A opinión dos docentes...non conta?

8 jun 2014

Republicanismo cívico ou monarquía democrática, claves para unha mellor educación?



O “compromiso constitucional” foi definitorio estes días para a cuestión monárquica. Non o está sendo, con todo, no concernente a mellorar servizos esenciais democráticos como a educación.


Estes días son especialmente interesantes para os historiadores e xenealogistas. Poden axudar a clarificar, por exemplo, cando rematou a Transición, se o 23-F, como recordan algúns -logo da intervención de Juan Carlos I en TVE á unha e cuarto da madrugada do seguinte día-, ou se, como queren outros, está remantado xusto agora, coa sucesión do seu fillo como Felipe VI. Ligada a esta disxuntiva, hai outra non menor, que Francisco Umbral aventuraba na súa columna daquel día 24 -na edición especial de El País da unha da madrugada (a 7ª)-, “Continuismo”, aspecto de gran relevancia na construción narrativa do que está pasando: “Como aquí somos tan niceanos (de Nicea, non de Niza), xa estamos outra vez coa controversia de cantos anxos continuistas poden amogollonarse na punta dun alfinete... Ou sexa, que se isto que vén é continuidade ou continuismo. Eu creo -engadía Umbral- que é o de toda a vida, desde Don Pelaio”.

Nada é igual, de todos os xeitos. Dicir que á xente dálle o mesmo, que é indiferente a forma de goberno, a estas alturas é como dicir que é idéntico ser home ou muller en Pakistán ou na península arábiga. Puido verse nas principais prazas de España o pasado día dous en torno ás 20,30 hs., cunha moi estendida floración festiva de bandeiras tricolores. A ninguén lle estrañou tampouco que, case de inmediato, a inclinación de principais grupos de esquerda neste momento -IU, Podemos, Equo ou CCOO- se mostrase claramente republicana. Independientemente do que as enquisas do CIS viñeron mostrando en torno á variable simpatía da xente cara á monarquía -dependente en gran medida do nivel de estudos dos enquisados-, tampouco deixaron demasiada dúbida as espontáneas reclamacións de moitos afiliados do PSOE. O deputado de Baleares, Guillem García, proclamaba que, con independencia do valor da xestión de Don Juan Carlos, “a monarquía xunto co Concordato son unha herdanza de Franco” (Ver: www.publico.es/política/524835, do día 03/06/2014). E outros destacados militantes deste partido enseguida chamaron a atención sobre a súa “tradición cultural e política republicana” e, para recordalo, fixeron circular un pdf co discurso de Luís Gómez Llorente o 11 de maio de 1978, en representación do seu Grupo Parlamentario, para manter o seu voto particular ao parágrafo 3º do artigo 1º do anteproxecto da Constitución actual, en que defendía a República como forma de Goberno (Pode verse íntegro en: http://www.escoladeferrado.es/wp-content/uploads/2014/06/19780511).

Ninguén puido evitar outras miradas. Insistíronnos en que o novo rei é un príncipe moi ben preparado e sempre respectuoso coa Constitución. Contrapuxeron -de xeito extrañamente nervioso, favorecedora do medo útil- esta monarquía constitucional como matriz desta democracia, coa perspectiva dunha República como posible foco perverso de inestabilidades e problemas diversos. Pero ninguén puido acalar que moitos se cuestionen a súa longa continuidade , sen que se contase con eles. Fernando Ramos, en consecuencia, preguntábase neste mesmo xornal o pasado día dous: “Por que moitos españois reclaman o referendo sobre a forma de Xefatura do Estado?” (http://www.mundiario.com/articulo/opinion/20140602180841018910.html). A forza con que saltou esta cuestión é un indicador relevante de que, non só no PSOE, senón tamén entre moitos votantes do PP, hai un núcleo suficientemente importante de cidadáns aos que o sistema de goberno republicano lles parece máis democrático, máis transparente e máis próximo -polo menos en teoría- ás necesidades deste momento. Seguramente por iso, neste contexto diverxente, dúas das actuacións políticas destes días están resultando artificiosamente impostadas. A primeira corresponde ao “compromiso” oficial do PSOE con esta “Constitución e as súas previsións”, o que asegura no Parlamento actual unha disciplinada maioría para que se cumpra a secuencia sucesoria. Nin co desexo de “mellor futuro para o noso país nos anos que agora iniciamos”, cabe presaxiar que vaia a medrar a súa órbita de posibles simpatizantes: aínda que Rajoy cualifique esta decisión como “seria” e “responsable” (http://www.elmundo.es/espana/2014/06/04/538f379e268e3eb15a8b4581.html), é posible que lles custe non poucas disidencias. A segunda márcaa o pesado arrolo mediático que caeu sobre os cidadáns con esta secuencia, non só no plano cuantitativo senón tamén no cualitativo do relato. O que agora nos din e reiteran -coma se tan só fósemos mudos e cegos espectadores- é un de tantos modos interesados de como se pode contar o sucedido en España desde 1975 -e desde os celtíberos-, e carga as tintas excesivamente sobre as atribucións dunha institución que -en puridade literal- non ten poder executivo nesta inmóbil Constitución. Non fai ningún favor á monarquía -senón todo o contrario- ese empeño en responsabilizala das mil bondades que poidamos ter nestes últimos anos. Oculta maldades acaecidas na cómplice opacidade dese mesmo tempo e suscita demasiadas preguntas cando se sostén en confundir o propter quem co post quem -e viceversa-, en non distinguir unha “democracia” dun “réxime” e nunha presunta fraxilidade condescendente de todas as memorias.

