A linealidade do tempo explica pouco o que sucede: a pura cronoloxía queda curta para contar que é un avance ou un retroceso.
O novo acceso de Trump á Casa Branca está cargado de confusión,
especialmente para cantos acumulan anos. Non é esta a única xeración que vive
perplexa ante canto lle toca vivir; abundan nas desconcertadas e non faltan as
que creron de verdade que o tempo se acababa. Non se explican doutro xeito as
repeticións de trazos dalgúns profetas do Antigo Testamento nin, no Novo, que a
Apocalipse fose incluída entre os libros canónicos da primitiva comunidade
cristiá. Da inminencia do fin do mundo –esperada por múltiples razóns- , hai
moita presenza na arte medieval, especialmente no cambio do milenio. Reflícteno
os Beatos: o de Liébana e o da
Biblioteca Nacional son fieis testemuñas desa crenza recorrente. Nos últimos
oito séculos, as pestes, as guerras, os cambios da “orde” vixente -fosen
económicos ou políticos- seguiron dando
pé a variadas expresións do mesmo cariz. O medo e a ansia de atopar sentido ao
que ocorre –ou parece que vai ocorrer- animan todo tipo de suxestións. En fin,
os soportes do cinema e do cómic, de índole ás veces distópica e moitas outras
utópica, medran con este mesmo horizonte temático. Sempre a confluencia do novo
e o vello atraen apreciacións subxectivas, en que o afán de seguridade acolle
variadas maneiras de facer convivir o que pasa pola imaxinación e o que acontece.
Volver e volver
Tales reflexións, experiencias e expectativas, desenganos, esperanzas e indicios de escepticismo, volven acumularse no inicio da que se chamou “Era Trump”, de cronoloxía precisa e valores incertos cara a estes catro anos que seguen. Sen apenas iniciarse, a simple catalogación temporal difumina o valor do que aconteceu antes, e quere exaltar o que achegará á Historia común dos humanos. A falta de suficiente contraste explica o desasosego máis que razoable de cantos len nos xestos e palabras –amplamente divulgados polos amigos do personaxe- que o conservadurismo ultra gañará máis peso nas decisións que tome.
Non hai dúbida de que terán repercusión bastante lonxe de
Washington, incluída España, onde é relevante destacar que, a cada cidadán non
lle será fácil comprobar, en por si, o xusto valor histórico de canto aconteza
nesa capital a partir deste 20 de xaneiro. No material a que habitualmente teña
acceso –especialmente a través de redes de dubidosa neutralidade- atopará criterios
e versións atopadas. As leas mediáticas, sempre interesadas, pouco lle axudarán
e verá, mesmo, que unha gran maioría de persoas, pasadas á indiferenza, non
advertirían esa carencia. En todo caso, é raro que a educación recibida non se
ocupou en proporcionarlle unha capacidade crítica suficiente para distinguir o
que merece a pena do que non, cando ningún argumento hai, salvo a desidia, que
xustifique a indolencia das políticas educativas neste sentido. Os anos de
escolaridade deberían, polo menos, desenvolver certa capacidade comprensiva
para a lectura da prensa que, en papel ou en pantalla, está ao alcance
ordinario de todo cidadán.
Contrasta este obxectivo do dereito á educación, co que o pasado
día 13 confirmou un evento no Ateneo de Madrid, en que se puxo de manifesto que
a repartición de competencias educativas nos anos noventa xerara, nalgunhas
Comunidades, a desregulación do sistema escolar. Os datos alí achegados,
indicaron que, coma se dunha cadea de
montaxe se tratase, proletarizan aos seus traballadores docentes de tal modo
que, máis taylorizados que nunca, a súa intensa burocratización non lles
deixa tempo nin incentivos para construír un modelo crítico e moderno. Por
esencial que sexa a unha democracia sólida, o utilitarismo tecnocrático que estarían
a impoñer a este traballo moitos xestores das políticas educativas españolas,
non precisa a exemplaridade dos novos inquilinos da Casa Branca. Levan anos
financiando o público-público á baixa e venden como selecto un sistema en que
os fracasos que induce incumpren o artg. 27 da CE78. Roubando dignidade
educativa a moitos mozos e mozas en idade escolar, esta xestión , herdeira dun
pasado deficitario, protexe na súa estrutura dual marcas de desigualdade.
Afectan especialmente aos que máis necesitan un digno sistema que ensine a
“ler” do modo adecuado aos tempos que corren e, indirectamente, xeran abulia
democrática.
Que á calor que inspire Washington sexa un “progreso” porque sucede en 2025, é difícil de admitir por cantos entenden que os valores comunitarios a soster e ampliar son outros. En particular, “a liberdade”, imprescindible para calquera conversación democrática. Ante cantos fan a onda aos plutócratas americanos, reverter os desaxustes desta coxuntura entre cronoloxía e contemporaneidade educadora esixirá resistencias similares ás que, segundo Frei Toribio de Benavente, poñían os indios á invasión cultural dos españois.
TEMAS: Historia actual.- Políticas progresistas e conservadoras.- Cronoloxía e Historia.- Veracidade e subxectividade.- Educación crítica e democrática.
No hay comentarios:
Publicar un comentario