O pin parental inscríbese na loita contra o dereito á educación universal e gratuita. Para ser libre non basta con estar escolarizado,.
As investigacións xeológicas avanzan por encima da nosa
vivencia do tempo. O último é que a desaparición dos dinosauros da
Terra foi producida pola caída dun asteroide ao noroeste do Yucatán hai 66
millóns de anos. Os especialistas en Estratigrafía coñéceno como episodio K-Pg
(Cretácico-Palóxeno) Ao parecer, non tiveron nada que ver as
intensas erupcións volcánicas que habían ter lugar 200.000 anos antes. Na gran
extinción do final desa era, non só desapareceron a maioría destes vistosos
animais senón outras moitas especies, mentres unha parte sobreviviu.
Películas como Parque Xurásico (1993) suscitaron un
imaxinario propenso a entender que non faltaban bastantes millóns de anos para
que o Homo sapiens camiñase sobre a Terra. Nas clases de Ciencias
Sociais -e de Ciencias Naturais- fíxose complicado explicar que na Prehistoria
non conviviran dinosauros e seres humanos. Non moito antes, o enrevesado fora
facer ver que a cronoloxía anterior a era cristiá que, segundo estudiosos como
Isaac Newton, non excedía os 6000 anos, era excesivamente curta e non explicaba
a complexidade do sistema Mundo.
Terraplanistas hai e probablemente medren. Tamén hai quen
vexa con malos ollos que se lles explique aos cativos na escola de modo
científico, e non coa literalidade relixiosa do Xénese, o ocorrido
coa vida na Terra desde os microbios que lle deron orixe hai 2.000 millóns de
anos. Os creacionistas -dentro das súas moitas tendencias- adoitan
rexeitar o coñecemento científico sobre a evolución xeológica e a formación do
sistema solar, coas explicacións astronómicas sobre a orixe do Universo, e as
de carácter paleontolóxico como as que expón o MEH (Museo da Evolución Humana),
da Fundación Atapuerca (Burgos). A todos eles resultoulles indiferente ou moi
penoso o que lles puideron ensinar na escola cando non o combateron os seus
pais.
O Caderno C de Goya
O tempo xeolóxico tamén existe nos hábitos culturais. Entre
os debuxos do pintor aragonés, expostos no Prado ata o 10 de febreiro,
dous do Caderno C (de 1814 a 1823) dan especial luz sobre o que pretenden facer
agora os máis conservadores contra a escola pública. Se non lle poñen un
PIN parental para velas, a folla 84 di: “Por nacer noutra parte”, e na 94 lese:
“Por descubrir o movemento da Terra”. A Goya non se lle escapou tampouco a
violencia machista, nin que a gobernanza da razón suscitase remorzos continuos:
o Capricho 42, de 1797 –“Ti que podes”-, alude directamente á ignorancia que
tratan de impoñer os poderosos.
A “felicidade” de que falaba a Constitución de 1812 veu concretarse
en que a lei Moyano prescribise como obxectivos escolares o ler, escribir,
contar e rezar, con diferenzas para as nenas, como ensinarlles, por exemplo, “Economía
doméstica”, pero non Economía. Pero agora mesmo, falar de importancia da educación
seguirá sendo hipócrita se non se defende a dignidade da igualdade educativa.
Obxectar o que se explique en clase, e máis nas disciplinas de maior complexidade
-pola maior cantidade de ingredientes que concorren nos procesos que estudan-,
está en auxe. Xa non é raro que se reclame sobre do que algúns alumnos e pais
entenden doutro xeito. E tampouco, que o profesorado se retraiga de falar do
que o seu campo científico avance. Coñecido é que o ensino de a “Historia
actual” sexa escasa para evitar conflitos, mentres leis como a LOMCE
contribuíron, ademais, a minusvalorar canto non sexa selectamente competitivo,
un síntoma que Nuccio Ordine denunciou en A utilidade do inútil, avogando por unha educación da persoa máis
rica e integral.