De momento, parece que o actual bipartidismo dominante ansía que vivamos baixo unha “monarquía que apoia a democracia” ou -como mistificou algo máis Rodríguez Zapatero-, nun “republicanismo cívico” (www.huffingtonpost.es, do 03/06/2014). Sexa ou non sexa unha maioría monárquica a que poboa a actual mentalidade política dos cidadáns -Rajoy di a ollo que o é, ao contrario doutros observadores-, a situación é moi provisional e, se algo está claro, é que o próximo Felipe VI terá que validar cada día as súas facultades representativas, independientemente de que cortesáns arribistas e servís de última xeración o empalaguen coas vantaxes de terlle á fronte do Estado. Esta mesma Constitución que o ampara sen referendo -e que só nunha interpretación onto-teo-lingüística admite unha correspondencia estrutural entre o que dicía en 1978 e o que sucede en 2014-, ten suficientes ingredientes que, no atento sentir de moitos cidadáns, servirán de modelo para falsear o nivel de competencia e compromiso rexio. Máis aló dalgúns xestos de aparente preocupación -colocados para lucir o palmito ante as cámaras, ao vello estilo cortesán da beneficencia-, testarán de que lado se inclina o exercicio da autoridade moral que lle corresponde como rei democrático. Se quere gañarse ao republicanismo crecente -especialmente entre a xente menor de 24 anos-, terá ocasión de empezar desde o primeiro día. Seralle imprescindible baixarse do illamento pacego, escoitar a rúa e dar audiencia ás demandas de tanta xente como, nos últimos anos -mentres o estabamos preparando tan ben- non ha ter máis remedio que berrar e protestar contra o que entendían que conculcaba e recortaba os seus dereitos cívicos. En asuntos como a vivenda, a xustiza, a liberdade de expresión, a sanidade ou a educación, terá moitas oportunidades de exercer o seu poder arbitral -a auctoritas, que non a potestas- en prol da xustiza distributiva que debe rexer nun Estado social de dereito como norma.


Á man ten o príncipe Felipe, por exemplo, o próximo día 19 case á par de ser proclamado como Felipe VI-, unha manifestación que circulará entre a Praza de Neptuno e as proximidades de Sol. Nela volveranse a oír proclamas contra a imposición da LOMCE, polo emprego, contra os recortes educativos, contra a pechadura de escolas e institutos públicos, contra a privatización do ensino, e a favor a escola pública de tod@s e para tod@s. Será unha boa ocasión para “mancharse” e ser o primeiro en fortalecer a soberanía popular nunha cuestión tan primordial como esta, especialmente significativa por afectar decisivamente á calidade da convivencia democrática. Nos anos setenta, cando na contorna do Colexio de Doutores e Licenciados de Madrid, se empezaba a construír unha “alternativa” para un ensino público de calidade -porque a que prestaba o Estado era claramente deficiente e escasa-, Gómez Llorente insistía en que había de ser “republicana”, isto é, herdeira do proxecto de escola pública que se formulou na Segunda República, e repetiuno o 31 de xaneiro de 1989, cando lle impuxeron a medalla de Carlos X (Cfr. Ou´MALLEY, Pamela, La educación en la España de Franco, Madrid, Gens, 2008, pg. 220). Hoxe que coa LOMCE estamos no transo de forte retroceso no logrado desde entón, se a preocupación de Don Felipe non é tanto continuar ao seu pai, senón non continuar a Franco, pronto poderá validarse como un rei democrático de tod@s e para tod@s, como esixía o republicanismo cívico que tanto gustaba a Kant (KANT, E., La paz perpetua, 1795, II, 1). Se, en cambio, os seus xestos se inclinan por un despotismo oligárquico a favor dos de arriba -non elixidos por ninguén na toma de decisións que a todos afectan-, só acelerará a crítica provisionalidade do seu continuismo. O máis certo é que lle será difícil soster “o de toda a vida”, que dicía Umbral.


TEMAS: Constitución, Reforma constitucional, Referendo, Monarquía, República, Educación pública, Luís Gómez Llorente, Francisco Umbral, PSOE, PP, Podemos, IU, CCOO.

Manuel Menor Currás
Madrid,07/06/2014

No hay comentarios:

Publicar un comentario