En situacións como esta, non estaría mal contar con sinerxías capaces de estimular e orientar a opinión política sen trampas. Estaría ben que os educadores puxesen sobre a mesa de debate cidadán –de modo leal e sen subterfuxios- a súa reflexión acerca da razón práctica máis útil para conxuntar vontades. Existen infinidade de traballos, propostas e proxectos que, desde a perspectiva escolar, estiveron en circulación: “a escola que queremos”, “a educación que fai falta”, “educación para a paz”, “educación para a convivencia”, “educación para a cidadanía”… “educación democrática” e similares; estas denominacións e parecidas reiteráronse cando, por razóns diversas, se tratouse a “situación da educación” nunhas ou outras comunidades ou, en xeral no Estado, e pouco achegan a España e a esa Europa comunitaria. Desde os anos oitenta sobre todo, a repetición de contidos entre unhas e outras propostas é case infinita e os resultados sociolóxicos máis ben escasos. O tecer e destecer retórico de contrastes entre o que había cando non había democracia e o que a continuación se vén a propoñer é tan repetitivo, e copiouse literalmente tanto, que parece que non transcorrese o tempo desde antes de 1975. Talvez fose máis útil –e máis barato- centrar a atención no que non se fixo e debería facerse. Algo se sacaría en limpo sobre o que se deba facer se se quere avanzar algo nunha sociedade que, por moitos avances que tivese no plano tecnolóxico, segue mostrando o fondo das pulsións de sempre.
18 mar 2025
Que futuro espera a Europa e aos europeos?
Mirando
cara atrás sen ira, pódense descubrir nos presente relatos que merece a pena
impulsar. Tamén os que é mellor esquecer.
Acaban de cumprirse cinco anos desde que a COVID-19 sumiu á humanidade na incerteza de qué ía pasar cada día
nun confinamento que non acababa. É boa ocasión para un balance breve do que
mereceu a pena e o que non, xusto nun momento en que desasosegos de diverso
tipo roldan as vidas da humanidade. Sempre hai a inseguridade do mañá, pero hai
momentos en que parece acelérase e que o tempo non é pura cronoloxía.
Á marxe de que os asuntos que se mencionen nesta columna, sempre
teñen carga subxectiva, do acontecido nas ondas primeiras da pandemia -e antes
de que empezase a ser manipulado canto tiña que ver de cerca ou de lonxe coa
súa instrumentación política, crematística e estratéxica-, cabe sinalar dous ou
tres asuntos principais. Por unha banda, o
alto valor da investigación, o coñecemento científico e as súas aplicacións
médicas. Quedou patente na rapidez con que estiveron dispoñibles vacinas
que salvaron millóns de vidas, un reto que sen recursos adecuados fose
imposible. En pleno século XXI, non faltaron arúspices apocalípticos, de maior ou menor calibre negacionista,
que, naqueles días incertos, nos transportaron aos tempos da Peste Negra e ao
que Defoe deixou descrito maxistralmente no Diario
do ano da peste. Personaxes e milhomes houbo que se pareceron moito a
algúns dos protagonistas daquel dietario de 1722 sobre o acontecido nunha peste
londiniense. O mundo da boa vontade e o das sanbesugas tamén quedaron de
manifesto, aínda que moita xente, do illada que quedou consigo mesma, non se
decatou. As trolas e fakenews rodaron moito polas Redes, paseáronse
alegremente polos móbiles e conmoveron tanto que os votantes das eleccións
autonómicas (En Madrid, o 28M2023)
orientaron a mirada dos votantes cara a quen máis reorientaran os aplausos
iniciais cara ás caceroladas contra o Goberno do Estado.
No medio daquela incerteza, quen salvou a situación foi a
traxectoria profesional deste colectivo de persoas; pasados cinco anos daquel
acontecemento brutal, tamén quedou no recordo a súa positiva actuación na
infraestrutura fundamental dos servizos
públicos. Á beira da Sanidade, a Educación tamén foi capaz de adaptarse con
rapidez a unha emerxencia de gran calibre, en que parecía ás veces que todo se
paralizara. Aí estiveron, con todo, os colectivos profesionais de ambos os servizos, aguzosos para arriscar,
atender e coidar. No caso dos ensinantes, a infancia e adolescencia
española, sen eles, o desastre sería enormemente máis grande. Aquel derroche de
empatía e atención merece un recordo agradecido que, ao que se ve polas
protestas, manifestacións e folgas últimas, quedou en pura retórica (como tantas outras veces). O resto de
participantes e actores nadou entre o ben e o mal, nunha indecisión en que
houbo de todo, como en calquera outro momento da historia humana. Aínda ofrece
moitas dúbidas, por exemplo, o acontecido no ámbito da Terceira Idade, en que colean
ante os tribunais serias reclamacións de
discriminación cos maiores en canto á atención recibida en residencias de
diverso tipo. Os datos estatísticos indican que bastantes dos mortos naquela
situación excepcional serían menos –e tivesen un final distinto-, con mellor
coordinación entre a Sanidade e aqueles servizos, máis recursos e menos
protocolos.
Quen vise o documental 7921
–ou teña máis información respecto diso- fíxose opinión sobre o que faltou e o
que sobrou. É importante: a situación pode repetirse con relativa facilidade.
Non está claro que a IA, por si mesma, vaia salvar a ninguén en situación
semellante. Pode suceder que nos vexamos pronto en algo parecido ou peor. Os
donos desta sofisticada tecnoloxía, socios de Trump en gran medida, empeñados
en regresar á dura colonización sen
trampas visuais de diálogos e convenios que mingüen o seu imperialismo, puxeron
patas para arriba a suposta unidade dos europeos. A fume de carozo tratan estes
de poñer parches ao que nunca pasou dunha fase potencial: a verdadeira unidade,
máis aló da conveniencia comercial sen fronteiras interpostas. Desde 1957, en
que aquela CEE só se ocupaba do carbón e do aceiro, sempre quedou pendente o
corazón do sistema: a unión bancaria, a unión defensiva e a unidade ante o
exterior, é dicir, o meollo da soberanía
compartida. O que estes días inquieta máis aos europeos é a defensa común e son moitos os fíos
pendentes de acordo: unidade de dirección, unidade tecnolóxica, unidade e
diversidade política: que lle corresponde a cada cal facer cando están tan
polarizadas as perspectivas ultras e as máis comunitarias. Cando nin existe un
relato compartido do pasado europeo, os demais acordos feitos na UE están no
aire, empezando por ver que han de aceptar os máis grandes e os máis pequenos
deste quebracabezas de 27 pezas, non exactamente
iguais e con intereses determinados polo lugar que ocupan no mapa de Europa e polo
dilema constante entre público e
privado: liberdade cidadá e control estatal.
M. Menor (Madrid, 17.03.2025)
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario