular, os agasallos e viaxes de reencontro familiar enchen os días anteriores e posteriores ao solsticio con luces, charangas, confetis e lotería. Os mercadiños e, sobre todo as grandes superficies, empregan as panxoliñas como estímulo sentimental para comprar compulsivamente o que faga falta e o que non. Convertida a cidade e a casa rural en atracción turística, as posibilidades de consumo de cada cidadán teñen na liberdade de mercado deste longo mes -comercial ata despois do seis de xaneiro- mil formas de vivir o Nadal.

 Non é doado actualmente felicitar a alguén con tal motivo. Non se sabe ben que celebra o destinatario dunha felicitación, se en plan relixioso ou como partidario do naturalismo luminoso do Sol en Stonehenge , na meridiana marcada no chan da catedral de Pisa ou no de San Petronio de Bolonia. Menos se alude á rutineira convención de comidas ou ceas de traballo ou de familia, en que custa saber que conmemora cada invitado nun complicado quebracabezas de persoas  difíciles de unir por concordancia nos conceptos de felicidade e Nadal. A perspectiva tradicional desta festa sobrevive e, onde se poida oír o Adeste fideles, ou o Puer natus in Bethleem, ben cantado, aínda que sexa nalgunha humilde reunión, ninguén botará en falta un concerto solemne en Viena; non fai falta se entre os reunidos sobrevoan similares sentimentos de vontade de entendemento e concordia. Pero non adoita ser frecuente.

 Tras o potente cambio sociolóxico operado no costumismo do Nadal, hai outros moitos elementos en que a organización económica e social, enlazadas coa tecnoloxía, os transportes e os modos de relacionarse no traballo e no lecer, modularon formas de convivencia plurais. Todo está enlazado entre si e, quérase ou non, o tempo transcorrido desde a infancia foinos facendo doutro xeito. A cuestión que preocupa a non poucos crentes en credos dispares sobre o Nadal e a felicidade, pero coincidentes en cuestións de xustiza esixidas polos Dereitos Humanos, é que a pauta dominante móvese en circuítos ocupados, ante todo, do individualismo narcisista. Cabe celebrar que, con boa ou mala fe, cada cal teña ante si múltiples camiños para exercitarse, e tamén para dar ao Nadal un sentido aberto e coherente, para o que talvez sexa suficiente reflexionar sobre como a súa marca na cronoloxía de cada ano non borra as distancias que existen nos modos de ver as cousas, pensar e actuar, conversar e ata nas maneiras de votar .

                                                                       O din don do Nadal

Sería horrible que todo o mundo pensase o mesmo, pero tamén o é que haxa xente empeñada en que non se pense, como reclamaba aquel Ministerio  da Verdade de George Orwell na súa novela distópica: 1984, algo moi parecido a estar, a diario, en desacordo permanente. De todos os xeitos, as panxoliñas mesmas e outras formas expresivas de felicitacións que suscitan os días de Nadal acumularon rastros dignos de ser tidos en conta. Agustín García Calvo, por exemplo, escribiu cara a 2007 un pequeno artigo en que, a modo de poema infantil, o “din don do “Nadal” rimaba con “ten o que dá”. O seu «malgaste de luces e ruídos», concordaba con algunhas das súas outras “andanadas” ou intentos de razoar amablemente contra convencionalismos que amodorran aos cidadáns e converten en tópico todo indicio de intelectualidade benpensante. Os seus lectores asociaban as súas brillantes reflexións á súa propia memoria infantil, en que era principio fundamental que “o que se dá non quita”, que os máis sensatos completaban engadindo: “máis vale dar que recibir”.

Fotografía de Baldomero Moreiras, pintor de Golpellás

En 1965, García Calvo fora expulsado da súa cátedra na Complutense porque, como outros profesores –Aranguren e Tenro, entre eles-, defendera a liberdade dos seus estudantes. Ata 1976, non puido volver á súa cátedra; non deixou, con todo, de ocuparse nos seus ensaios e artigos sobre asuntos cotiáns parecidos aos deste momento. O “din don” deste momento do Nadal é contraditorio con dores e penas de verdade como o malestar da escola e da sanidade públicas, as corrupcións, o desenvolvemento sostible en tempos de DANAS, as trolas que serven os medios aos políticos, a xudicialización da Política ou a sobrevaloración dunha Xustiza nada abstracta senón con xuíces equívocos. Ninguén pode crer nas  “guerras xustas”, cando en Palestina e Ucraína levamos meses vendo escasa imparcialidade informativa. Nun libro de 2008, en que García Calvo recompilaba artigos anteriores, dicíalles aos seus lectores: “Non te cabreas igual que eu só co feito de que botes unha mirada en torno, desde os latazos de política nacional, internacional, sanitaria, educativa, ata as pláticas familiares sobre chalé con dous garaxes ou o supernovo tipo de movilitos, ao mundo enteiro desfacéndose en horrores e miserias ou, se non, en obras urbanísticas, e máis e máis, para o futuro, arrasando o que quedaba de cidades e de pobos?”.

 En moitas conversacións destes días, o receo tamén irá ao Nadal que se celebra ao redor da antiga Real Casa de Correos na Porta do Sol. Os actuais ocupantes deste edificio non queren que se lembren as funcións que tivo antes, en mans da Dirección Xeral de Seguridade na posguerra. O seu voluble “din don” do Nadal quere que as xeracións máis novas o ignoren cando se acheguen a ese epicentro da xolda do Nadal. Quen en nome da liberdade política sufriron persecución naquelas dependencias entenden mellor que ninguén que a liberdade que pregoan agora os dirixentes da Comunidade madrileña está nas antípodas. O esquecemento que propugnan reflicte ben as contradicións en que andamos. O breve pregón destas festas recentemente inauguradas desde o balcón da Presidencia de Madrid obriga a dicir que, se esta columna termina dicindo:  BO NADAL, non é nese sentido, senón a pesar de todo.

TEMAS: Festas de Nadal.- Concordia cívica.- Cooperación.- Problemas políticos.- Verdadeiros problemas dos cidadáns. 

 MMC (21.12.2024)

No hay comentarios:

Publicar un comentario