A opinión dos docentes...non conta?

9 oct 2013

A MAIORÍA SILENCIOSA apoia as políticas educativas dominantes?


Manuel Menor Currás

A defensa das teses oficiais sobre bilingüismo/trilingüismo en Baleares, ou sobre a LOMCE, volveu a invocar o respaldo das maiorías electorais e o dunha suposta "maioría silenciosa".

Como estrataxema argumental non é novo este recurso dialéctico: aínda hai moitos cidadáns con vivos recordos anteriores á Transición que poden dar fe, e sempre está aberta a historia como magistra vitae, onde abundan os exempla. Como o da Porta de Toledo, de Madrid, erixida en 1827 como "monumento de fidelidade, de triunfo e de alegría", que pretende ser unha homenaxe colectiva ao absolutismo de Fernando VII, -o Desexado e Pai da Patria-. Similar cariz quixo revestir, durante case 400 anos, a extensa nómina de persecucións da Santa Inquisición, mentres acalaban a heteroxeneidade e as heterodoxias baixo o signo do Salmo 73: Exurge Domine et judica causam tuam...; un longo precedente de silencios maioritarios impostos, que non queridos, invocando, ademais, a axuda de Deus no empeño.

Arthur Schopenhauer, en calquera caso, preveunos cara a 1860 de que "a verdade obxectiva dunha proposición e a súa validez no plano da aprobación dos oponentes e oíntes da mesma son dúas cousas moi distintas". O filósofo alemán engadía bastante escéptico que, se a natureza humana non fose mediocre e todos fósemos profundamente honrados, non buscariamos nos nosos debates outra cousa que a verdade. Pero non sendo este o caso -e si moi abundante a vaidade-, frecuente é que a verdade "deba parecer falsa e o falso verdadeiro". De modo que ese argumento de razón centrado na maioría absoluta lograda nunhas eleccións ou, se vén ao caso, en que nunha folga ou manifestación concretas son máis os que se quedaron en casa que os que asisten á protesta, vén ser unha das moitas estratexias -e non das máis afortunadas- destinadas máis a ningunear ao oponente que a demostrar verdade algunha. En realidade, só mostra quen ten, nun momento concreto, a sartén polo mango.

En democracia, ademais, esta argucia argumental é, pese á aparencia que comporta de xogo libre das maiorías/minorías, especialmente fráxil e perigosa, sobre todo si é reiterativa. Súmase aos silencios impostos no Parlamento en nome do regulamento, as incomparecencias debidas, os diálogos de xordos, os recursos sistemáticos ao decreto-lei, xunto a moitas outras trampas de "politiqueo" oco. Engadido todo iso ao amedrentamiento e recortes sistemáticos que, co pretexto da crise, se impoñen á poboación -igual que o control pechado dos principais medios de comunicación-, non fai senón desvirtuar o sentido mesmo das liberdades e dereitos que, en principio, a Constitución di recoñecer a todos. En tales circunstancias, sacar a relucir "as maiorías" para dirimir o debate educativo, separadamente de aludir a políticas sectarias que pouco teñen que ver co interese xeral e o ben común, fai pensar máis nun ordenancismo populista que nunha democracia de verdade. A este paso, a calidade desta parece que vaia a depender, como nos programas televisivos, do "share". Pero ata así habería que ser máis ponderado, xa que sabido é que ningunha maioría electoral permanece inmutable toda unha lexislatura. E, doutra banda, a maioría social -en España, e en EEUU- é a dos que non votan nin votarán nunca. Se se ten en conta que moitos desta maioría -como xa estudou J. K. Galbraith na cultura da satisfacción- cada vez quedan máis fóra da conciencia dos que viven con desafogo, fóra do sistema impositivo e do orzamento estatal... e, xa que logo, que cada vez están máis lonxe dunha redistribución xusta dos recursos a través duns servizos sociais de calidade e dunha educación digna para os seus fillos, o argumento das maiorías non pasa de sarcasmo instrumental. A comunidade electoral favorecida non é a destas maiorías sociais, as máis pobres e con necesidades educativas maiores.

Non estaría mal, pois, que os nosos políticos -especialmente cando de educación tratan, porque da súa autenticidad depende moito a nosa convivencia- relesen a Aristóteles. Cara ao 330 a.C -cando a democracia ateniense era xa unha casca baleira-, deixounos advertidos de que "a cidade -a polis- é unha das cousas naturais e que o home é, por natureza un animal cívico zoon politikon". Para el, a razón de que fose un "animal político" era clara: "a natureza -dicía- non fai nada en balde. Só o home, entre os animais, posúe a palabra [...], igual que o sentido do bo e do malo, o xusto e o inxusto, de modo que a participación comunitaria é o fundamento da casa familiar e a cidade" ( A Política, I, 2).
................................

CONCEPTOS-CLAVE: Democracia participativa, voto, representación parlamentaria, crise democrática, voto, maiorías/minorías , educación cívica, cidadán-político.

Madrid, 07/10/2013

No hay comentarios:

Publicar un comentario