Do PIN parental
En certo sentido, xa que logo, o PIN parental de VOX non
é tan novo como parece. Ten antecedentes recentes no que foi a persecución de
Educación para a Cidadanía desde 2006 a 2012. E non é difícil atopar
situacións, como a que se suscitou en 1980 cun libro que, á marxe da súa
oportunidade, era bastante inocuo salvo para a prensa afín á CONCAPA. Esta
asociación que aínda pretendía ser a única voz de pais e nais de alumnos,
suscitou actuacións vergoñentas sobre aquel Libro
vermello do Cole. Igual que as pancartas que en 1984 e en 2005 saíron á rúa
en nome dos bispos e os seus colexios. Igual que o propagandismo que inspirou o
imposible deseño curricular das “Humanidades” Aguirre, como ensaio do que faría
en Madrid despois do “tamayazo”.
Con tanto antecedente enténdese mellor este PIN parental VOX
tratando de poñer en solfa cuestións que están, ata na LOMCE, dentro das
chamadas actividades “complementarias”. As cuestións transversais sempre as
traballaron os centros e, desde os anos 90, figuran nos reglamentos orgánicos
dos centros escolares para “propiciar o pleno desenvolvemento da personalidade
do alumno”, “como complemento da acción instructiva e formativa” das disciplinas
académicas. Incluídas no PXE (Programación Xeral do Centro) -para atender
directamente a o neno- sempre foron, ademais, un indicador do nivel de
apertura da súa acción pedaxógica máis aló da súa capacidade instructiva.
Este extremo é o que o PIN parental persegue, para constreñir
o papel do profesorado ás súas asignaturas, como gardiáns dunha verdade en perigo.
Ningún centro que se precie atenderá a iso, e menos os privados, atentos a
diferenciarse polo seu “ideario”, como a UCD pretendeulles ampliar en 1980. O
PIN ?que amparan VOX e os seus socios- prosegue a pelexa contra a Educación para
a Cidadanía e, de xeito evidente, é apoiada con todo por cantos propugnan a
Relixión nas aulas como norma de moralidade. Non é máis que outro intento de
parar -tanto por medo como por narcisismo ofendido- a extensión do saber. O
mesmo principio e as reiterativas acusacións que agora volven a verter para
baleirar de sentido ao ensino público, empregaranas coa parte educativa de
calquera área de coñecemento que estimen contraria ás súas prexuízos.
Non se debería esquecer, por tal motivo, que os currículos escolares
sempre xeraron problemas nalgún momento; en non poucos países existe ata un
Instituto de Desenvolvemento Curricular para procurar evitalos. Nunca se quere
admitir que son un produto histórico con pretensión de imparcialidade, como
supostamente sería a Ciencia. E non é fácil atopar os que expliquen a súa
historicidade, vinculada a unha tradición e, xa que logo, a ideas e valores hexemónicos,
capaces de darlle valor significativo nun momento determinado. Sucede, ata,
coas chamadas propiamente Ciencias. Moitos seguen sen admitir-aínda que
desde os anos 90 empece a diminuír o seu número- que o currículo nunca é só o “programa”
da “asignatura”, senón que leva na súa codificación disciplinar interna
outros ingredientes, máis ou menos ocultos uns e moi explícitos outros, porque
-e isto é o máis importante- as reelaboracións didácticas de cada profesor na
aula e as rutinas organizativas en que se insere cada disciplina son vitais,
para que, á marxe de toda convicción pedagóxica, cumpra o estatus xurídico alcanzado
nalgunha lei, decreto, orde ou disposición oficial.
Neutralidade
En 1903, G. Azcárate defendeu, ao inaugurar a
Universidade Popular de Valencia, a neutralidade da ciencia: “Como consecuencia
indeclinable da liberdade e da tolerancia, unha Universidade non debe ser
liberal nin conservadora, individualista nin socialista, católica nin
librepensadora, senón templo aberto a cantos tributen culto á verdade” (BILE,
31.03.1903, pxs. 65-74). Se oíse isto do Pin parental, vería en que medida é
unha prosecución das sucesivas guerras escolares que se viñan librando desde
moito antes. Neses anos -como asegura Alfonso Capitán-, o reformismo
educativo tamén tiña problemas coas formas conservadoras de entender a
educación. Nin a neutralidade universitaria -trasunto da máis admisible “neutralidad
da ciencia”- estivo afastada das connotacións morais e relixiosas que, de
ordinario, se asignaban ao ensino escolar. Antonio Viñao, hai tempo que
insistiu en que do analfabetismo á alfabetización -fenómeno complexo onde os
haxa- hai unha distancia. Cabe engadir que, non só para a historiografía, senón
para os logros das políticas educativas.
Manuel Menor
20.01.2020
No hay comentarios:
Publicar un comentario