Se a voluble escuridade da sorte preside os actos electorais, non debería ser o criterio para preparar os que se aveciñan.
Queixas similares xa aparecen nas
taboíñas de Súmer e non cesaron nas formas de escritura posteriores á
cuneiforme (IV milenio a.C.) por motivos de carácter interxeracional. O momento
poselectoral é dos máis propicios para seguir invocando á fuxidia Fortuna antes
dos escrutinios e, de paso, responsabilizar despois aos non menos volubles fados
protectores de desastres. Volve a mención ao “destino” como algo alleo ás
prácticas rutineiras dos humanos, capaz de gobernar as súas vidas
independentemente dos seus erros ou boas prácticas, coma se estas non fosen as
que de verdade gobernan as súas vidas. E xa se oe, máis intensa, a linguaxe
bélica da “derrota” e a “vitoria” na
“pelexa” polo control narrativo da palestra mediática. Tratar de mostrar quen
ten razón ten particular interese ante o que se aveciña para o 23 de xullo, ante
as eleccións xerais que se aveciñan.
Este ánimo fai aumentar a palabrería á vez que, en moitos cidadáns, crece
unha sensación de escepticismo, que
non fixo máis que empezar na tarde do luns día 28 de maio. Quen desde antes da
CE78 comprometeron as súas vidas en niveis esixentes de compromiso democrático,
xa tratan de consolarse con pensamentos ilustrados como o de Voltaire
reclamando reflexión e memoria para non deixarse arrastrar por cantos de serea,
que se aproveitan dos desmemoriados do custoso que foi lograr dereitos e
liberdades (Dicionario Filosófico,
1764). Tamén circula polas Redes o pensamento en que Descartes expresaba que “a razón” está tan ben repartida que
todos a cremos ter sempre sobrada
para todo (Discurso do método, en 1637).
E tampouco faltan quen vai máis atrás aínda, para atopar a Aristóteles dicindo,
no século IV a. C., que a palabra é o máis propio do ser humano, como
característica da súa pertenza á Polis, para poder “manifestar o conveniente e o daniño, así como o xusto e o
inxusto” (A Política, II, 2).
Non parece, de todos os xeitos, que calase moito esta liña da racionalidade
pensante; volve haber inquisidores á caza de culpables das desfeitas habidos
nas eleccións municipais e autonómicas. Estes días cúmprense 400 anos da queima das bruxas de Salem e os seus
descendentes acaban de pedir perdón, e acaba de suceder tamén en Escocia, pero
dá igual. Aínda que caia a desmán son invocadas de novo por ver se, para a
festa de Santiago, non se produciu un desastre maior; sortilexios e exvotos
aínda se poden ver en distintos “lugares sacros” onde haxa caracochas e enrrugas
de árbores añosos. Os que o fan non
recoñecen que os modos colectivos de pensar e actuar son lentos, e que, en
Historia, hai “tempos longos” cuxa duración non se rexe por evenemencialidades
conxunturais. Se non andasen entre présas, caerían na conta de que só con
similar tradición reflexiva poden tomarse decisións apropiadas para modificar
actitudes adquiridas nun longo dominio colonizador.
A cultura de facer ben as cousas é lenta; non obedece demasiado aos algoritmos do mercadotecnia política. En democracia, pouco se avanza cara a unha civilidade moderna se, de continuo, as reformas sociais, culturais e educativas, fanse para estar colgadas un intre no BOE/BOE, ata ser substituídas por outras alternantes. Sen que varíen apenas as pautas vellas, que agora se propagan festivamente nas Redes; hai un cordón sanitario fronte á ampliación da racionalidade e as liberdades democráticas, que está residenciado de orixe no control das boas condicións educativas do dereito á educación de todos. Sábeno ben cuantos, desde a CE78, traballaron na educación pública entre sucesivas leis orgánicas. Imos pola novena e, segundo o acontecido o domingo, dá impulso a quen espera redactar pronto a décima. A cantos prestan atención ás políticas educativas, será cuestión de bruxería que o presente fugaz non lles lembre pronto o leitmotiv dos bodegóns “vanitas” do barroco: Sic transit gloria mundi (Así transcorre a grandeza mundana).
TEMAS: Eleccións democráticas.- O nivel educativo baixa? - Fugacidade
política.- Escepticismo político.- Bruxas e inquisidores.
MMC (29.05.2023)
No hay comentarios:
Publicar un comentario